در بازدید نمایندگان مجلس از شهرک‌ صنعتی در مرکز استان مطرح شد: شرکت ملی مس از صنایع پایین دستی غافل است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1788

در بازدید نمایندگان مجلس از شهرک‌ صنعتی در مرکز استان مطرح شد: شرکت ملی مس از صنایع پایین دستی غافل است
گزارش | کاغذ وطن
با وجود اینکه کارشناسان، صنایع کوچک و متوسط را عامل اصلی توسعه می‌دانند اما صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی کرمان با مشکلات زیادی از جمله تامین آب، برق، گاز، زمین، منابع مالی و اصلاحات قانونی روبرو هستند، چالش‌هایی که در بازدید اعضای مجمع نمایندگان استان از شهرک صنعتی شماره ۲ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
برخی از نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای‌اسلامی به عنوان اعضای مجمع نمایندگان با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرماندار کرمان، مدیرکل صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ و همچنین شرکت مس شهید باهنر بازدید کردند که این بازدید فرصتی برای صنایع بود تا به بیان چالش‌های اساسی تولید در سالی که به همین نام مزین شده بپردازند که ضمن رایزنی و ارائه راهکارها، برای رفع این مشکلات تصمیم‌گیری شود.
شرکت‌های بزرگ معدنی نیاز خود را نباید از خارج استان تامین کنند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این نشست پس از بازدید از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان با اشاره به افزایش ذخایر مس در استان با وجود اکتشافات جدید گفت: این ذخیره باید به کاتد و دیگر محصولات تکمیلی تبدیل شود.
امیر حسن‌زاده با بیان اینکه مس کاتد در سرچشمه و خاتون‌آباد تولید می‌‌شود، افزود: پس از کاتد فقط صنعت حمل و نقل داریم و فقط ۵۰ هزار تن از ۳۰۰ هزار تن کاتد تولیدی در کشور صرف صنایع پایین دستی می شود لذا توسعه اتفاق نمی‌افتد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم معدن جایگزین نفت شود بهترین حوزه تمرکز بر تولید صنایع پایین دستی مس است و باید این حوزه را گسترش دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تاکید کرد: آرزو دارم که از کرمان تا سرچشمه کارخانه باشد و این موضوع باید مطالبه مردم و استان شود زیرا راه اندازی صنایع جنبی می تواند موجب گسترش واحدهای صنعتی و کارخانجات شود.
او با بیان اینکه شرکت‌ مس شهید باهنر می‌تواند ما را از برخی کالاها وارداتی بی نیاز کند و همچنین موجب صادرات شود اضافه کرد: زون معدنی ارومیه از کرمان می گذرد و معادن بزرگ زیادی در استان داریم.
حسن زاده گفت: سودآوری، افزایش تولید ناخالص و اشتغال‌زایی در صنایع پایین دستی مس ‌از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ابراز داشت: ۳۰۰ محصول پایین دست کاتد داریم که متاسفانه همه صنایع پایین دست مس در کشور ایجاد نشده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: زمانی که صنایع جنبی راه‌اندازی شود، کارخانه‌های دیگر نیز در کنار آنها ایجاد می‌شود و باید صنایع از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده در استان ایجاد شود.
*از تصمیم اشتباه ایمیدرو تا ضرورت‌های سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه ما ذخایر مس کافی تا ۲۰۰ سال آینده داریم اظهار داشت: باید صنایع پایین دستی را تکمیل و از خام فروشی جلوگیری کنیم.
حسن‌زاده تاکید کرد: متاسفانه ایمیدرو تصمیمات اشتباهی گرفته و برای تولید یک میلیون تن کاتد برنامه ریزی شده است اما برای صنایع پایین دستی که کاتد را فرآوری کند، برنامه ریزی نداریم.
*چالش‌های برق، گاز و سوخت صنایع تولیدی کرمان
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برای نخستین بار طی چند دهه گذشته مجمع نمایندگان استان بازدید از واحدهای صنعتی داشتند گفت: بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی در حال تعطیلی و یا نیمه تعطیل هستند و یا با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد فعالیت می کنند.
