بیش از ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار داخلیهاست
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار داخلیها است، تاکید کرد که با حمایتهایی که حالا از صنعت لوازم خانگی انجام شده، لازم است تولیدکنندگان برنامهریزی طولانی مدت داشته باشند، سرمایهگذاری خود را توسعه دهند و کیفیت کالاها و خدمات پس از فروش را دور از انتظار بالا ببرند.حمیدرضا غزنوی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که ممنوعیت کالای نهایی لوازم خانگی مربوط به سال ۱۳۹۷ است و پیش از آن هم کرهای ها از ایران رفته بودند، اظهار کرد: در حال حاضر اتفاق جدیدی رخ نداده و فقط زمینه برای حمایت از تولید کنندگان داخلی و برنامه ریزی بلندمدت آنها فراهم شده است. البته به گفته وی علاوه بر اینکه در حال حاضر کالای قاچاق در بازار وجود دارد، به طور قانونی هم کالا از طریق ته لنجی، ملوانی و مرزنشینان وارد و در بازار سایر استانها عرضه میشود. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ابراز امیدواری کرد که با مصوبه جدید جلوی واردات کالاهایی با مشابه تولید داخل از طرق یاد شده هم گرفته شود و تصریح کرد: مصرف کالاهای خارجی رفاه زودگذر خواهد داشت، اما آثار مخربی بر اقتصاد کشور میگذارد.
غزنوی در ادامه درباره نگرانیهایی که درباره انحصار در صنعت لوازم خانگی و امکان دچار شدن این صنعت به وضعیت بازار خودرو به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: صنعت خودرو در ایران از سوی دولت اداره میشود و ۹۵ درصد بازار خودرو دست دو شرکت است. اما در صنعت لوازم خانگی حدود ۱۵۰۰ واحد فعالیت میکنند. بنابراین در این صنعت انحصار نیست. اما عدهایی صنعت شکست خورده خودرو را نماد تولید ملی قرار دادهاند. با این حال تولیدات داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت تنوع زیادی دارند. وی با بیان اینکه برای رسیدن به کیفیت مطلوب و منطقی شدن قیمتها باید به تولید انبوه برسیم، گفت: برای رسیدن به این اهداف باید بازار داشته باشیم، بنابراین از ورود غیر منطقی کالاهای خارجی جلوگیری شود تا به یک کشور صنعتی تبدیل شویم.