۲ هزار و ۹۳۷ واحد از مساکن مهر هنوز مانده و تحویل مردم نشده است. پیمانکار پروژه ۶۴ واحدی بافت خلع‌ید می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1572

۲ هزار و ۹۳۷ واحد از مساکن مهر هنوز مانده و تحویل مردم نشده است. پیمانکار پروژه ۶۴ واحدی بافت خلع‌ید می‌شود
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
کرمان هنوز درگیر مسکن‌های مهر است. ۲ هزار و ۹۳۷ واحد، ارثیه‌های به‌جامانده از دولت احمدی‌نژاد در استان است. ساختمان‌هایی که ۱۵ سال به عمر مفیدشان مانده و هنوز به بهره‌برداری نرسیدند. یکی از این پروژه‌ها، مسکن ۶۴ واحدی بافت است. پروژه‌ای که اعضایش از مددجویان بهزیستی و حتی جانبازان هستند. خانواری با سه فرد نابینا و معلولینی که ۱۲ سال به انتظار تحویل مسکن‌اند. بعد از سفر نایب‌رئیس مجلس در سال ۱۴۰۰ قرار بود پروژه چند ماه دیگر تحویل داده شود. چند ماه تبدیل به ۲ سال شده و حتی این پروژه به هفته دولت هم نرسید و ماه‌به‌ماه تحویل پروژه به عقب می‌افتد. معاون عمرانی استاندار اما در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» وعده می‌دهد که پیمانکار خلع‌ید شود و واحدها تا قبل از سال، تحویل مردم داده شود.
برخلاف وعده ۴ میلیون مسکنی رئیسی که ۱۲۸ هزار واحدش سهم استان است، وعده احمدی‌نژاد فقط ۳۲ هزار و ۸۳۴ واحد بود. قرار بود ۱۶ هزار و ۵۰۷ واحد از طریق تعاونی ۹۹ساله، ۱۲ هزار و ۸۵۷ واحد خود مالک و ۳ هزار و ۴۰۶ واحد از طریق تفاهم‌نامه سه‌جانبه بوده است. یک دهه بعد از اتمام عمر دولتش اما هنوز این مساکن به طور کامل بهره‌برداری نرسیدند.
طبق آماری که هادی ارشادی، معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در اختیار «کاغذ وطن» قرار می‌دهد ۱۵ هزار و ۶۶۰ واحد از طریق ۹۹ساله، خود مالک ۱۱ هزار و ۴۰۵ واحد و از طریق تفاهم‌نامه سه‌جانبه ۲ هزار و ۸۸۶ واحد تحویل داده شده است. بر اساس این آمار مجموعاً ۲ هزار و ۹۳۷ واحد از این مساکنی که قرار بود دوساله ساخته شوند، هنوز تحویل مردم داده نشدند .
پروژه ۶۴ واحدی بافت یکی از همین پروژه‌هاست. پروژه‌ای با اعضایی از مددجویان کارگروه امداد و بهزیستی. اعضایی که در میانشان سه خواهرند که هر سه بینایی ندارند. برخی از اعضا مشکل شدید جسمی و حرکتی دارند و برخی از جانبازان هستند. افرادی که هر بار با اعتماد به وعده‌های توخالی که به آن‌ها داده شده، تصمیم گرفتند و ضربه خوردند. ضربه‌هایی که شاید جزئی‌ترینش تمدیدنکردن مهلت اجاره‌شان با اعتماد به گفته تحویل یک ماه دیگر واحدها و سرگردانی و آلاخان والاخان ماندنشان باشد .
از سفر نیک‌زاد، نایب‌رئیس مجلس به بافت. هر ماه زمان تحویل پروژه به عقب‌افتاده تا اکنون که تقریباً دوساله این سفر می‌گذرد. مردم از پیمانکار شکایت کردند. شکایتی که آن طور که معاون مسکن می‌گویند هنوز جلسه دادگاهش در جریان است و تصمیمی گرفته نشده است. نه فقط در تعویق زمان ساخت؛ بلکه کیفیت ساخت‌وساز نیز مورد تردید قرارداد. هادی ارشادی البته تأکید دارد که تمامی تأسیسات قبل از تحویل به مردم توسط ناظران چک می‌شوند: «تأسیسات گاز این مجموعه به دلیل بدهی پیمانکار این پروژه به پیمانکار گاز وصل نشده است، بایستی هر سه انشعاب آب، برق و گاز وصل شود تا عملاً ناظران تأسیسات بتوانند تأسیسات مکانیکی و آسانسور را چک کنند. چون ایراداتی به این مجموعه گرفتند بایستی همه تأسیسات چک شود و آب از داخل لوله‌ها رد شود و سیستم پکیج هم چک شود.»
این مجموعه ۶۴ واحدی که در قالب ۴ بلوک ۱۶ واحدی است، تقریباً به اتمام رسیده است. به گفته ارشادی اگر پیمانکار پای‌کار بود نهایتاً تا یک ماه دیگر اعیان مجموعه آماده تحویل به مردم بود. شورای مسکن در ۲۲ مهرماه اما دستور به خلع‌ید پیمانکار داده است. آیت‌اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار دراین‌رابطه به «کاغذ وطن» می‌گوید: «باتوجه‌به اختلافات یکه با پیمانکار هست قرار بر این شده که پیمانکار خلع‌ید شود و راه و شهرسازی یا خود راسا و یا با پیمانکار جدید این پروژه را به اتمام برساند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :