گل‌های محمدی باز نشده خشکیدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1009

گل‌های محمدی باز نشده خشکیدند

 غنچه‌ها گل محمدی باز نشده  بر سر شاخه خشکیده‌اند.نیمی از ساقه‌های گل مهر ماه با سرمازدگی از بین رفت و الباقی که از سرمازدگی در امان ماندند حالا بی‌ آبی بلای جانشان شده. صف آبدهی طولانی است و زمان انتظار سه برابر شده. به جای 8 روز یک بار کشاورزان 28 روز یکبار به گل‌ها آب می‌دهند. میان این له له گل‌ها، جیب کشاورزان هر روز خالی تر می شود.

 تله‌های آتش همه‌جا بر پاست،انگار که بردسیر گر گرفته است. کشاورزان ساقه‌های خشکیده را یک جا جمع کردند تا از شرشان خلاص شوند. همه می‌دانند که این زیان تا سه سال گریبان گیر کشاورزان است. بعد از کاشت بوته‌های جدید حداقل سه سال زمان می‌برد تا بوته‌های تازه به درآمد برسند. این سرمازدگی بی سابقه بوده و کشاورزان آن را عقوبت الهی می‌دانند. احمد فلاحی به«کاغذ وطن »می‌گوید: « طی این بیست سال این اولین بار بود که چنین اتفاقی برای ما افتاد، هیچ وقت چنین چیزی را ندیده بودیم.»

نیمی از دو هکتار باغ گل فلاح از بین رفته و الباقی بوته‌ها نیز به واسطه بی آبی ثمر چندانی نداشتند:«تا سال قبل موقع برداشت گل هر 8 روز یک بار به گل‌ها اب می‌دادیم اما اکنون مجبوریم تا 28 روز صبر کنیم تا نوبت آبدهی شود.»

90 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است

بر طبق گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی در کشور،89.3درصد مساحت استان کرمان درگیر خشکسالی است. این وسط شهرستان‌هایی مثل ارزوئیه، بافت، بم، جیرفت، رابر، رودبار جنوب، سیرجان، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج، منوجان و نرماشیر صد درصد مساحتشان درگیر خشکسالی است. به عبارت دیگر  13 شهرستان از 23 شهرستان استان کرمان وضعیتشان به شدت بحرانی است. طبق این گزارش وضعیت بردسیر به نسبت بهتر است و  ۵۲.۶درصد آن درگیر خشکسالی است که به تفکیک ۱۵.۹درصد خشکسالی شدید، ۳.۴درصد خشکسالی بسیار شدید، ۱۶.۸درصد خشکسالی متوسط است. 

با وجود آنکه بردسیر جزء شهرستان‌هایی است که به نسبت باقی شهرستان‌ها وضعیت بهتری دارد اما کشاورزان این شهرستان بیشتر از بقیه تبعات خشکسالی را چشیده‌اند. علت این مسئله وابستگی کشاورزان این شهرستان به آب‌های سطحی است. این در حالی است که کشاورزان نواحی جنوبی و شمالی کرمان بیشتر از اب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند و هنوز تاثیرات این خشکسالی را لمس نکرده‌اند.

بارندگی نصف میانگین بلندمدت هم نبود

بررسی  آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد از مجموع 31 استان کشور، تنها 3 استان در سال آبی جاری بارندگی بیشتری نسبت به میانگین 52 ساله خود را به ثبت رسانده‌اند. این میان کرمان در بین بدترین استان هاست و میزان بارشش بیش از 50 درصد نسبت به میانگین 52ساله کاهش یافته است.

درآمد کشاورزان از نصف هم کمتر شده است. فلاح می‌گوید:«اگر تا پارسال 100میلیون تومان درآمد داشتیم حالا یک سوم آن را هم نداریم.»

عباس نجف پور از دیگر کشاورزان منطقه به «کاغذ وطن می‌گوید:« حتی نصف پارسال هم گل برداشت نکردیم. از دو هکتار گل محمدی حتی سه تن هم گل به دست نیامد، این در حالی است که سال گذشته بیش از 6تن گل از باغات می چیدیم.» به گفته سید حسن میرصادقی، فرماندار بردسیر۶۰ درصد محصول امسال به دلیل خشکسالی از بین رفته است. او به «کاغذ وطن» می گوید: « طبق استانداردی که وجود دارد از هر هکتار باید حدود دو هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گل محمدی برداشت شود اما امسال با توجه به سرمازدگی و خشکسالی که پیش آمده، برآورد می‌شود بیش از ۴ هزار تن محصول برداشت نشود.» این درحالیست که با توجه به سه هزار و ۳۰۰ هکتار زیر کشت گل محمدی، در شهرستان بردسیر بایستی 9هزار تن محصول برداشت می‌شد.

قیمت گل از 9 هزار تومان

 به 30 هزار تومان رسید

برداشت محصول نسبت به سال قبل کمتر شده و همین مسئله در افزایش قیمت این محصول تاثیر داشته است. به گونه‌ای که گل محمدی از کیلویی 9 هزار تومان به 25 تا 30 هزار تومان رسیده است. هر چند که از دید این کشاورزان حتی با وجود این افزایش قیمت کشاورزان متحمل ضرر سنگینی شدند. جواد نجف پور به «کاغذ وطن» می‌گوید: «نصف محصول هر کشاورز از بین رفته و هزینه کودهای سولفاته از 50 هزار تومان به حدود یک میلیون تومان رسیده. در کنار این افزایش قیمت کود، هزینه کارگر هم چندین برابر شده است.» به گفته او هنوز بیمه هیچ خسارتی به کشاورزان پرداخت نکرده است، هر چند که کشاورزان حسابی هم روی این موضوع باز نکرده اند: « بیمه فقط مسخره کردن کشاورز است، سال گذشته بابت هر هکتار تنها 30هزار تومان به کشاورزان آسیب دیده خسارت پرداخت شد، درحالیکه  حق بیمه هر هکتار بیش از یک میلیون تومان است.» بر طبق گفته‌های رمضان  سبک‌ خیز، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر تاکنون بیش از 50 میلیارد تومان به کشاورزان بردسیر خسارت وارد شده است. خسارتی که با توجه به فرجه گلدهی و درآمد زایی  دو تا سه ساله بوته‌های گل محمدی، تا سه سال گریبان گیر کشاورزان خواهد ماند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :