۲ سد از ۳ سد مهم کرمان در وضعیت زرد. سد سیرجان به کف رسید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1746

۲ سد از ۳ سد مهم کرمان در وضعیت زرد. سد سیرجان به کف رسید
سد سیرجان به کف رسیده. کل حجم آب این سد به ۴ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ برابر ۹ درصد پرشدگی که مشخص نیست چقدر از این آب قابل‌استفاده شد. باتوجه‌به وضعیت فعلی سد سیرجان در حال ازدست‌رفتن است. دو سد دیگر جیرفت و نسا نیز به ترتیب ۲۳ و ۳۱ درصد ظرفیتشان پر هستند. میزان پرشدگی سد نسا حداقل ۳۳درصد نسبت به سال قبل کمتر است و با وجود بارش‌های سیل‌آسا سد جیرفت فقط ۷ درصد نسبت به سال قبل آب بیشتری دارد.
در ۳۰۲ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا سی‌ام تیرماه ۱۴۰۳) در مجموع ۳۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۷درصدی داشته است. در مجموع سدهای کشور، ۶۰درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۴۰درصد آن خالی است، در کرمان اما سد تنگوییه در حال خشک‌شدن است و ۲ سد دیگر میزان پرشدگی‌شان به طور متوسط به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد.
از بین سدهای مهم تأمین آب شرب و کشاورزی، سدهای لار و ماملو در تهران، طرق و دوستی در خراسان رضوی، پانزده خرداد در حوضه قمرود، استقلال در هرمزگان، رودبال داراب در فارس، چاه‌نیمه‌ها در سیستان‌وبلوچستان، تنگوئیه سیرجان در کرمان و ساوه در مرکزی ذخایری زیر ۲۰درصد دارند و به‌عبارتی بیش از ۸۰درصد ظرفیت آنها خالی است.درحالی که در مجموع سدهای کشور، ۶۰درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۴۰درصد آن خالی است، از بین سدهای مهم تأمین آب شرب و کشاورزی، ۱۰ سد مهم ذخایری زیر ۲۰درصد دارند و به‌عبارتی بیش از ۸۰درصد ظرفیت آنها خالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 4
  • دیروز: 124
  • هفته: 1,078
  • ماه: 4,214
  • سال: 43,229