اُمید بین «دو رود» در کویر ریگان| روستائیانی که هرگز مهاجرت نکردند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 928

اُمید بین «دو رود» در کویر ریگان| روستائیانی که هرگز مهاجرت نکردند

دورودی، روستاییست با 48 خانوار در دل کویر ریگان در استان کرمان که مابین دو رود کوهشاه و انارک قرار گرفته و مردمانی سخت‌کوش دارد، آنها توانسته‌اند از لابه‌لای سنگ‌ها و با تلاشی مضاعف و هدایت آب رودخانه بهترین محصولات را کشت کنند و بهترین روستا در شرق کرمان شوند.وجود دو رودخانه در اطراف روستایی در شهرستان کویری ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان و در مناطق کوهستانی آن مردمان این خطه را از پا نینداخته است و هر  روز بر توانمندی این اهالی افزوده می‌شود.روستایی که مردمانش با خروش رودخانه در منازل و با فروکش شدن آن از آب باقیمانده آن جهت کار و تلاش استفاده می‌کنند.«دورودی»، روستایی با ۴۸ خانوار است که همه سخت مشغول به‌کار هستند تا بتوانند مایحتاج زندگی خود را تامین کنند، این روستا که در کنار روستای هدف گردشگری کوهشاه شهرستان ریگان قرار دارد، توانسته است با تلاش مردمانش به یکی از زیباترین روستاها در شرق استان تبدیل شود.

روستایی که در بین دو رود «کوهشاه» و «انارک» قرار دارد، در فصل زمستان و با اولین بارش‌ها، خروش رودها دو چندان می‌شود و دیگر راه ارتباطی در آنها وجود ندارد.مردم این منطقه از لابه‌لای سنگ‌ها و با تلاشی مضاعف و هدایت آب رودخانه توانسته‌اند، بهترین محصولات را کشت کنند، وجود درختان کسور بنه، مورد و بادام کوهی در این منطقه سبب درآمدزایی اهالی این منطقه شده است.اهالی این روستا آستین همت بالا زده و با کشت دیگر محصولات توانسته‌اند این روستا را در مناطق کوهستانی به روستایی الگو در زمینه اشتغالزایی تبدیل کنند، کشت جو، گندم، لوبیا، سبزیجات و سیفی‌جات در باغچه‌های روستایی امید زندگی در این روستا را دو چندان کرده است.

مظفر پایداری رئیس شورای اسلامی روستای دورودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار کرد: روستای دورودی در بین دو رود قرار دارد اما اهالی این روستا توانسته‌اند در سخت‌ترین شرایط بهترین زندگی را برای خود رقم بزنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته اهالی این منطقه برداشت بنه را در سطح وسیعی انجام دادند که درآمدزایی خوبی برای اهالی منطقه داشت.

پایداری، یادآور شد: اهالی «دورودی» ضمن تولید محصولات و مصرف داخلی روستا مابقی محصول خود را به‌فروش می‌رسانند.

محمد جرجندی یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در این روستا ما از آب رودخانه استفاده بهینه داریم و به‌جز دامداری در این روستا کشت محصولات را در باغچه‌های روستایی خود انجام داده و تولیدات خوب روانه بازار کرده‌ایم.

اهالی دورودی هرگز مهاجرت نکردند

رضا پریدار یکی دیگر از اهالی روستا نیز گفت: روستای ما روستایی است که مردمانش مهاجرتی به شهر و یا سایر نقاط نداشته‌اند، سختی‌ها و خروش رودخانه‌های اطراف روستا مانع فعالیت‌های ما نشده است و ما از این سختی‌ها توانسته‌ایم به خوشی‌هایی دست یابیم.

محمد پایداری یکی دیگر از اهالی روستای دورودی عنوان کرد: تنها روستایی که در مناطق کوهستانی اهالی آن به جایی مهاجرت نکرده‌اند، روستای دورودی در منطقه کوهشاه است، در این روستا زن و مرد، پیر و جوان سخت مشغول کارند و تنها در زمانی که کار و تلاش از ما سلب می‌شود، فصل زمستان است.

آب و برق به ساکنان «دورودی» رسیده است

امین باقری فرماندار ریگان نیز گفت: روستای دورودی یکی از روستاهای شهرستان ریگان است که در منطقه کوهشاه شهرستان واقع شده است، مردمان این روستا با تدابیری که داشته‌اند، توانسته‌اند از دو رودخانه اطراف خود بیشترین بهره را در جهت عمران و آبادانی روستای خود داشته باشند.

باقری افزود: با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که در این روستا وجود داشت و طی بازدید از این روستا برق روستا تأمین و همچنین دهیاری برای این روستا راه‌اندازی شده است.

فرماندار ریگان تصریح کرد: آب آشامیدنی این روستا در قالب طرح‌های عشایری راه‌اندازی و اهالی روستا نیز از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 39
  • امروز: 20
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,004
  • ماه: 5,725
  • سال: 21,868