چه عواملی در قیمت مسکن بیشترین تاثیر را دارند؟
ساره ناصری
این روزها بازار مسکن به بازاری تبدیل شده که هر چیزی تاثیری در آن ایجاد میکند، حال برخی عوامل به صورت مستقیم و برخی به صورت غیرمستقیم این بازار را تحت تاثیر خود قرار میدهند، اما چه عواملی در قیمت مسکن بیشترین تاثیر را دارند؟ برخی از مشاوران املاک در این مورد نظرات خود را بیان کردهاند. یکی از مشاوران املاک در بالای شهر گفت: عواملی همچون نرخ ارز، قیمت بنزین، قیمت مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد کارگران و… از جمله عواملی هستند که تاثیرهای اندکی در قیمت مسکن ایجاد میکنند؛ برای مثال وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا میکند، به دلیل آنکه اکثر کارهای ساختمانی با حملونقل در ارتباط هستند، قیمت مسکن نیز کمی افزایش مییابد. او در ادامه بیان کرد: چیزی که بیش از همه در قیمت مسکن اثر میگذارد، سازندههای بزرگ هستند، زیرا این سازندهها یک سری بازارها را در دست دارند و بهترینها را میسازند و در ازای ارائه بهترینها، قیمت زیادی برای آنها در نظر میگیرند و از آنجایی که به پول آن احتیاجی ندارند، اگر هم ساختمانشان فروش نرود برایشان مهم نیست و حتی پیش آمده است که حدود سه سال ساختمانهای آنها فروش نرفته، ولی آنها قیمتها را پایین نیاوردهاند، بنابراین این باعث میشود که بازار را نیز تحت تاثیر خود بگذارد و همین میشود که به صورت یکباره ملکی که متری n میلیون تومان به فروش میرسد، متری 2n میلیون تومان میشود.
یکی دیگر از مشاوران املاک بیان کرد: اکنون همه چیز در بازار مسکن اثر میگذارد، البته این اثرات تنها در قیمت مسکن اثر نمیگذارد، بلکه باعث میشود که رکود در این بازار بیشتر شود و از نظر من در حال حاضر سود بانکی بیشترین اثر را در بازار ایجاد میکند. مشاور املاک دیگری گفت: دلار مهمترین عامل در قیمت مسکن است، اما در حال حاضر بازار به حدی دچار رکود شده که حتی افزایش نرخ دلار نیز، اثری در قیمتها نمیگذارد و بازار همچنان هم بدون تغییر و در رکود است. او در ادامه به اقتصادنیوز خاطرنشان کرد: عوامل دیگری نیز وجود دارند که در قیمت مسکن اثرگذار هستند، مانند قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد کارگران و…، اما باز هم تکرار میکنم، در حال حاضر هیچ یک از این عوامل اثری در قیمت مسکن نمیگذارند و تنها باعث میشوند که سازندهها دیگر اشتیاقی برای ساختوساز نداشته باشند، زیرا این عوامل باعث میشوند که قیمت ساختوساز یک ساختمان برای سازنده افزایش پیدا کند و از آنجا که بازار در رکود است، یا سازنده برای به فروش رسیدن ملکش، مجبور است که قیمت را بالا نیاورد یا در صورت بالا بردن قیمت، ملکش به فروش نمیرسد.