در آستانه روز جهانی دیابت تشریح شد. افزایش ۳۰ درصدی شیوع بیماری دیابت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1360

در آستانه روز جهانی دیابت تشریح شد. افزایش ۳۰ درصدی شیوع بیماری دیابت

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی، دیابت را سومین علت مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر خواند و درباره بیماری و عوارض آن توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر افشین استوار در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی دیابت مبنی بر ” دیابت؛ با آموزش از آینده محافظت کنیم”، درباره انواع دیابت، گفت: دیابت مشتمل بر چند نوع است که شایع‌ترین آنها دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است. در دیابت نوع یک به هر دلیل انسولین از سلول‌های بتای لوزالمعده که انسولین ترشح می‌کنند تا قند به مصرف سلول‌های بدن برسد، ترشح نمی‌شود. علت این اتفاق هنوز کاملا مشخص نیست، اما به هر دلیلی از جمله استعداد ژنتیکی یا عامل محیطی مانند بیماری ویروسی ممکن است دیابت نوع یک به عنوان یک بیماری خود ایمنی بروز یابد که در آن سلول‌های بتای پانکراس تخریب شده و هورمون انسولین در بدن تولید نمی‌شود. به دنبال این اتفاق قند غذاهای مصرفی توسط سلول‌ها مصرف نشده و در نتیجه قند خون افزایش می‌یابد. بروز دیابت نوع یک در هر سنی محتمل است ولی اغلب در سنین کودکی و نوجوانی افراد دچار این مشکل می‌شوند.

بیماری‌های ویروسی از عوامل بروز دیابت نوع یک

وی افزود: یکی از عوامل بروز دیابت نوع یک ابتلا به انواعی از بیماری‌های ویروسی است. بر اساس یافته‌های بعضی از مطالعات، بروز دیابت نوع یک در مبتلایان به کرونا افزایش یافته است.

چگونگی بروز دیابت نوع دو

او در توضیح دیابت نوع دو، بیان کرد: دلیل عمده بروز دیابت نوع دو مقاومت نسبت به انسولین ترشح شده توسط پانکراس است که انسولین نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه در ابتدای کار سلول‌های بتای پانکراس شروع به ترشح بیشتر انسولین می‌کنند و در عین حال مقاومت به انسولین هم افزایش می‌یابد تا جایی که دیگر نمی‌توانند پاسخگوی نیاز بدن به انسولین باشند و در این زمان است که ترشح انسولین  نیز کاهش یافته و قند خون افزایش می‌یابد. دیابت نوع دو اغلب در بزرگسالان رخ می‌دهد و بیش از ۹۰ درصد موارد دیابت در دنیا مربوط به این نوع از دیابت است.

نقش دیابت بارداری در ابتلای مادر و کودک به دیابت نوع دو

وی در خصوص دیابت بارداری، توضیح داد: خانم‌ها ممکن است در دوران بارداری قندخون بالا را تجربه کنند که برخی از آنها بعد از بارداری هم همچنان قند خون‌شان بالا می‌ماند ولی اغلب افراد پس از بارداری به حالت عادی باز می‌گردند. از جمله عوارض دیابت بارداری تولد نوزاد با جثه بزرگ و ایجاد مشکل در زایمان است. درصد قابل توجهی از خانم‌هایی که در زمان حاملگی دیابت بارداری را تجربه می‌کنند پس از ختم حاملگی مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوند و بیشتر خانم‌ها بهبود می‌یابند. با این وجود خطر بروز دیابت نوع ۲ پس از دوران بارداری در زنان مبتلا به دیابت بارداری بسیار بالاتر از سایر زنان است. کودکان متولد شده از مادران دچار دیابت بارداری نسبت به سایرین در خطر بیشتری از ابتلا به دیابت نوع یک و دو در بزرگسالی هستند.

استوار با اشاره به نقش وراثت در ابتلا به دیابت، تصریح کرد: سابقه خانوادگی فرد را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند؛ بنابراین افراد باید دقت کنند که اگر سابقه ابتلا به دیابت در خانواده‌ درجه یک خود دارند حتما در سنین پایین‌تر برای غربالگری و تشخیص دیابت اقدام کنند.

علائم و عوارض ابتلا به دیابت چیست؟

او درباره علائم ابتلا به دیابت، تاکید کرد: علائم اولیه دیابت به شکل پر ادراری و پرنوشی در فرد ظاهر می‌شود. عدم تشخیص و درمان دیابت در طولانی مدت تقریبا بر همه ارگان‌های بدن اثرگذار است. مهم‌ترین تاثیر روی قلب است که احتمال سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. نارسایی کلیه، ایجاد مشکل در شبکیه چشم و اختلال بینایی فرد مبتلا که حتی در طولانی مدت می‌تواند سبب بروز کوری شود از عوارض بیماری است. همچنین دیابت بر اعصاب محیطی اثر گذاشته و باعث درد، مورمور، گِزگِز و علائم حسی در دست و پا شده و در نهایت می‌تواند منجر به وضعیتی شود که بخصوص انتهای اندام‌های تحتانی فرد مبتلا، زخم شده و به علت اختلال عصبی درد ناشی از زخم احساس نشده و زخم دیر تشخیص داده شود. نارسایی عروق ناشی از دیابت هم می‌تواند عاملی برای عدم ترمیم مناسب زخم‌ها شده و منجر به زخم پای دیابتی شود که در صورتی که به موقع به آن رسیدگی نشود ممکن است منجر به قطع اندام شود.

۵۰۰ میلیون مبتلا به دیابت در جهان

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آمار بروز دیابت در ایران و جهان،‌ بیان کرد: طی سال‌های اخیر شیوع دیابت در دنیا بسیار افزایش یافته است؛ به شکلی که  اکنون از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلا است و این یعنی شیوع دیابت در دنیا حدود ۱۰ درصد است. به دلیل این روند افزایشی، سازمان بهداشت جهانی در اهداف ۹ گانه‌ای که برای کشورهای دنیا تعیین کرده است هدف گذاری کرده است که شیوع دیابت را تا سال ۲۰۲۵ متوقف کند؛ زیرا به نظر می‌رسد ما نمی‌توانیم شیوع دیابت را کاهش دهیم؛ بنابراین فعلا هدف این است که نگذاریم از مقدار فعلی بیشتر افزایش یابد که البته همین هدف هم تاکنون در هیچ کشوری محقق نشده است و ۱۰ درصد مردم بالای ۲۰ سال مبتلا به دیابت هستند که یعنی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند. روند به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این آمار به ۷۵۰ میلیون نفر برسد.

در تابستانی که گذشت با فعال سازی اردوگاه‎ها حدود ۲ میلیون نفر را به سفرهای تربیتی یک روزه بردیم.

باقرزاده ادامه داد: به کانون‎های فرهنگی-تربیتی اعلام کردیم فضاهای دورهمی دوستانه برای بچه‎ها فراهم کنند. بچه‎ها اکنون پر از سوالات متفاوتی هستند که ما کمتر به آنان توجه کردیم؛ اگر برای این افراد فضا باز شود سوالات آنان پاسخ داده می‎شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 220
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,455
  • ماه: 7,608
  • سال: 25,092