فاضلاب زندان جیرفت؛ تهدید سلامت شهروندان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1037

فاضلاب زندان جیرفت؛ تهدید سلامت شهروندان

آیا وعده مسئولان برای اصلاح سیستم فاضلاب زندان جیرفت امسال محقق می‌شود؟

زندان جیرفت به دلیل گسترش این شهر هم اکنون در میانه شهر قرار گرفته و احداث این زندان در کنار رودخانه فصلی “ملنتی” موجب شده فاضلاب این زندان در کانالی بزرگ در حاشیه این رودخانه سرازیر شود و در کنار آلایندگی‌های زیست محیطی که دارد نارضایتی بسیاری از مردم را به دنبال داشته است.

البته به نظر می‌رسد که مشکل زندان جیرفت مشکل امروز و دیروز نیست؛ مشکلی است که سال‌ها مردم جیرفت با آن مواجه هستند به طوری که در اخبار منتشر شده از مشکلات این زندان در خبری در سال 87 فتحعلی آلپلو، مسئول بهداشت محیط شهرستان جیرفت گفته بود “سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب زندان جیرفت ناقص است و این امر باعث شده است در اکثر مواقع حداقل یکی از دهنده‌های هوا معیوب شود.”

او با بیان اینکه فاضلاب زندان جیرفت به طور صحیح تصفیه نمی‌شود و از آنجا که چاه جاذب نیز مشکل دارد در بیشتر اوقات موجب می‌شود که پسماند آن به کف رودخانه‌های مجاور بریزد تصریح کرد: فاضلاب زندان اگر به همین صورت پیش برود موجب بیماری‌های جبران ناپذیری می‌شود چراکه رها شدن فاضلاب در کف رودخانه منشا بیماری‌های واگیردار است.

مسئول بهداشت محیط شهرستان جیرفت افزود: در جلسات شورای بهداشت و سلامت بارها و بارها این مطلب بیان و بر جابه‌جایی زندان جیرفت تأکید شده است چرا که باقی ماندن زندان جیرفت در سطح شهر موجب تبعات منفی می‌شود.

البته این مشکل همچنان ادامه داشت تا جایی که محمود معناصری ‌معاون وقت برنامه‌ریزی فرماندار جیرفت در 27 مهر 90 با اشاره به تخریب لوله انتقال فاضلاب زندان جیرفت و رها‌سازی این فاضلاب در رودخانه ملنتی بیان کرد‌: با اقدام سریع مدیر زندان و دست‌اندرکاران مشکل برطرف شد، اما باید با برنامه‌ریزی این مشکل اصولی و کلی برطرف شود.

معناصری با بیان اینکه با راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب آب زندان در‌صدد هستیم که این مشکل نیز در اسرع وقت برطرف شود تا دیگر شاهد بروز مشکل نباشیم گفت: زندان جیرفت با خانه‌های مسکونی احاطه شده و با مساعدت مدیرکل زندان‌های استان کرمان و همچنین استاندار در آینده، این زندان را به خارج از شهر انتقال می‌دهیم.

 کلنگ زندان شهرستان جیرفت پنجم خرداد‌‌ماه 97 به زمین زده و در حاشیه این مراسم احمد امینی‌روش فرماندار وقت شهرستان جیرفت گفت: با توجه به توسعه شهر جیرفت زندان در مرکز شهر واقع شده و این مسئله  هم مشکلات امنیتی به دنبال دارد و هم بهداشتی و… از نظر روحی و روانی نیز قابل پذیرش نیست که این زندان در مرکز شهر قرار داشته باشد زیرا بر روح و روان مردم اثر منفی می گذارد از سویی فاضلاب زندان سال‌ها برای مردم منطقه دردسر ساز بوده است.

او ادامه داد: نگاه همه دست اندرکاران بر این است که این زندان به بیرون شهر منتقل شود و برای احداث ندامتگاه  50 هکتار زمین پیش‌بینی و مجوز حفر چاه نیز گرفته شده است.

البته به نظر می‌رسد که احداث زندان جدید جیرفت نیز که کلنگ آن در سال 97 به زمین خورده نیمه کاره مانده انتظار می‌رود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل زندان جیرفت اختصاص یابد.

مشکلات زندان جیرفت ادامه داشت تا جایی که کانال بزرگ فاضلاب زندان جیرفت اواخر دی‌ماه سال گذشته حادثه آفرید و باعث مرگ کودکی 9 ساله شد اما حتی مرگ این کودک هم موجب نشد مسئولان برای حل مشکل فاضلاب زندان این شهر چاره‌اندیشی کنند.

حال به سراغ مرجان شاکری مدیرکل محیط زیست استان کرمان رفتیم تا پیگیر اقدامات انجام شده در این ارتباط و آخرین وضعیت فاضلاب زندان جیرفت باشیم.

اخطاریه محیط‌ زیست به زندان جیرفت

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه فاضلاب جیرفت همچنان به رودخانه ملنتی جیرفت ریخته می‌شود اظهار داشت: این مسئله سال گذشته مشکلاتی را ایجاد کرد و محیط زیست نیز تا‌کنون اقداماتی از جمله صدور اخطاریه، گرفتن برنامه زمان‌بندی برای اصلاح این امور و … را انجام داده است.

او اشاره به اینکه اقدامات محیط زیست برای اخطاریه است و همه تصدیق هم که زندان را نمی‌توان تعطیل کرد ادامه داد: مقرر شده فرماندار جیرفت کارگروهی را تشکیل داده و این مسئله را مدیریت کند.

شاکری با بیان اینکه ما در ارتباط با آلودگی‌های زیست محیطی و حتی در ارتباط با دستگاه‌های دولتی شکایت‌های قضایی انجام می‌دهیم گفت: آلودگی‌های زیست محیطی مشمول اختلافات بین دستگاهی نمی‌شود، چون سلامت شهروندان را مد نظر قرار می‌دهیم و حتما اقدامات قضائی انجام داده و پیگیری‌ها از سمت مراجع قضائی انجام می‌شود.

  ابوذر عطاپور وزیری درباره اقدامات انجام شده با اشاره به اینکه این موضوع سال گذشته به ما اعلام شد گفت: ما این مسئله را پیگیری کردیم و در اعتبارات 1400 اعتباری در حدود 1.5 میلیارد تومان در شهرستان برای آن اختصاص شده است.

او با بیان اینکه مبلغی را هم خود مجموعه باید به آن اختصاص دهد گفت: مسئولان مربوطه باید پیمانکار گرفته تا نواقص فاضلاب زندان برطرف شده و مشکل سیستم فاضلاب زندان جیرفت تا پایان امسال حل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :