برگزاری اجلاسیه سازمان نظام‌مهندسی معدن کشور در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1738

برگزاری اجلاسیه سازمان نظام‌مهندسی معدن کشور در کرمان
شنبه ۳۰م تیرماه در تالار فرهنگ و هنر کرمان میزبان بیست و دومین اجلاس هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی معدن کشور است. در این اجلاسیه معاون معدنی وزارت صمت، استاندار کرمان نمایندگان مجلس و برخی مسئولان استانی حضور دارند.
شهباز حسن‌پور نماینده کرمان و راور در اجلاسیه نظام‌مهندسی معدن در کرمان مطرح کرد؛ دولت لایحه تشکیل وزارت معدن را به مجلس بفرستد
شهباز حسن‌پور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص جایگزینی معدن جای نفت، مدعی شد که مجلس به وظایف خودش دراین‌رابطه عمل‌نکرده و باید پاسخ دهد چه اقدامی در خصوص جایگزینی معدن به‌جای نفت داشته است.
به گزارش «کرمان نو» حسن‌پور در بیست و دومین اجلاس سازمان نظام‌مهندسی معدن از فعالین معدنی کشور خواست تا مطالبات خودشان را به‌طورجدی پیگیری کنند. او دراین‌رابطه افزود: از مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گری کنید، مجلس بایستی پاسخ دهد در راستای فرمایش رهبر انقلاب چه کرده است؟
تو با بیان اینکه قوه قضاییه بایستی ترک فعل‌ها را به‌طورجدی پیگیری کند، گفت: از نمایندگان مجلس تا سایر مسئولان باید جوابگوی وظایف خود باشند .
این نماینده مجلس با اشاره صحبت‌های پزشکیان در خصوص کارشناس نبودنش و واگذاری کار به کارشناسان، گفت: دولت بایستی هر چه سریع‌تر لایحه تشکیل وزارت معدن را به مجلس بفرستد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان: از بدو تاسیس سهم‌مان از حقوق دولتی معادن را نگرفتیم
به گزارش «کرمان نو» رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن در بیست و دومین مجمع‌عمومی سالانه نظام‌مهندسی معدن اعلام کرد که بیش از دو دهه است که این سازمان سهم ۳ درصد از حقوق دولتی معادن را که مطابق ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی معدن باید به این سازمان تعلق گیرد را نگرفته است.
به گفته حسن‌زاده سازمان نظام‌مهندسی معدن استان تنها تشکل تخصصی و قانونی حوزه معدن است که از سال ۸۲ تأسیس شده و بازوی اجرایی سازمان صمت است .
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان کرمان اعلام کرد که از ۵۰ هزار عضو سازمان نظام‌مهندسی کشور ۴ هزار عضو در استان کرمان هستند.
بنا به اعلام حسن‌زاده، استان کرمان به دلیل ساختار زمین‌شناختی به‌عنوان استان ویژه و منحصربه‌فرد در استان کرمان است که ۴۰ درصد از منابع معدنی کشور متعلق به آن است. او دراین‌رابطه اذعان کرد: میزان ذخایر معدنی استان بیش از ۸ میلیارد تن که عمدتاً مربوط به مس آهن، زغال‌سنگ، تیتانیوم و کرومیت است .
به گفته او بیش از ۵۵۰ معدن در شمال و جنوب استان وجود دارد که ۱۳۰ میلیون تن ماده معدنی از این معادن استخراج می‌شود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن کشور عنوان کرد؛ رتبه دوم کرمان در پروانه اشتغال به کار معدن
به گفته رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران کرمان با بیش از ۴ هزار عضو بیشترین اعضا را در بین سازمان نظام‌مهندسی دارد و از نظر پروانه اشتغال به کار در معدن در رتبه دوم کشوری قرار دارد.
به گزارش «کرمان نو» رضا بستامی در اجلاسیه بیست دوم هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی معدن در کرمان، یکی از ظرفیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری استان را بر پایه مواد معدنی مستقر در استان دانست و اعلام کرد که کرمان جز استان‌های است معدن آن بر صنعتش می‌چربد.
به گفته بستامی در کل ایران ۸۱ نوع ماده معدنی وجود دارد که در یک استانی مثل کرمان تقریباً نصف این منابع وجود دارد و ۴۱ نوع ماده معدنی در استان کرمان بافت شده است. شایان‌ذکر است که کل ماده‌های معدنی در جهان ۱۱۲ نوع است.
تأکید اصلی بستامی حضور پررنگ نظام‌مهندسی معدن و نقش چشمگیر این سازمان در وزارتخانه و تمام سازمان‌های تصمیم‌گیری در حوزه معدن است. دیگر موردی که رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران نسبت به آن تأکید دارد تقویت زیر ساخت‌های نظام‌مهندسی و به‌روز کردن زیرساخت‌ها در جهت خدمات‌رسانی به بهره‌برداران است.
کرمان میزبان بیست و دومین اجلاس سازمان نظام‌مهندسی معدن است. پیش‌ازاین در سال ۸۴ سومین اجلاس سازمان نظام‌مهندسی معدن در این استان تشکیل شده بود.
استاندار کرمان در بیست دومین اجلاس معدن: چاه نفت را ببندیم و روی معدن کار کنیم
استاندار کرمان در بیست و دومین اجلاس سازمان نظام‌مهندسی معدن ظرفیت معدن را یک ظرفیت ویژه دانست و با بیان اینکه چاه نفت را ببندید و روی معدن کار کنیم، گفت: ما نه پول می‌خواهیم و نه اختیار خاصی، باتوجه‌به معادن کرمان، این استان این قابلیت را دارد که نه فقط کرمان بلکه کشور را بی‌نیاز کند.
به گزارش «کرمان نو» محمدمهدی فداکار با بیان اینکه همه ظرفیت معدنی کشور یک طرف و کرمان هم یک طرف، گفت: ما در ظرفیت‌های معدنی ممتاز و منحصربه‌فرد هستیم، در کوهبنان معادن سرب و روی و جنوب کرومیت داریم و اکنون در فولاد تا مرحله ورق همه چیز در استان وجود دارد.
استاندار کرمان در این اجلاس با انتقاد از عملکرد صنایع ملی مس در تکمیل زنجیره ارزش، گفت: اصرار بر تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین‌دستی یک ضرورت است و این در گفتارها و پیام‌ها و مکاتبات باید باشد، مس سرچشمه ما متأسفانه تازه بعد پنجاه سال دارد مفتولش را راه می‌اندازد؛ اما بخش خصوصی زیر ۱۰ سال مفتول‌سازی را راه انداخته است.
فداکار در این اجلاس تقسیم تمام سود صنایع را یک اشتباه استراتژیک خواند و ادامه داد: اخیراً یکی از کارهایی که شما می‌شنوید این است همه سود شرکت‌ها را تقسیم می‌کنند و شرکت برای طرح‌های توسعه‌ای گرفتار اخذ وام می‌شود.
استاندار در این اجلاس آموزش نیروی انسانی در بخش حفاری را یک ضعف استان دانست و گفت: اخیراً به‌تازگی این آموزش‌ها شروع شده است.
او در ادامه با اشاره به این نکته که رشته معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان تقریباً دانشجو ندارد، گفت: از آموزش نیروی انسانی غفلت شده است.
مورد دیگر مورد تأکید استاندار در این اجلاس تکلیف‌های اجباری شرکت‌ها بود. او دراین‌رابطه گفت: بعضاً به شرکت‌های بزرگ آن‌قدر تکلیف داده می‌شود که شرکت‌ها غیراقتصادی زیان‌ده می‌شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان: سال گذشته ۱۹۶ هزار میلیارد تومان از معادن کرمان یا به خزانه واریز شده یا بین سهام‌داران
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اجلاس معدنی کشور با اشاره به سد قانونی بودجه برای برگشت سهم استان‌ها از حقوق دولتی معادن گفت: سال گذشته مجموعاً ۱۹۶ هزار میلیارد تومان از محل معادن یا به خزانه کشور واریز شده است و یا بین سهام‌داران تقسیم شده است.
به گفته مهدی حسینی‌نژاد مالیات وصولی از معادن در سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد تومان، حقوق دولتی وصولی ۱۸ میلیارد و ۸۴۷ میلیون تومان، عوارض گمرکی ۴۰ هزار میلیارد تومان، سود تقسیم برخی معادن ۹۰ هزار میلیارد تومان و حق انتفاع صرفاً دو معدن گل‌گهر و جلال‌آباد ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
حسینی‌نژاد در این جلسه با تأکید بر مالیات سنگین بریده شده به استان به جهت معادن بزرگ اذعان داشت که میزان مالیاتی که کرمان می‌پردازد بسیار بیشتر از دو استان معدنی دیگر چون آذربایجان شرقی و خراسان رضوی است.
