خطر طغیان مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش دلفاردی‌ها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 799

خطر طغیان مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش دلفاردی‌ها

*فرخی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب کرمان: آفت‌کش مگس مدیترانه‌ای به صورت رایگان در اختیار باغداران دلفاردی قرار می‌گیرد

 *آفت مگس مدیترانه‌ای اکثر درختان میوه را تحت تاثیر قرار داده و کارشناسان تاکید بر استفاده از آفت‌کش پیش از تغییر رنگ میوه دارند

جنوب استان چند سالی است که میزبان یک آفت ناخوانده است، آفتی که سطح گسترده ای از میوه و محصولات  کشاورزی را هدف قرار داده و نابود می کند،  منطقه دلفارد یکی از نقاطی است که در جنوب از این آفت، خسارت  گرفته و متضرر می شود و هم اکنون نیز خطر خسارت گسترده ی این آفت در این منطقه وجود دارد، مجید فرخی مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی جنوب استان کرمان درباره این آفت به کاغذ وطن گفت:  مگس مدیترانه ای از آفات قرنطینه‌ای است  که  از سال 1396 باغات منطقه مدیترانه ای دلفارد را مورد تهدید قرار داده است،   این آفت را هر سال در دلفارد داریم اما امسال هنوز به حد خسارت نرسیده است، البته مواردی مشاهده شده که کارشناسان جهاد کشاورزی در حال رصد هستند و مبارزه  در حال انجام است.   فرخی گفت: در منطقه دلفارد چون درختان میوه زیاد و به طور مداوم میوه وجود دارد ، شرایط  برای حضور  و تکثیراین آفت محیا است.

آفت مگس مدیترانه به طور مداوم در حال تکثیر است

 به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب کرمان شرایط بیولوژیک این آفت طوری است که تعداد آن به طور مرتب در حال تکثیر است.  فرخی گفت:  البته امسال  جمعیتش از سال گذشته کمتر است آن هم به این دلیل است که  مبارزه در سال گذشته در سطح  گسترده ای انجام و این آفت تا حدی کنترل شده است. فرخی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب یادآوری کرد: تاکنون در سطح ۳۲۰۰۰ هکتار ردیابی آفت صورت گرفته و در سطح ۱۷۰۰ هکتار هم با مگس میوه مدیترانه مبارزه انجام شده و مبارزه همچنان ادامه دارد. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب تاکید کرد: مگس مدیترانه ای به اکثر محصولات مانند درختان انار، انجیر، آلو، خرمالو زردآلو، سیب و مرکبات،آسیب می زند  و در صورت عدم مبارزه اصولی و به موقع خسارت گسترده ای به منطقه وارد خواهد شد. فرخی گفت: برای مبارزه با آفت خطرناک مگس مدیترانه ای لازم است میوه‌های آلوده و ریخته شده  پای درختان را جمع‌آوری و در عمق 50 سانتی‌متری خاک دفن کرد. همچنین نصب تله‌های جلب کننده با استفاده از قرص سراتینکس و پروتئین هیدرولیزات از راه‌های مبارزه با این آفت است.

دلفارد محل اصلی تجمع مگس مدیترانه‌ای است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب اعلام کرد:  باغداران جنوبی می توانند برای دریافت جلب کننده و آفت‌کش به مرکز خدمات کشاورزی دلفارد مراجعه کرده و آفت‌کش‌ها برای مبارزه با این مگس به صورت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد.به گفته فرخی این آفت در منطقه جبال بارز هم وجود دارد اما بیشترین حضور این آفت در منطقه دلفارد است.مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان در پایان صحبت هایش توصیه کرد: هر کس که در این منطقه درخت میوه ای دارد برای دریافت آفت‌کش ها مراجعه کند و منتظر نماند که این آفت زیاد شود زیرا بهترین زمان نصب تله‌ قبل از تغییر رنگ میوه ها است،قسمت هایی از دلفارد که مرکبات دارند باید از شهریور ماه تله هایشان را نصب کنند. وی ادامه داد: مشکل این است که برخی کشاورزان یا مراجعه نمی کنند و یا به موقع مراجعه نمی کنند و در نتیجه خسارت زیادی در انتظارشان است.

مگس مدیترانه ای می‌تواند 90 درصد محصولات باغی را از بین ببرد

ذبیح الله سالخورده کارشناس ارشد کشاورزی هم در مورد این آفت گفت: مگس مدیترانه ای از آفات مخرب باغ ها است، این آفت نسبت به سایر گونه های مگس دامنه وسیع تری برای زندگی دارد و با دارا بودن مقاومت بالا به سرعت طغیان می کند و می تواند تا ۹۰درصد از محصول برخی درختان میوه را از بین ببرد. این کارشناس ارشد کشاورزی اعلام کرد: اقلیم دلفارد به گونه ای است که در طول شش ماه از سال بهترین شرایط را برای حداکثر طول عمر این حشره دارد و اکثر میزبانان آفت مگس مدیترانه ای هم در منطقه دلفارد وجود دارند. توصیه می شود باغداران دلفاردی محصولات زودرس را پیش از هجوم این آفت برداشت کنند، همچنین میوه های زودرس جامانده را نیز از درختان جدا کنند. سالخورده توضیح داد: کشاورزان باید از اواسط مرداد ماه تا پایان شهریور ماه طول دوره آبیاری را به آرامی افزایش داده، مدت زمان و میزان آبیاری را کم کنند چرا که باعث ترکیدگی میوه و ایجاد مکان مناسب برای تخم ریزی مگس مدیترانه ای می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 39
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,249
  • ماه: 4,845
  • سال: 17,431