بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان بعد از کرمانشاه و هرمزگان در کرمان. شانس اشتغال در روستاهای کرمان بیشتر از شهرها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1694

بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان بعد از کرمانشاه و هرمزگان در کرمان. شانس اشتغال در روستاهای کرمان بیشتر از شهرها
گزارش| کاغذ وطن
‌نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کرمان۳۷.۴درصد است. از این نظر کرمان بعد از کرمانشاه و هرمزگان در جایگاه سوم قرار دارد؛ هر چند که این نرخ نسبت به زمستان سال گذشته ۸.۷درصد کاهش یافته است. بررسی داده‌های منابع آماری نشان می‌‌دهد که در این استان شانس اشتغال در مناطق شهری کمتر از مناطق روستایی است. نرخ بیکاری در مناطق روستایی کرمان ۶ نفر در هر ۱۰۰ نفر کمتر از مناطق شهری است.
نرخ بیکاری در جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان ۳۷.۴ درصد است. زمستان سال گذشته از هر ۱۰۰ جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله، بالغ بر ۲۲ نفر علی‌رغم تمایل به اشتغال،‌ موفق به حضور در بازار کار نشده و بیکار مانده‌اند. البته در زمستان ۱۴۰۱ این رقم سطح بالاتری داشته و در سال گذشته، بیکاری جوانان کمتر شده است.جوانان «کرمانشاهی» بیشترین و «قزوینی»‌های ۱۵ تا ۲۴ ساله کمتر نرخ بیکاری جوانان را نسبت به دیگر استان‌ها داشته‌اند.
در زمستان گذشته در ۱۶ استان کشور،‌ سطح بیشتری نسبت به میانگین کل کشور داشته است.استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری ۴۳ درصدی بالاترین میزان این رقم را در زمستان سال گذشته به خود اختصاص داده است. این نرخ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش ۶.۷ واحد درصدی داشته‌است.
«هرمزگان»‌و «کرمان» دیگر استان‌هایی هستند که در رده دوم و سوم بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان در زمستان ۱۴۰۲ قرار گرفته‌اند. به بیان دقیق‌تر، در دوره مذکور استان هرمزگان با افزایش ۶.۹ درصدی نسبت به زمستان ۱۴۰۱ مواجه شده و نرخ بیکاری آن به ۳۹.۹ درصد رسیده است.در کرمان نیز این رقم نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ کاهش ۸.۷ واحد درصدی داشته و به ۳۷.۴ درصد دست یافته است. در سایر استان‌ها این نرخ کمتر از ۳۴ درصد گزارش شده است.
در چهارمین فصل سال گذشته، استان «قزوین» پایین‌ترین نرخ بیکاری را در میان ۳۱ استان کشور داشته است. در این استان در زمستان سال گذشته نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱، شمار بیکاران ۵.۱ واحد درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری آن معادل ۱۰.۵ درصد بود.
«آذربایجان غربی»، «خراسان رضوی»، «یزد»، «سمنان»، «تهران»، «زنجان»، «چهارمحال و بختیاری»، «خراسان جنوبی» و «همدان» دیگر استان‌هایی هستند که از هر ۱۰۰ جوان به دنبال کار در آن‌ها، ‌کمتر از ۲۰نفر بیکاری را تجربه می‌کنند.
بررسی جدیدترین داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۶ درصد رسیده است. به بیان دقیق تر در زمستان سال گذشته از هر ۱۰۰ فردی که تمایل به کار کردن داشته و در این راستا به جست و جوی شغلی پرداخته‌اند، نزدیک به ۹ نفر اسیر بیکاری شده و موفق به پیدا کردن کار نشده‌اند.
البته نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی یکسان نبوده است. به بیان دقیق‌تر در زمستان ۱۴۰۲ در مناطق شهری نرخ بیکاری به ۹ درصد رسیده و سطح بالاتری نسبت به این رقم در مناطق روستایی داشته است. نرخ بیکاری مناطق روستایی در بازه زمانی بررسی شده در محدوده ۷.۱ درصدی قرار داشته است.
*احتمال بیکاری در شهر بیشتر از روستا
مقایسه نرخ بیکاری مناطق شهری و روستایی در ۳۱ استان کشور نشان می دهد که پدیده بیکاری در مناطق شهری سطح بالاتری نسبت به مناطق روستایی همان استان داشته است. به بیان دیگر در هر استان افراد جویای کار اگر ساکن مناطق شهری بوده‌اند، احتمال بیکار ماندنشان بیشتر از بیکار ماندن روستانشینان همان ناحیه بوده است.
البته ۴ استان کردستان، اصفهان، گلستان و مرکزی از این قاعده پیروی نکرده‌اند و بیکاری روستانشینانشان سطح بالاتری نسبت به شهرنشینان داشته است.
مقایسه نرخ بیکاری مناطق شهری و روستایی استان‌های مختلف با یکدیگر نشان می‌دهد که شهرنشینان کرمانشاهی بالاترین نرخ بیکاری کل کشور را در زمستان ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند. اردبیلی‌های شهرنشین نیز در جایگاه دوم این رتبه بندی قرار داشته اند. روستانشینان کردستانی هم پله سوم این رتبه بندی را از آن خود کرده‌اند.
قرارگیری مناطق روستایی کردستان بر این جایگاه در حالی رقم خورده که در ۲۷ استان کشور نرخ بیکاری روستانشینان کمتر از مناطق روستایی بوده است.
شواهد نشان می‌دهد که با وجود آنکه در ۲۷ استان کشور نرخ بیکاری در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بوده اما استان کردستان یک اتفاق عجیب را تجربه کرده است. به بیان دقیق تر نرخ بیکاری روستانشینان کردستانی بر سکوی سوم بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده از ۳۱ استان کشور در مناطق شهری و روستایی قرار گرفته و در محدوده ۱۴.۹ درصدی بوده است.
نگاهی به اختلاف نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد که در ۶ استان کشور من جمله کرمان، سطح بیکاری مناطق شهری، بالغ بر ۵ واحد درصد با این رقم در مناطق روستایی تفاوت داشته است.
اردبیل بیشترین اختلاف را در احتمال بیکار ماندن در میان مناطق شهری و روستایی کل کشور به ثبت رسانده است. لرستان، کرمان و فارس نیز دیگر استان‌هایی هستند که تعداد بیکاران مناطق شهری شان بالغ بر ۶ نفر بیشتر از تعداد بیکاران مناطق روستایی آن‌ها اعلام شده است. در خراسان شمالی و آذربایجان شرقی نیز شمار بیکاران مناطق شهری بالغ بر ۵ نفر بیشتر از تعداد بیکاران روستانشین برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 163
  • دیروز: 198
  • هفته: 1,323
  • ماه: 4,424
  • سال: 35,528