دستگاههای متولی تا نوروز وقت دارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1191

ضرب‌العجل رییس کل دادگستری برای ساماندهی کودکان کار 

دستگاههای متولی تا  نوروز  وقت دارند

گزارش

مرضیه قاضی‌زاده/ کاغذ وطن

حواشی تخلیه مرکز حمایتی آفتاب، اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به جریان انداخته. قانونی که اردیبهشت سال قبل مصوب شد و خرداد ۱۴۰۰ به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد. قانونی با ۵۰ ماده که در ۲۵ ماده آن بهزیستی را در این امر دخیل دانسته و تمام دستگاه‌های اجرایی را مکلف به همکاری با این دستگاه کرده است. با این حال نخعی معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی استان کرمان در نشستی با محوریت ساماندهی کودکان کار و بدسرپرست در محل دادگستری استان کرمان مدعی است که بهزیستی در ساماندهی این کودکان تنهاست و هیچ دستگاهی همکاری نکرده.در این جلسه موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان تمامی دستگاه‌های اجرایی استان را ملزم می‌کند تا قبل از عید اقداماتی در رابطه با ساماندهی کودکان کار انجام و گزارش آن را تحویل دهند.

علی رغم اینکه در این جلسه تمامی مدیران دستگاه‌های  اجرایی حضور دارند، مدیر کل بهزیستی در این جلسه شرکت نکرده و معاون پشتیبانی این اداره به همراه دو کارشناس در این نشست حاضر شدند.نخعی در این جلسه تاکید دارد که کودکان کار و خیابانی کرمان توسط یک مافیا اداره می‌شوند:«ورودی کودکان کار در سطح شهر بسته نمی‌شود. قسمت عمده این کودکان از اتباع خارجی هستند و این مسیرها بهترین محل برای کسب درآمد این افراد شناخته شده‌اند.» او در این نشست تاکید دارد که شبکه نظام یافته‌ای این کودکان را حمایت می‌کند:«هر چند وقت گروهی از این افراد ساماندهی می‌شوند، ولی باز یکسری افراد روز بعد در همان مکان گذاشته می‌شوند. ما معتقدیم یکسری تشکل‌ها این کودکان را برای این نوع از فعالیت حمایت می‌کنند.»

هزار کودک کار در استان کرمان

آمار دقیقی از کودکان کار و خیابانی  استان کرمان در دسترس نیست اما این جلسه به عدد هزار نفر اشاره دارد. طبق آماری دیگر ۸۰ درصد از این کودکان، کودکان اتباع خارجی هستند. مدیر اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی نحوه ساماندهی این افراد را این گونه شرح می‌دهد:« جمع آوری توسط شهرداری. هدایت به مرکز اسرا. تقسیم کودکان به دو گروه ایرانی و غیرایرانی و سپس انتقال کودکان غیر ایرانی به مرکز اردوگاه مراقبتی.»اقدام بعدی گرفتن تعهد نامه از خانواده‌های کودکان کار مبنی بر نیامدن کودکان برای کار در خیابان است. تعهدنامه‌ای که اگر شکسته شود در مرحله اول سه ماه مدارک اقامتی این افراد گرفته می‌شود. مرحله بعد ۶ ماه و در آخر تمامی مدارک اقامت ابطال خواهد شد.

ضرب الاجل ۱۵ روزه برای ساماندهی کودکان کار

قانون حمایت از اطفال و نوجوان تمامی دستگاه‌ها را در ساماندهی کودکان کار و خیابانی دخیل کرده. به نوعی که حتی ۴ ماده آن در رابطه با صدا و سیما است. یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان در این جلسه از تمامی دستگاه‌ها می‌خواهد تا اقدامات انجام داده را گزارش دهند. اداره اتباع در وهله اول مدعی است که هیچ وظیفه‌ای در این رابطه ندارد. موضوعی که برای رییس کل دادگستری استان کرمان قابل قبول نیست و برای روشن شدن ذهن مدیران بخش‌هایی از این ماده قانونی به همراه مجازات‌های قانونی در صورت عدم پیروی را قرائت می‌کند.

