آغاز پایش هوشمند سوسک سرخرطومی حنایی خرما در جنوب کرمان. پهپادها به کمک باغداران آمدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1793

آغاز پایش هوشمند سوسک سرخرطومی حنایی خرما در جنوب کرمان. پهپادها به کمک باغداران آمدند
به گزارش کاغذوطن، سوسک سرخرطومی حنایی خرما آفت قرنطینه‌ای است که هم اکنون به‌عنوان یکی از بحران‌های منطقه جنوب کرمان معرفی می‌شود.
سازمان جهانی فائو، این آفت را یکی از چهار عامل تهدید غذایی در دنیا معرفی کرده، به همین دلیل هم برای مبارزه با آن، ستاد ملی در کشور تشکیل شده است.
دبیر ستاد ملی مدیریت آفت سوسک سرخرطومی خرما باهدف پایش هوشمند این آفت در جیرفت حضور پیدا کرد.
محمدپور می‌گوید: این آفت در کشور حدود ۸۵ هزار هکتار را آلوده کرده است که ۵۳ هزار هکتار آن در مرحله بحرانی است و یکی از آن نقاط بحرانی، جنوب کرمان است.
کاظم محمدپور از پایش هوشمند مبارزه با این آفت در جنوب کرمان خبر داد و گفت: این پایش هوشمند برای اولین‌بار از جنوب‌کرمان آغاز شده است و طرح در دست اجرا شناسایی درخت‌های آلوده با استفاده از فناوری‌های سنجش از راه دور است.
او ادامه داد: در این طرح ۵ پروژه دیده‌شده از جمله استفاده از صوت، استفاده از فنّاوری پهپاد و به‌کارگیری از هوش مصنوعی و نهایتاً به‌دست‌آوردن برنامه‌ای برای شناسایی درختان آلوده به آفت از روش‌هایی دانش‌بنیان است.
دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی از شروع اجرای پروژه و یک طرح ملی برای کنترل و مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در جنوب کرمان خبر داد.
حسین فرازمند با اشاره به اینکه سوسک سرخرطومی خرما یک آفت بسیار خطرناک است، عنوان کرد: این آفت که قبلاً یک آفت قرنطینه خارجی بوده الان به‌عنوان یک آفت قرنطینه داخلی محسوب می‌شود و یکی از نکات مهم دررابطه‌با آن شناسایی درختان در مراحل ابتدایی آلودگی است که بتوان به‌موقع درمان درخت را انجام داد.
در این پروژه هدف این است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای درختان در مراحل ابتدایی آلودگی شناسایی شوند و برای این کار با استفاده از انواع پهپادهای مختلف، مانند پهپادهای سنجش حرارتی، چند طیفی و ابرطیفی و به‌کاربردن نقشه‌برداری هوایی و استفاده از تصاویر پهپادی از درختان در مراحل مختلف آلودگی به آفت در انواع ارقام خرما به یک تصویر استانداردی برسیم و در نهایت بر مبنای این اطلاعات با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بتوانیم نخلستان‌ها را پایش و درختان آلوده را به‌موقع شناسایی کنیم.
فرازمند افزود: گروهی دیگر از محققان در حال فعالیت بر روی روشی دیگر هستند که باتوجه‌به اصوات بتوانند مراحل مختلف آلودگی را شناسایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 63
  • دیروز: 105
  • هفته: 665
  • ماه: 6,407
  • سال: 52,661