۷۱ درصد مشترکان برق کرمان زیر الگوی مصرف هستند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1158

۷۱ درصد مشترکان برق کرمان زیر الگوی مصرف هستند

هر کس برق بیشتری مصرف کند، هزینه بیشتری هم می پردازد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با اشاره به مصوبات کشوری و تغییر محاسبه هزینه های برق براساس الگوی مصرف می گوید که مصرف ۷۱ درصد مشترکان این اداره زیر الگوی مصرف است و تغییر چندانی در قبض‌هایشان رخ نخواهد داد.مهندس محمد سلیمانی با اشاره به همکاری خوب و مصرف بهینه مردم کرمان در بخش برق افزود:مردم باید همچنان هوشمندانه همکاری و طوری برق مصرفی را مدیریت کنند تا با محدودیت ها مواجه نشویم.

او ادامه داد:به عنوان مثال از میان ۶۷۰ هزار مشترک در حوزه توزیع شمال کرمان هر کدام یک لامپ ۱۰۰ وات اضافه را خاموش کنند ۶۷ مگاوات می شود که این عدد خیلی بیشتر از خاموشی است که در تابستان گذشته نیاز به اعمال آن داشتیم.

سلیمانی با بیان اینکه نقش همکاری مردم در صرفه جویی برق کارساز و بسیار مهم است، اذعان کرد: با مدیریت مصرف و استفاده صحیح از انرژی در تلاش هستیم نیازهای واقعی مردم را پوشش دهیم و سعی می کنیم همکاری مردم را به دست بیاوریم.

توضیح تغییرات محاسبه

این مسئول برق استان کرمان یادآور شد: در اجرای بند ی تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ در آیین نامه برق مصرفی تغییراتی رخ داده و این تغییرات به این معنا نیست که قیمت برق افزایش یافته بلکه در این آیین نامه برخی مشترکان با افزایش مواجه هستند و برخی ها بدون تغییر در قیمت، هزینه برقشان محاسبه می شود.

او با اشاره به الگوی مصرف در نحوه محاسبه هزینه برق تاکید کرد: برق تمامی مشترکان که در سطح الگوی مصرف، مصرف می کنند بدون هیچ تغییری نسبت به قبل با همان قیمت یارانه ای محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ادامه داد: مشترکانی که تا یک و نیم برابر الگو مصرف، مصرف داشته باشند، مازاد بر یک برابر را به قیمت یک و نیم برابر هزینه تامین برق که عددی بیشتر از قیمت یارانه ای است پرداخت می کنند.

به گفته او،اما  آن دسته از مشترکانی که تا ۲ برابر الگوی مصرف مصرف می کنند باید تا ۲ و نیم برابر قیمت تامین برق و بیش از ۲ برابر، هزینه ۳ برابر قیمت تامین برق را بپردازند.

سلیمانی تاکید کرد:در واقع مشترکانی که بیش از الگوی مصرف مصرف داشته باشند هزینه شان با برخی ضرایب بر اساس هزینه تامین برق محاسبه می شود.

مصرف برق مددجویان تا ۵۰ درصد  الگو صفر می شود

او خاطرنشان کرد: تمامی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اگر تا ۵۰ درصد الگوی مصرف مصرف کنند، کل قبض برق آنها صفر خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه کل بحث این است که مدیریت مصرف انجام شود و همه مشترکان در پله های الگوی مصرف قرار گیرند و از برق یارانه ای استفاده کنند گفت: این موضوع عادلانه کردن یارانه های برق است، لذا افرادی که برق بیشتری مصرف می کنند، باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنند.

او درباره تعرفه قیمت ها نیز یادآور شد: برق یارانه ای تا الگوی مصرف حدود ۱۰۰ تومان بر اساس کیلووات ساعت است؛ هزینه تامین برق بالای الگوی مصرف نیز حدود ۳۰۰ تومان و این تعرفه ها به صورت سراسری از اول بهمن آغاز شده است.

چند توصیه ساده اما مهم

سلیمانی در ادامه به شهروندان توصیه کرد از بخاری برقی و آبگرمکن های برقی که مصرف را به بالای الگوی مصرف خواهد رساند استفاده نکنند و گفت: در تابستان نیز کولرهای برقی، مصرف بالایی دارند و مصرف از الگو مصرف تعدی خواهد کرد.

به گفته او میزان الگوی مصرف ما در شرایط فعلی در کرمان ۲۰۰ کیلووات ساعت به صورت ماهانه است.

صرفه جویی در گاز، برای تامین برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان همچنین با اشاره به افت شدید دما در روزهای اخیر بیان کرد: از همه شهروندان و مشترکان خواهشمندم در مصرف برق و گاز حداکثر صرفه جویی را داشته باشند.

او در خصوص ارتباط صرفه جویی گاز در مصرف برق تصریح کرد:سوخت اکثر نیروگاه های برق از گاز طبیعی است؛ وقتی هوا سرد می شود مصرف مشترکان خانگی افزایش پیدا می کند و عموما تامین گاز مصرفی نیروگاه ها نیز با محدودیت مواجه می شود.

سلیمانی افزود: تاکنون البته محدودیتی در این زمینه نداشته ایم و امیدواریم با صرفه جویی مشترکان این پیک مدت هوای سرد را هم رد کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ما در مصرف برق در پیک مصرف نیستیم تصریح کرد: در حوزه گاز در پیک مصرف هستیم و وقتی پیک مصرف گاز باشد، تامین گاز نیروگاه های برق با محدودیت مواجه می شود و باید از سوخت دوم استفاده کنیم، در نتیجه میزان تولید برق برخی نیروگاه هایمان نیز کاهش پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال خاطرنشان کرد: حداکثر همکاری که شهروندان می توانند انجام دهند این است که در مصرف برق و مخصوصا مصرف گاز صرفه جویی کنند تا تامین برق دچار مشکل و محدودیت نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 75
  • امروز: 15
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,416
  • ماه: 7,826
  • سال: 25,859