دلایل عقب‌ماندگی جنوب کرمان؛ همان همیشگی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1088

در جلسه بررسی امور اقتصادی شهرستان‌های جنوب کرمان چه گذشت؟

دلایل عقب‌ماندگی جنوب کرمان؛ همان همیشگی

فرماندار جیرفت: وضعیت ارتباطات همراه و ثابت در جیرفت بد است.

مرضیه قاضی‌زاده | کاغذ وطن

گزارش 

چه شد که جنوب کرمان از شمال استان عقب ماند؟ این سوالی بود که سعی شد در جلسه بررسی امور اقتصادی شهرستان‌های جنوب کرمان به آن پرداخته و از فرصت سفر ریاست جمهوری به استان استفاده تا سه یا ۴ چالش شاخص روز میز ریاست جمهوری قرار گیرد واز این شاه کلید برای کم کردن فاصله این دو بخش استفاده شود.جلسه‌ای که البته به نتیجه واحد نرسید و قرار شد تا با سفر موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهرابی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان سفری و به جنوب این جمع بندی شکل گیرد.

  قریب به نیمی از جمعیت جنوب استان کرمان جز سه دهک اول درآمدی‌اند و تنها 23درصد از اشتغال تعهد داده شده در این 7 شهرستان محقق شده. چنان چه  به گفته مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذار استانداری کرمان از جمعیت 700 هزار نفری جنوب استان، سرجمع 97 هزار و 433 خانواده جز سه دهک اول درآمدی‌اند که از این تعداد فقط 37 هزارو 859 خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتند. به عبارت دیگر 59 هزار و 579 خانواده تحت پوشش هیچ ارگان حمایتی نیستند. از نظر میزان اشتغال نیز صرفا 23 درصد اشتغال تعهد داده شده در این شهرستان که بیش از 20 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود محقق شده. رقم اشتغال هدف برای این 7 شهرستان 15هزار و 389 شغل برای سال ۱۴۰۰بوده که 3 هزار و 530 شغل آن در شش ماه اول سال محقق شده.

*۱۵ نفر از ابر بدهکاران استان جنوبی‌اند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذار استانداری کرمان همچنان در این جلسه آماری از ابر بدهکاران بانکی استان ارائه داد. به گفته نویدی 18 هزار میلیارد از منابع بانک های استان کرمان دست ۱۰۰ نفراست، افرادی که صرفا 15 نفرشان از خطه جنوب اند.

در این جلسه که به ریاست استاندار کرمان و با حضور فرمانداران ۷ شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب در محل سالن پیامبر اعظم برگزار شد، سعی شد تا 4 الی 5 چالش اصلی این خطه شناسایی و  در سفر ریاست جمهوری مورد پیگیری قرار گیرد. با این وجود بخش قابل ملاحظه‌ای از جلسه به مشکلات روتین شهرستان من جمله مرغ، سیمان و کمبود آرد پرداخته شد و از رویه مرکز گرایی در این خطه انتقاد شد.

*اختیاری در جیرفت نداریم

در این جلسه ابوذر عطاپور، فرماندار جیرفت با انتقاد از مشکل ارتباط در این شهرستان، گفت: «ما در حوزه ارتباطات و فناوری اشکالات  زیادی در شهرستان داریم و هر وقت توضیح خواستیم می‌گویند اختیار نداریم؛ حتی وقتی تلفن اداره کل قطع می‌شود به ما گفته می‌شود که اختیاری در این رابطه نداریم و به مرکز ارجاع می‌دهیم.»

*مشکل گاز را امنیتی کردیم

او در این جلسه همچنین ضمن گلایه از مشکلات گاز در این شهرستان گفت«مشکل به حدی شده که مجبوریم برای حل آن مسئله را به شورای تامین ارجاع دهیم و امنیتی‌اش کنیم.» مشکل سیلندر گاز نه صرفا از جانب فرماندار این شهرستان بلکه در میان صحبت‌‌های فرماندار قلعه گنج، منوجان و کهنوج نیز تکرار شد و از مشکلات اساسی این شهرستان شناخته شد. 

از سایر موضوعاتی که در بین صحبت‌های 7 فرماندار مشترک بود گلایه از مشکلات تامین آب،  بانکداری و موانع  محیط زیست و ماندن محصول روی دست کشاورزان بود. مشکلاتی که بیش از یک دهه در این شهرستان وجود دارد و کماکان راهکار مشخصی برای آن ارائه نشده است.

 *به دلیل اختلاف بین دو اداره برق رمشک را قطع می‌کنند

جنوب و شمال استان دو دنیای متفاوت است. 7 شهرستان با جمعیت بالغ بر 700 هزار نفر بر روی تکه ای که 24 درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهند. وقتی که در کارگروه‌های شمال استان حرف از احداث مگا پروژه‌های بزرگ صنعتی است، جنوب در تامین برقش مانده آن هم با همه اختلافات بین دستگاهی. تا جایی که مهدی شهسواری، فرماندار قلعه گنج علت قطعی برق در رمشک را اختلافات بین دو دستگاه توزیع برق و مخابرات می داند. او در این جلسه در این خصوص گفت: « هر چند ماه یک بار شرکت توزیع برق سایت‌ها را قطع می کند چون مخابرات پولش را نداده و و به واسطه همین اختلاف  مردم رمشک نه انتن دارند و نه آب دارند و نه برق و من واقعا نمی توانم به عنوان فرماندار پاسخگوی مردم باشم. »

قرار بود در جلسه روز گذشته امور اقتصادی شهرستان‌های جنوبی به یک جمع‌بندی واحد برسد و 4 الی 5 مشکل اساسی این خطه پیش روی ریاست جمهوری گذاشته شود .جلسه ای که با توجه به شاخه به شاخه بودن مسائل مطرح شده از سوی فرمانداران و پراکندگی آنها به یک نتیجه واحد نرسید و قرار شد تا موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهرابی معاون اقتصادی استانداری کرمان سفری و به جنوب داشته باشد و به یک جمع بندی واحد برسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 128
  • امروز: 28
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,408
  • ماه: 7,807
  • سال: 26,009