مشاغل خانگی استان در مسیر توسعه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 863

مشاغل خانگی استان در مسیر توسعه

*ثبت نام در طرح توسعه مشاغل خانگی استان  تا 30 آبان ماه تمدید شد

*به گفته اسماعیلی مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، ظرفیت این طرح برای استان کرمان 2500 نفر است

حمایت از مشاغل خانگی یکی از اهداف وزارت کار و رفاه اجتماعی است که برای آن چندین طرح هم تعریف شده است، یکی  از آنها،  طرح  توسعه مشاغل خانگی است که قرار است برای اولین بار در استان کرمان هم اجرا شود، برای دانستن جزییات این طرح با اسماعیلی مدیر کل اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان به گفتگو نشستیم، اسماعیلی در مورد این طرح  به کاغذ وطن گفت: طرح توسعه مشاغل خانگی، یک طرح ملی است که  قرار است در 31 استان اجرا شود، که کارفرما این طرح وزارت کار و رفاه اجتماعی است و  مجری طرح هم جهاد دانشگاهی است.اسماعیلی گفت: البته استان ما جز آخرین استان‌هایی است که به این طرح می پیوندد و به دلیل اینکه ما اولین همکاری را با جهاد دانشگاهی داریم، در این طرح برای استان کرمان مهلت تا 30 آبان ماه تمدید شده که احتمال افزوده شدن هم وجود دارد.او ادامه داد: این طرح مکمل طرح حمایت از مشاغل خانگی است. از سال 90 که قانون حمایت از مشاغل خانگی  تصویب و اجرا شد، استان کرمان هم  همسو با کشور از این نوع مشاغل حمایت کرده است،  پیش از این واجدین شرایطی که متقاضی بودند، درخواست می دادند و مجوز می گرفتند و اعتباراتی را هم دریافت می کردند که کسب و کار خانگی خود را شروع کنند.

  توانمندسازی از اهداف طرح توسعه مشاغل خانگی است

نتایج  بررسی‌های نشان داد که بسیاری از مشاغلی که تنها این نوع از حمایت ها مثل پرداخت وام ها را داشته اند به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده اند.  به طور مثال متقاضی، وامی را که  گرفته است جای دیگر هزینه می کرد و آنهایی که کار می کردند هم دسترسی به بازار نداشته و در بسیاری مواقع با شکست روبرو می شدند . معمولا یک شغل خانگی اگر دسترسی به بازار فروش نداشته باشد بیشتر از یازده ماه دوام نمی آورد . اگر مشاغل خانگی، پشتیبان داشته باشند احتمال ماندگاری شغل بیشتر است. وظیفه این پشتیان حمایت صفر تا صدی تولید کننده است به نحوی که تولید کننده تنها دغدغه تولید داشته باشد.در این طرح هم  جهاد دانشگاهی وارد  عمل شده و به عنوان مکمل و حمایتگر است.   مدیر کل اداره کار استان تاکید کرد:  در طرح توسعه مشاغل خانگی، بحث پرداخت وام وجود ندارد ، بیشتر بحث توانمند‌سازی مد نظر قرار می‌گیرد حالا این توانمند سازی می تواند از طریق مشاوره و آموزش مهارت یا از طریق دسترسی به بازار باشد. حتی برند سازی از حمایت هایی است که می توان در این طرح انجام شود. مهیا کردن فرایند تولید و اتصال به بازار  باعث پایداری مشاغل خانگی می شود.

 طرح توسعه مشاغل خانگی 

سه مرحله دارد

اسماعیلی با اشاره به این نکته که اتصال به بازار آخرین مرحله ی  این طرح است، گفت: در مرحله اول طرح، بررسی و اولویت بندی مزیت های منطقه  مد نظر است و در این مرحله بین دستگاه های اجرایی و حتی بخش خصوصی، هماهنگی  ایجاد می شود و بعد از آن بحث ثبت نام افراد صورت می گیرد.،مرحله دوم  توانمند سازی تولید کنندگان است  که هم به صورت آموزش وهم مشاوره انجام می شود.البته این مرحله بستگی به میزان فعالیت  متقاضی دارد، ممکن است مثلا فرد تولید داشته باشد اما بسته بندی و برندینگ مناسبی نداشته باشد که در این مرحله باید این کمبود جبران شود.البته باید متقاضی استعداد سنجی شود و در همین مرحله  بحث تیم‌سازی و شبکه سازی هم مطرح است و جستجو برای کارآفرین ها و خیرین‌ها  در این مرحله اجرا می‌شود.مرحله سوم  این طرح هم  که هدف اصلی این طرح است ،اتصال به بازار است  که بازار های فیزیکی و الکترونیکی در این مرحله مد نظر هستند. اسماعیلی ادامه داد:   بر اساس تفاهم نامه ای که وزارت رفاه با جهاد دانشگاهی دارد  برای هر استانی یک سهمیه در نظر گرفته اند که در استان کرمان تعهد جهاد دانشگاهی 2500 نفر است که به ازای این 2500 نفر اگر جهاد دانشگاهی برنامه اش  را تا مرحله آخر برساند مبلغ تفاهم نامه را دریافت خواهد کرد و اداره کار و رفاه اجتماعی ناظر این طرح است. او ادامه داد: بر اساس  آخرین گزارشی که از جهاد دانشگاهی داشتیم، حدود 400 نفر از استان کرمان در این طرح ثبت نام کردند. البته این طرح در ابتدای مسیر خود است و در مراحل اولیه است و این طرح یک ساله است و از مهر امسال شروع شده و تا مهر سال آینده ادامه دارد.

327 رشته مشاغل خانگی مورد تایید اداره کار و رفاه اجتماعی

اسماعیلی گفت: علاوه بر کسانی که از ما مجوز دارند،  افراد دیگری که شرایط دارند هم می توانند  برای این طرح درخواست بدهند. البته ما اطلاعات متقاضیان مشاغل خانگی که از سال 97 از ما مجوز گرفته اند را در اختیار جهاد قرار دادیم تا  با آنها تماس گرفته و به طرح دعوت شوند. شرایط این طرح  چند مورد معمولی است.به  طور مثال متقاضی بالای 18 سال سن داشته باشد و  شغل تمام وقت نداشته باشد، کفایت می کند.البته این مشاغل خانگی تعریف مشخصی دارند و حدود 327 رشته مشاغل  خانگی در ستاد مرکزی مشاغل خانگی تایید شده  که در سایت وزارت خانه لیست آن ها موجود است و وقتی صحبت از طرح های مشاغل خانگی وزارت کار و رفاه اجتماعی می شود منظور این رشته های تایید شده است  و همان ها ملاک کار ما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 91
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,832
  • ماه: 7,503
  • سال: 23,944