شهباز حسن‌پور افزود: واحدهای صنعتی ۲ مانع اصلی ازجمله تسهیلات در حوزه بانک مرکزی برای تامین ارز مواد اولیه و کمبود زمین داشتند.
*بخشی از توسعه صنایع کرمان تا مشکلات زمین و زیرساخت
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان هم با بیان اینکه تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از ۴۳ به ۵۰ عدد افزایش پیدا کرده اما نیاز به اضافه شدن زمین به شهرک‌های صنعتی کرمان یک و ۲، ماهان، بم، انار، بردسیر، سیرجان و شهربابک وجود دارد و رفع این مشکل اجتناب ناپذیر است.
حسین میجانی افزود: اگر می‌خواهید SME (واحدهای کوچک) شکل گیرند باید زیرساخت آنها را تامین کنیم، استان کویری کرمان به علت کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی مشکل کمبود آب دارد، خط انتقال آب خلیج فارس به استان آمده اما مثمر ثمر نبوده زیرا باید در راستای مسئولیت اجتماعی بخشی از آب گل گهر و مس برای صنایع پایین دستی اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان یادآور شد: موضوع دیگر پنج همت از نیازهای واحدهای بزرگ توسط صنایع کوچک استان تامین شده و در این راستا بایستی مجموعه‌های بزرگ مانند مس کمک کنند.
وی عنوان کرد: در این خصوص ۴۰ هزار اشتغال شهرک‌های صنعتی استان کرمان به ۱۰۰ هزار شغل قابل افزایش است، ما باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب عمل کنیم و تازمانی که شعار سال را فقط در بالای سربرگ بنویسیم، رونق در تولید اتفاقی نمی‌افتند.
میجانی افزود: پروژه‌های پست فوق توزیع سیرجان و جیرفت در حال اجرا است اما یک کیلووات برق برای واگذاری در کرمان نداریم، تامین برق وظیفه ما نیست اما با همکاری دولت آن را پیگیری کنیم.
وی بیان کرد: پنج هزار هکتار زمین در مجاورت شهرک شماره ۲ کرمان داریم که در صورت همکاری جهاد کشاورزی می توان تا هزار هکتار از زمین فاز توسعه شهرک صنعتی کرمان را تامین کرد.
میجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر قصد اشتغالزایی داریم نباید شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی نیازهای خود را خارج از استان تامین کنند.
وی با اشاره به مشکلات آب و برق شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: ۱۱ هزار پروژه در شهرک‌های صنعتی استان در حال ساخت است و ۳۸ هزار میلیارد ریال طرح در شهرک‌های صنعتی نیز در این سه سال به بهره‌برداری رسیده است.
چالش‌های این شرکت افزود: مهمترین چالش ما، ترکیب سهامداری است.
*رفع مشکلات صنعت و تولید کرمان‌ در مجلس
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با بیان اینکه مشکلات مجموعه‌های صنعتی استان پیگیری و حل می‌شود، گفت: نگاه ما توسعه صنعت و شهرک‌ها است لذا مسأله توسعه زمین را در تمام استان پیگیری می‌کنیم.
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: شرکت مس شهید باهنر ظرفیت خوبی برای تولید دارد اما با ۵۵ درصد ظرفیت تولید می‌کند که شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری در این حوزه می‌توانند آن را فعال کنند.
وی ادامه داد: می‌توان مشکل الحاق زمین به شهرک‌های صنعتی را با همکاری استانداری کرمان و دستگاه های متولی همچون منابع طبیعی در این استان رفع کرد و در صورت رفع نشدن این مشکل در تهران پیگیری می‌شود.
نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید نگاه تنگ نظرانه به صنعت و افزایش تولید داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: فعالیت‌های خوب اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی استان کرمان صورت گرفته اما برخی شرکت‌ها مشکلاتی داشتند و مجلس ضمن همکاری این مشکلات را پیگیری می‌کند.
غضنفرآبادی ادامه داد: میزان زمین‌های شهرک صنعتی با توجه به افزایش تعداد متقاضیان بایستی افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: همچنین مجموعه‌های صنعتی نیاز به مجوز داشتند که نقایص قانونی پیگیری و با سرعت بیشتری حل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853