موحد در این جلسه یک ضرب‌العجل ۱۵ روزه اعلام می‌کند« انتظار می‌رود تا قبل از عید یک تغییر ملموس در استان اتفاق بیفتد و تمامی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را برای ساماندهی این کودکان ابلاغ کنند و به وضعیت این کودکان رسیدگی کنند.» موحد در این جلسه اداره اوقاف را هم مشمول این قانون می‌داند و از جلالی مدیر کل امور اوقاف استان کرمان می‌خواهد که همکاری لازم را بهزیستی داشته باشد. او حتی در این جلسه پیشنهاد می‌دهد که کودکان موسسه آفتاب به محل قبلی برگردند واجاره نامه‌ای در این رابطه اوقاف با بهزیستی داشته باشد. این پیشنهاد البته چندان به مذاق مدیر کل اوقاف استان کرمان خوش نمی‌آید . جلالی در این جلسه تاکید دارد که هر چه سریعتر ملک موقوفه تخلیه شود والا اقدام قانونی در این رابطه صورت می‌پذیرد. این اداره  البته موقوفه بانک توکلی برای ساماندهی  وضعیت کودکان کار و خیابانی را روی میز دادگستری می‌گذارد:«موقوفه بانک توکلی با تمام وجود برای این امر کنار گذاشته خواهد شد ولی موقوفه مشتاقیه و مرکز آفتاب بایستی تخلیه شود.»

دو روز قبل از تخلیه به بهزیستی  اطلاع داده شده بود

جلالی در این جلسه شرح احکام و توافق نامه‌های صورت گرفته در رابطه با موقوفه مشتاقیه را این طور شرح می‌دهد:« سال ۱۳۱۳ تقاضای ثبت این موقوفه داده شده است. بعد از آن سال ۷۴ اولین دعوای قضایی بین اوقاف و بهزیستی در محاکم قضایی صورت می‌گیرد و قانون حکم تخلیه بهزیستی را صادر می‌کند. سال ۱۳۷۵ نیز یک تفاهم نامه با بهزیستی انجام و در سال ۱۳۷۶ در شعبه ۶ دادگاه بهزیستی به مبلغ ۲۴ میلیون تومان برای پرداخت وجوه معوقه محکوم می‌شود. سال ۹۶ هم مجددا طرح دعوا شده و براساس رای صادره حکم تحلیه داده می‌شود. دو روز قبل از تخلیه هم اوقاف با وحید زاده، مدیر کل بهزیستی تماس گرفته شده و وحید زاده تعهد تخلیه ملک را داده است.» علی رغم توضیحات داده شده از سمت اداره کل اوقاف، رییس کل دادگستری از این اداره می‌خواهد تا با نرمش بیشتری در این رابطه عمل کند. او در این جلسه دستور می‌دهد تا یک جلسه مشترک با ۴ عضو بهزیستی، اوقاف، شهردای و آموزش و پرورش برای ساماندهی وضعیت تحصیلی این کودکان انجام شود و نتیجه آن تا روز شنبه به اطلاع دادگستری برسد. بنا به گفته موحد این ۴ دستگاه مسئول مستقیم ساماندهی آموزش کودکان هستند و بایستی املاک در اختیار خود را در صورت امکان به این امر اختصاص دهند. در این جلسه همچنین تاکید می‌شود تا فراخوانی برای دعوت از خیرین برای ساخت مکان آموزشی کودکان کار و خیابانی صورت گیرد. سعید شعرباف تبریزی، شهردار کرمان نیز در این جلسه تعهد می‌دهد که برای این خیری زمین و پروانه رایگان در اختیار قرار دهد. همچنین مکان‌هایی را از سمت شهرداری برای استقرار این کودکان به صورت موقف معرفی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 28
  • امروز: 50
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,629
  • ماه: 7,883
  • سال: 25,737