۴۵۰ کودک در کرمان از ناشنوایی رها شدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 587

۴۵۰ کودک در کرمان از ناشنوایی رها شدند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از وجود ۷هزارنفر دارای اختلال ناشنوایی در این استان خبر داد و گفت: با انجام عمل کاشت حلزون تاکنون ۴۵۰ کودک از نعمت شنوایی برخوردار شده اند.

عباس صادق زاده روز دوشنبه در حاشیه مراسم راه‌اندازی ایستگاه تاثیر اختلالات شنوایی بر کیفیت زندگی خانواده در کرمان در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه ۸ مهر مصادف با ۳۰ سپتامبر روز جهانی ناشنوایان است که فرصت خوبی برای آگاهی بخشی به جامعه و خانواده در خصوص اختلال ناشنوایی است افزود: این اختلال می تواند در بدو تولد مورد توجه و درمان قرار گیرد که در زمان درمان اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

وی اضافه کرد : خانواده به عنوان درمانگر اصلی کودکان دارای اختلالات ناشنوا و کم‌شنوا با حضور در مراکز آموزشی می‌توانند؛ رویکرد درمان را ارتقا دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه هفت مرکز کودک و خانواده ناشنوا در استان کرمان وجود دارد افزود: این مراکز با هدف آموزش‌های تخصصی گفتار درمانی و توان بخشی با حضور مادران در کنار فرزندان انجام و روند درمان آن ها نیز در خانه ها کنترل می شود.

صادق زاده مداخلات بهنگام برای مدیریت اختلالات ناشنوا و کم شنوا را ضروری دانست و عنوان کرد: با ارتقا آگاهی و دانش خانواده‌ها در خصوص انجام غربالگری ناشنوا و کم شنوا می‌توان این اختلال را به راحتی شناسایی و با مراجعه به مراکز خدمات تخصصی را دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه از هر یک هزار تولد در دنیا سه نفر دچار اختلال ناشنوایی هستند تصریح کرد: در استان کرمان از ۷۰ هزار معلول تحت پوشش و کد دار بهزیستی ۱۰ درصد یعنی هفت هزار نفر دچار اختلال ناشنوایی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد پوشش غربالگری شنوایی در بدو تولد در سطح استان انجام می‌شود گفت: اگر در زمان نوزادی و یا در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال متوجه ناشنوایی شدند با کاشت حلزون این امر درمان می‌شود.

صادق زاده اظهار کرد: هفت مرکز مادر و کودک ناشنوا در استان کرمان فعالیت می‌کند که بیش از ۲۵۰ کودک ناشنوا بعد از تولد تا شش سال را پذیرش کرده و آموزش‌های گفتاردرمانی و توان‌بخشی را در این زمینه ارائه می‌دهد و تلاش بر این است که در بدو تولد که وقت طلایی است، غربالگری انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد از اختلالات معلولیت ناشی از ژنتیک است تصریح کرد: در خانواده‌هایی که دارای یک نوع معلولیت بوده و ازدواج فامیلی است، ریسک بالاست و باید آزمایش ژنتیک انجام شود و در این خانواده‌ها باید فرزند آوری با نظر پزشک انجام شود اما متأسفانه برخی توجهی به توصیه‌های کارشناسان ژنتیک ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 36
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,246
  • ماه: 4,842
  • سال: 17,428