نقدینگی از ۳۴۰۰ هزار میلیارد گذشت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 989

نقدینگی از ۳۴۰۰ هزار میلیارد گذشت 

ایسنا -کارشناسان اقتصادی از سال گذشته به عنوان بدترین سال اقتصادی کشور نام می‌برند که آمارها از میزان نقدینگی و تورم نیز حاکی از این وضعیت دارد. 

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در سال گذشته بیانگر این است که نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته به ۴۰.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است.

در این زمینه، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که حجم نقدینگی در پایان سال گذشته با ۴۰.۶ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ همراه بوده و دلیل عمده رشد نقدینگی در سال گذشته را افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اعلام کرده است. 

نقدینگی، پارسال رکورد ۴۳ ساله را شکست

نگاهی به میزان نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که نقدینگی معادل ۲۴۷۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و با افزایش ۴۱ درصدی این متغیر تا پایان فروردین سال گذشته به عددی معادل ۳۴۸۵ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان می‌رسد. 

همچنین، حجم نقدینگی و پایه پولی در پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ به ترتیب معادل ۰.۴ و ۱.۲ درصد رشد داشته است.

برآوردها بیانگر این است که میزان رشد نقدینگی در سال گذشته بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است.

در این زمینه، وحید شقاقی – یک کارشناس اقتصادی – می‌گوید که  طی سال گذشته روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی خلق شد و در حال حاضر نقدینگی موجود در اقتصاد به سمت بازار رمز ارزها و سپرده گذاری بلند مدت در بانک‌ها رفته است‌.از سوی دیگر، از آنجا که در پی تشدید رشد نقدینگی تورم نیز صعودی می‌شود، تغییرات این متغیر نیز رکورد ۷۵ ساله را شکسته است؛ به‌گونه‌ای که برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند نرخ تورم در فروردین از ۵۰ درصد عبور کرده است.همچنین، جدیدترین اطلاعات مرکز آمار درباره نرخ تورم در اردیبهشت ماه نیز حاکی از عبور این متغیر از ۴۱ درصد است.

که به اعتقاد شقاقی، تورم فقط از کانال بانک مرکزی نباید دیده شود، بلکه برای تعادل بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی باید ناترازی تجاری بودجه‌ای و مالی حل شود تا تورم به ۹ تا ۱۰ درصد برسد.

به اعتقاد این اقتصاددان، بانک مرکزی در یکی – دو سال اخیر توانسته است در مقابل بحث ناترازی بودجه‌ای بایستد و سیاست‌های پولی خود را انجام دهد، اما استقراض دولت از صندوق توسعه ملی، دلیل اصلی رشد نقدینگی بوده است.

همچنین، موسی شهبازی – کارشناس دیگر اقتصادی – نیز معتقد است که نظام بانکی ما بیش از هزار هزار میلیارد تومان ناترازی دارد که به دلیل ضعف بانک مرکزی در کنترل خلق پول به وسیله بانک‌ها بوده و رشد نقدینگی کشور از ناترازی بودجه‌ای و مالی تحت تأثیر قرار گرفته است. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :