وعده استاندار برای کارشناسی مجدد طرح انتقال‌ آب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 909

استاندار کرمان سرانجام به جیرفت و عنبرآباد سفر کرد

وعده استاندار برای کارشناسی مجدد طرح انتقال‌ آب 

زینی‌وند: اگر بنا باشد خدشه‌ای به کشاورزی و حیات مردم جنوب کرمان وارد شود، هیچ وقت چنین اتفاقی رقم نخواهد خورد.

اگر به جیرفت و جنوب کرمان سفر کرده باشید حتما می‌دانید که اقتصاد بیش از ۸۰ درصد اهالی این دیار مبتنی بر کشاورزی و زراعت است، شغلی که ماده اولیه‌اش، آبی است که در رودخانه‌ای به نام هلیل جریان دارد و اگر این آب نباشد، مسلما قطب کشاورزی کشور به قطب خاک و زغال و ریزگرد تبدیل خواهد شد. البته این منطقه از منابع معدنی زیادی هم برخوردار است اما تا زمانی که اقتصاد این خطه بخواهد از کشاورزی به معدن و صنعت تغییر وضعیت دهد سال‌ها طول خواهد کشید.

با تمامی این تفاسیر که شرح آن را شاید بارها و بارها در جراید و خبرگزاری‌های مختلف مرور کرده باشید، اما استاندار کرمان با سفر به جیرفت و عنبرآباد ثابت کرد که اهالی این دیار جزو سرمایه‌های با ارزش نظام به شمار می‌روند و می‌طلبد با اقدامی جهادگونه برای حل مشکلاتشان گام‌هایی در خور شان‌شان برداشت.استاندار کرمان در آغاز صحبت‌های خود در سالن ابرار جیرفت اظهار داشت: خدمات بسیار زیادی در مناطقی همچون جیرفت و جنوب کرمان انجام شده است اما هنوز باید خدمات بیشتری انجام شود.

علی زینی‌وند تصریح کرد: وقتی فضای کشور را که نگاه می‌کنیم، دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی توسعه یافته‌ همراه با دانش را که نگاه می‌کنیم، توسعه گلخانه‌های پیشرفته و صنایعی که اتفاق می‌افتد را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آینده این منطقه مانند آینده ایران درخشان و پر رونق خودش را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه جنوب کرمان آینده خوبی دارد گفت: جیرفت، عنبرآباد و پنج شهرستان جنوبی کرمان که به قطب کشاورزی در کشور معروف هستند نیاز به تحول دارد، به توسعه همراه با دانش و مکانیزاسیون نیاز دارد. صنایع تبدیلی باید به شدت در این خطه گسترش پیدا کند و ارزش افزوده محصولات کشاورزی را بالا ببریم.زینی‌وند بیان داشت: به وسیله گلخانه‌ها و مکانیزه کردن کشاورزی و آوردن صنایع تبدیلی در کنار مزارع، ارزش افزوده این محصولات چند برابر می‌شود و سود بیشتری به جیب کشاورزان می‌رود.استاندار کرمان همچنین تصریح کرد: در کنار توجه به بخش کشاورزی، باید بگوییم این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب صنعتی جدید در کشور را هم دارد.او با بیان اینکه معادن ارزشمند غنی در این منطقه وجود دارد اظهار داشت: امروز بخش بسیار اندکی از آن‌ها اکتشاف و به بهره‌برداری می‌رسد و مقدار ناچیزی هم فرآوری می‌شود. این‌ها می‌توانند با هم گره بخورند و توسعه پیدا کنند و این منطقه را به یک منطقه مهاجرپذیر تبدیل کنند و این واقعاً دور از دسترس نیست.

زینی‌وند اظهار داشت: در کنار این ظرفیت‌ها باید تلاش کنیم که جوان‌ها و انسان‌های فرهیخته که استعدادهای لازم را دارند را توانمند کنیم، یعنی راه تولید ثروت و خلق ثروت از همه این داشته‌های طبیعیِ بی‌نظیر را به این‌ها آموزش بدهیم و اجرای این طرح جالب (آموزش) بر دوش مدیران و معین‌های اقتصادی است.

 استاندار کرمان با بیان اینکه در این استان زحمات زیادی کشیده شده است گفت: در مناطق مختلف اتفاقات زیادی در حوزه معین‌های اقتصادی رخ داده است و همین اتاق بازرگانی کارهای پایه‌ای خوبی در این حوزه طرح ریزی می‌کند که من مطمئنم در آینده تاثیر خود را خواهد گذاشت اما این منطقه آن قدر وسعت و ظرفیت دارد که نیاز به تقویت و آوردن معین‌های جدید را داریم.

استاندار کرمان اضافه کرد: هدف ما از آوردن معین‌های اقتصادی جدید در این مناطق ایجاد کمک‌های معیشتی و زیرساخت‌های معمولی نیست چون این‌ها بخش‌های خصوصی هستند و چنین توانی را هم ندارند، هدف از اینکه یک شخص را به عنوان معین اقتصادی در منطقه بیاوریم، توانمند ساختن انسان‌ها برای تولید ثروت است.

او به سفر خود به شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد اشاره کرد و گفت: چند طرح خوب اشتغال‌زا را در این مناطق افتتاح و طرح‌هایی را کلنگ زنی و همچنین از طرح‌های مختلفی بازدید کردیم. او ادامه داد: اما در سفر به جیرفت و عنبرآباد یک منظره بسیار ناراحت کننده هم دیدیم و آن اینکه سرمازدگی مزارع مردم را نابود کرده است. دیدنِ مزارع سیب زمینی و پیاز خیلی ناراحت‌کننده بود و واقعا آسیب‌های شدیدی به این‌ کشاورزان وارد شده است.

زینی‌وند با بیان اینکه نمی‌توانیم همه این خسارات را جبران کنیم اظهار داشت: ولی در حد توان باید برویم به سمت جبران خسارات آنها و حتماً حوزه بحران ما بخشی از آن را جبران خواهد کرد.

او افزود: دستور دادم سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداران برآورد واقعی از این خسارت را تدوین و مستندسازی کنند و ما باید تصاویر این مزارع نابود شده بر اثر سرما را منعکس کنیم و از همه ظرفیت‌ها برای کمک به کشاورزان جنوب کرمان استفاده کنیم.

استاندار کرمان بیان داشت: باید همه توان و تلاش خود را در کنار نمایندگان مجلس به کار بگیریم که بتوانیم اندکی از این خسارت‌های عجیب و غریب و فراوانی که به کشاورزان وارد شده است را جبران کنیم.

زینی‌وند با بیان اینکه مردم این منطقه در حوزه سوخت با مشکلاتی مواجه هستند گفت: مردم جنوب کرمان در حوزه سوخت مایع و کپسول گاز با مشکلاتی مواجه هستند و باید سریعا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

زینی‌وند تصریح کرد: البته با بررسی‌هایی که کردم و حساسیت‌هایی که دارم، کوتاهی و کم‌کاری از طرف مسئولان ندیدم یعنی در کنار مردم بودند اما مردم مشکل دارند و سرما هم خیلی شدید است.وی بیان داشت: طبق آماری که دارم، در بازه زمانی سال ۹۸ حدود ۱۵ میلیون لیتر نفت سفید در این منطقه مصرف کردیم و الان ۱۸ میلیون لیتر مصرف کرده‌ایم. یعنی حدود سه میلیون لیتر بیشتر، یا در حوزه گاز مایع حدود ۲۴ و نیم درصد سیلندر گاز اضافه به این منطقه حمل و توزیع شده است.

زینی‌وند ادامه داد: این سهمیه، ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ تُن بوده  ولی الان به سه هزار و ۴۰۰ تن در ماه افزایش پیدا کرده است. البته مردم مشکل دارند و من با فرمانداران در این رابطه صحبت و تاکید کردم این مشکل باید حتماً مدیریت شود.

او تصریح کرد: بخشی از این کار بر عهده و در اختیار ما است و بخشی در اختیار مبداء حمل کپسول گاز است که در آنجا (خارج از استان) با مشکلاتی مواجه هستیم.

استاندار تاکید کرد: اگر متوجه بشوم که مسئولی در رابطه با محصولات استراتژیک و حیاتی مردم در این سرمای سوزان، کوتاهی کرده باشد حتماً با آن‌ برخورد خواهم کرد. تا این لحظه از مسئولان کم‌کاری ندیدم و حتماً در این فصل باقی مانده که ممکن است سرمای بیشتری در پیش داشته باشیم موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنم.او افزود: فکر نمی‌کنم در هیچ جای کشور، سرمازدگی محصولات کشاورزی به این گستردگی باشد و تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. این موضوع باید به صورت ویژه در کشور برجسته شده و از طریق ستاد بحران و دولت پیگیری شود. زینی‌وند که خوب می‌دانست مردم جنوب کرمان می‌خواهند موضعش را در مورد طرح انتقال آب هلیل بدانند اظهار داشت: همه مردم و حتی خود من شخصا در بحث انتقال آب و محیط زیست باید تابع قانون و نظرات کارشناسی باشیم و من این قول را به مردم جنوب کرمان می‌دهم که اگر بنا باشد خدشه‌ای به کشاورزی و حیات مردم وارد شود، هیچ وقت چنین اتفاقی رقم نخواهد خورد.

او ادامه داد: از آنجا که مطالعات طرح انتقال آب هلیل از سال‌های قبل انجام شده است اعتقاد داریم باید مجددا مطالعات در مورد این طرح انجام شود و اگر نتیجه این شود که با طرح انتقال آب به اکوسیستم منطقه خدشه وارد می‌شود حتما باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 126
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,361
  • ماه: 7,514
  • سال: 24,998