رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران: افت ۲۰ درصدی تولید تایر با قطع برق

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1736

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران: افت ۲۰ درصدی تولید تایر با قطع برق
گزارش| بازار
میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: روند کاهش و قطع برق سبب افت ۲۰ درصدی تولید لاستیک در این صنعت شده است، این معضل ضایعات و زیان تولید تایر را افزایش داده است.
ارز، انرژی و نقدینگی به یه چالش اصلی صنایع خودروسازی تبدیل شده است. وزارت صمت با حمایت یک جانبه از واردکنندگان و تخصیص ارز به کالاهای وارداتی نشان از کم توجهی عباس علی آبادی به تولید کنندگان است. میزان حجم اشتغالزایی و ارزش افزوده در حوزه تولید چند برابر واردات است، علیرغم اینکه برنامه های تکلیفی از سوی وزارت صمت به صنایع خودروسازی ابلاغ می شود، هیچ حمایتی از تولید کنندگان نمی شود، از همین رو جهت بررسی مشکلات فعلی صنعت و بازار تایر با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم؛
* وزارت صمت طی هفته گذشته گشایش های ارزی برای صنایع خودروسازی انجام داده است، آیا این مساله تاثیری در روند تامین ارز صنعت تایر داشته است؟
مشکلات ارزی صنایع با فشارها و حجمه که منجر به تخصیص جزئی ارز مورد نیاز به تولید کنندگان می شود، حل نمی شود. بلکه بانک مرکزی به صورت پیوسته ارز به صنعت تایر تخصیص دهد، در ماه جاری حدود ۱۰ میلیون یورو به یکی از بزرگترین تایرسازان ارز اختصاص یافته، این تایرساز باید دوماه دیگر مجدد با درخواست، نامه و پیگیری تلاش کند ارز مورد نیاز را کسب کند. متاسفانه روند تخصیص ارز به تایرسازان مقطعی است، این مورد سبب آسیب به برنامه تولید تایر سازان می شود.
* تایر سازان علاوه بر چالش تامین ارز با معضل انرژی نیز مواجه هستند، قطعی برق چه آسیبی به تولید تایر زده است؟
متاسفانه انرژی به اصلی ترین معضل تایرسازان تبدیل شده است و برخی از لاستیک سازان ۸ صبح تا ۸ شب با ۵۰ درصد راندمان تولید دارند. روند کاهش و قطع برق سبب افت ۲۰ درصدی تولید لاستیک در این صنعت شده است. تولید کنندگان مطالبه تامین زیان ناشی از این برق را از دولت ندارند، اما توقع حمایت در روند تولید را دارند. لازم به ذکر است که قطع برق ناگهانی و بدون اطلاع سبب افزایش ضایعات تایر می شود.
* پیشتر به چالش های انرژی و ارزی اشاره داشتید، وضعیت پرداخت و مطالبات تایرسازان از خودروسازان چقدر است؟
صنعت تایر قراردادهای سه ماهه با خودروسازان دارند، اما پرداخت ها به صورت شش ماهه انجام می شود. خودروساز سبب ذوب نقدینگی تایرسازان شده است، صنعت تایر اکنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبه از صنعت خودرو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 78
  • دیروز: 82
  • هفته: 785
  • ماه: 4,613
  • سال: 38,614