به گفته او میزان مالیات بریده شده استان در سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان بریده شده، درحالی‌که مالیات بریده شده آذربایجان شرقی ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیون و خراسان رضوی ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است.
در حالی سالانه بالغ بر ۱۹۶ هزار میلیارد تومان از سمت معادن به خزانه و بین سهام‌داران توزیع می‌شود که سالانه کرمان درگیر برگشت حساب‌های بزرگ و سهمش از حقوق دولتی معادن است. به گفته حسینی‌نژاد سال ۹۹ از سهم ۱۵ درصد وصولی حقوق دولتی معادن که برابر ۳۱۴ میلیارد تومان بوده تنها ۷ میلیارد به استان برگشته است.
او دراین‌رابطه ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ از سهم ۱۶۰۰ میلیارد تومان است (۱۵ درصد) فقط ۸ میلیارد به استان برگشت‌داده‌شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز ما برگشتی از سهم ۲ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان استان ۲۹۹ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ از سهم ۲۸ هزار میلیارد تومان استان فقط ۳۵۰ میلیارد تومان استان برگشته شده است. شایان‌ذکر است که در سال گذشته بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از استان کرمان وصول شده است که برابر ۵۰ درصد از کل میزان وصولی از حقوق دولتی معادن از کشور بوده است.
او همچنین در این اجلاس کل آب مصرفی معادن و صنایع را ۲۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد که در قیاس با ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعبی که بخش کشاورزی مصرف می‌کند عدد قابل لمسی نیست.
رئیس سازمان صمت جنوب: هیچ بخش دولتی در معادن جنوب سرمایه‌گذاری نکرده
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در بیست و دومین اجلاس سازمان نظام‌مهندسی معدن اعلام کرد که تمام معادن جنوب را بخش خصوصی می‌گرداند و هیچ بخش دولتی روی معادن در جنوب استان کرمان سرمایه‌گذاری نکرده است.
مسلم مروجی فرد در این اجلاس بار دیگر با اشاره به واگذاری معادنی که در جنوب استان دست بخش دولتی چون ایمیدرو و فملی بودند اذعان داشت که از ۱۱۶ معدن در جنوب استان کرمان برای ۵۴ معدن کارخانه فراوری ساخته شده که گویای تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش و فراوری و اشتغال. زایی در جنوب استان است.
او با اشاره به معارضات مردمی بر سر معادن در جنوب کرمان، بیان داشت که متأسفانه هنوز نان معادن بر سفره‌های مردم جنوب ننشسته است.
رضا محتشمی‌پور، معاون وزیر صمت در اجلاس نظام‌مهندسی معدن: در قانون بودجه صرفاً ۲ درصد حقوق دولتی را به استان‌ها دادند
به گزارش کرمان‌نو، رضا محتشمی‌پور، معاون وزیر صمت در اجلاس نظام‌مهندسی معدن از نمایندگان مجلس حاضر در مجلس خواست تا تمهیداتی در نظام قانون‌گذاری کشور تمهیدی بیندیشند که قانون بودجه و قانون برنامه، قوانین پایه را قطع نکرد. اشاره مستقیم محتشمی‌پور نقض سهم ۱۵ درصدی استان‌ها در قانون معادن توسط قوانین بودجه است.
به گفته محتشمی‌پور در قانون مؤخر (قانون بودجه) صرفاً دو درصد حقوق دولتی به استان‌ها داده شده است.
او در این اجلاس ضد فاسدترین قانون در حوزه معادن را ماده ۱۰ قانون معادن دانست و گفت: واگذاری معادن بیشترین کمک را در این حوزه داشته است.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه سعی داشتیم وزارت صمت مداخله‌ای در نظام‌مهندسی نداشته باشد، گفت: در این اجلاس با پیامک و شیوه‌هایی شنیده‌اید که تعدادی سعی دارند در تصمیمات و انتخابات نظام‌مهندسی تأثیرگذاری داشته باشند و من از همین‌جا می‌خواهم که این سازمان استقلال خودش را حفظ کند.
او الکترونیک کردن فرایندها و کاهش زمان‌بری فرایندها را مهم‌ترین نکته این سازمان دانست و گفت: ما امروز هنوز در نقطه‌ای نیستیم که بگوییم سیاست‌گذاری‌های ما بر مبنای نظارت‌ها بوده و بعضاً معدنی بارها اخطاریه گرفته؛ اما در موقع لازم با آن برخورد نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :