روایت سفر مسئولان جیرفت به روستاهای بخش اسفندقه. روستاهای چشم‌انتظار توجه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1421

روایت سفر مسئولان جیرفت به روستاهای بخش اسفندقه. روستاهای چشم‌انتظار توجه

گزارش | سمیه خدیشی

جاده‌ای کوهستانی و پر پیچ و خم را همراه با مسئولانی که قصدشان بهره‌برداری از پروژه‌های بخش اسفندقه جیرفت در روزهای دهه فجر است طی می‌کنیم. مقصد کدام پروژه و روستاست، نمی‌دانم. عبور از جاده با این ماشین‌های به اصطلاح کمک دار هم دشوار به نظر می‌رسد.کوههای اسفندقه رنگی‌ترو آسمان آبی تر به چشم می‌آید.اسفندقه بخشی کوهستانی و سردسیر در غرب شهرستان جیرفت به قدمت آثار تاریخی و معادن شهرت دارد.

مسیرجاده با شیبی ملایم  از بلندی کوه  به بستر رود فصلیی  که الان آب ندارد می‌رسد. در دو طرف رود‌خانه‌  در دامنه کوه  با ارتفاعی نه چندان زیاد خانه‌های خشت و گلی که اکثرا خالی از سکنه هم هستند دیده می‌شوند. این خانه‌های خشت و گلی در اسفندقه زیاد به چشم می‌خورد در کنار سازه‌های جدید ساخت بافت قدیمی کم و قدری حفظ شده است.

پروژه‌ای  که راه مسئولان را به روستای دور افتاده «کناروئیه»باز کرده است طرح ساماندهی گلزار شهدای این روستاست روستایی با ۲۰ خانوار به استناد سرشماری‌ها و هفت شهید.

گلزار شهدا در بالادست روستا روی تپه‌ای قرار گرفته و در طرح ساماندهی با ساخت  طاق های قوسی از دور خودنمایی می کند و اهالی ارادتشان را به شهدای روستا  که تعدادشان نسبت به جمعیت “کناروئیه” این گلزار شهدا را متمایز می‌کند، نشان دادند.

فرماندار جیرفت از افتتاح این پروژه خرسندی بیشتری دارد چراکه اتفاقا مزار همرزم و دوست شهیدش را  در این آرامگاه می بیند و احساس دین بیشتر او را ترغیب می‌کند از مشکلات روستا بیشتر باخبر شود و از دهیار “کناروئیه” اوضاع روستا را می‌پرسد.

دهیار روستا از اختلال و اشکال در خطوط ارتباطی روستا گله دارد و احمد بلندنظر قول پیگیری می‌دهد. نماینده شهر جیرفت هم از اینکه یکی از پدران شهدا در جمع است او را در آغوش گرفته و یادآور می‌شود که در استان کرمان فقط ۶۴ نفر از والدین شهدا در قید حیات هستند و باید قدردان آنها باشیم.

اهالی روستا سال سیل سال ۷۲ بعد از طغیان رودخانه و زیر آب رفتن زمین‌هایشان در شهرک آزادگان جیرفت اسکان داده شدند و حالا این شهرک قشلاق عشایر کناروئیه است.

  روستای “آبشور” اسفندقه مقصد بعدی بود، که دهه  فجر بهانه‌ای برای رفع مشکلی از ساکنان آن شد. در مسیر  تعدادی از باغداران به امید دیدن مسئولی و شنیده شدن درد دل‌شان  در کنار جاده منتظر بودند. حرف از چاههای بدون پروانه و مشکلات دریافت مجوز بود و درخواستشان را به دست نماینده مجلس رساندند وعده پیگیری گرفتند.

از دو طرف سردر خانه بهداشت روستا قالیچه‌های گل سرخ اسفندقه آویزان کرده‌اند و بر درب  روبانی برای افتتاح بسته اند. قالیچه گل سرخ نماد اسفندقه است اثری که ثبت ملی  شده و تار پودش از قدمت، تاریخ و هنر مردم این منطقه می گوید. جمعی که بیشتر زنان روستا هستند در هوای سرد زمستانی  منتظر چیدن روبان افتتاح بودند بچه به بغل  یا به دنبال.

اهالی از اینکه دیگه مجبور نبودند برای چکاپ ساده یا  واکسن‌های دوره‌ای کودکانشان، چند کیلومتری تا روستای کناری بروند  خوشحال بودند اما بابت دسترسی  سخت آنها به  پزشک و درمانگاه گلایه داشتند.

آبشور اسفندقه روستایی که با ثبت رکورد المپیکی  سعید افروز از اهالی این روستا آوازه آن بیشتر شد،  با ۱۵۶ خانوار و جمعیت ۵۰۰  نفری  سهم آن از بخش درمان خانه بهداشت ۷۵ متر مربعی با بهورز بومی همان منطقه شد.

سهم روستای بعدی افتتاح پروژه‌ای برق رسانی است

آن طور که مدیر برق شهرستان جیرفت می‌گوید: در این  روستا ۲۵۰ متر خط فشار متوسط، یک هزارو ۲۰۰ متر خط فشار ضعیف و یک دستگاه پست توزیع هوایی با اعتبار ۸۲۱ میلیون تومان راه‌اندازی شد.شاید دیدن یک ترانس برق و افتتاح آن برای خیلی‌ها دور از انتظار باشد. اما برای ۳۰ خانوار جعفرآباد اسفندقه که سال ها بدون برق بودند دیدن این ترانس آنقدر شعف  و شادی دارد که با وجود بادی که هر لحظه سرعت می گیرد دو نفر از کودکان  آبادی بنر خوش آمدگویی را در دستانشان محکم نگه دارند و مردان روستا برای مراسم افتتاح گوسفندی قربانی کنند.و زنان هم که در کنار بقیه اهالی خوشحالند  از فرصت استفاده کرده و قبل از گلایه از نبود آب شرب و خانه بهداشت در روستا از مسئولان راه اندازی محلی برای تفریح ،وسایل بازی و پارک برای کودکانشان را بخواهند.

اعظمی نماینده مردم جیرفت در مجلس بود که با شنیدن گله از وضعیت آب شرب همان جا از مسئول مربوطه وضعیت آبرسانی به روستا را پیگیر شد و جواب شنید که عملیات  لوله‌گذاری به نزدیک روستا رسیده و به زودی وضعیت آب شرب هم حل می‌شود.

“چناران” نام آبادی بود که طرح بعدی  در انتظار افتتاح در آن بود. از مسیر روستای گودرزان باید عبور می کردیم اهالی “گودرزان” از فرصت دست آمده استفاده کردند و مشکلات را به گوش مسيولان رساندند. همان مشکل تکراری بی‌آبی.

در روستای “چناران” بوستانی با وسایل تفریحی برای کودکان افتتاح شد مردمان “چناران”  بیشتر با دامداری روزگار می‌گذراندند.

“چناران” آخرین محل برای سفر مسئولان شهرستان جیرفت به بخش اسفندقه بود. اما خبر احمد بلندنظر در پایان سفر، مردم  اسفندقه را دلگرم‌تر کرد.

 فرماندار شهرستان جیرفت از  آغاز  مطالعات پروژه گازرسانی به اسفندقه خبر داد. احمد بلندنظر گفت: امیدواریم که در ابتدای سال ۱۴۰۲ گاز به بخش اسفندقه برسد.

بلندنظر مسیر لوله‌گذاری  برای گاز را از سمت بخش بلوک  اعلام کرد و در ادامه از پروژه‌های انجام گرفته در بخش اسفندقه از لوله گذاری آب شرب روستاهای بقبقوییه، چناران و تامین اعتبار راه ارتباطی اسفندقه به شهرستان ارزوئیه بافت هم خبرداد.

 اسفندقه را پشت سر می‌گذاشتیم در برگشت بعد از عبور از قناتی که هنوز زور خشکسالی به آن نرسیده بود، از کنار یکی از آثار تاریخی این منطقه یعنی مقبره  “میرحیدر” عبور کردیم. از راننده که حالا دیگر شتاب رسیدن به گرد ماشین مسئولان را نداشت خواستم لحظه‌ای به دیدن این میراث به جا مانده برویم. آرامگاه  در بین درختان برهنه از سرما  هنوز در مقابل همه بی‌توجهی‌ها مقاومت کرده و سرپاست. مقبره‌ای خانوادگی از دوران صفویه.بنایی در دو طبقه و به صورت هشت ضلعی و گنبدی زیبا و با نقش و نگار.

 اسفندقه که چون قالی گل سرخش با رنگ و لعاب و زیبایی و قدمت  درهم آمیخته شده  شایسته توجه بیشتر است. ظرفیت تولید باغات پسته و معادن و گردشگری این بخش می‌تواند اشتغال پایدار و تولید ثروت به همراه داشته باشد، تا رونق و ایجاد زیرساخت در این منطقه منتظر بهانه نماند. 

روستای آبشور اسفندقه مقصد بعدی بود که دهه  فجر بهانه‌ای برای رفع مشکلی از ساکنان آن شد. در مسیر  تعدادی از باغداران به امید دیدن مسئولی و شنیده شدن درد دل‌شان  در کنار جاده منتظر بودند. حرف از چاههای بدون پروانه و مشکلات دریافت مجوز بود و درخواستشان را به دست نماینده مجلس رساندند وعده پیگیری گرفتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 33
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,943
  • ماه: 7,581
  • سال: 25,145