ساخت و ساز در زمین‌های بی‌آب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1019

با حذف چهار پروژه، کل ساخت و ساز طرح اقدام ملی مسکن روی زمین‌های بلدالامین سوار شد 

ساخت و ساز در زمین‌های بی‌آب

۴ هزار خانوار کرمانی منتظر واحدهایی هستند که نه آب دارند و نه هزینه تمام شده‌شان مشخص است. هیچ‌کس نمی‌داند نهایتاً هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی چقدر خواهد بود. حتی خود سازنده‌ها! در زمان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، قرار بود قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بین دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. سقفش را هم در نظر بگیریم برای یک واحد ۸۰متری می‌شود۲۸۰میلیون تومان. وزیر راه و شهرسازی در آغاز ثبت‌نام مبلغ تمام شده رو حدود ۳۰۰میلیون تومان اعلام کرده بود و صبح دیروز معاون وزیر راه و شهرسازی حرف ۱۵۰ میلیون تومان آورده سرمایه گذار و ۲۵۰میلیون تومان وام را پیش کشید. موضوعی که البته بدون احتساب هزینه زمین است.

تا آبان 99 حدود ۳۶ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن اسم نوشته بودند که حدود 19 هزار نفرشان از صافی سازمان  راه و شهرسازی رد شدند و در نهایت ۱۷ هزار نفر ۱۷باقی ماندند. 

۶۰هزار نفر در آرزوی خانه دار شدن

تعداد ثبت نام کنندگان رفته رفته بیشتر شد تا در نهایت به ۶۰هزار نفر در استان کرمان رسید. تا جایی که محمد جواد فدایی، استاندار پیشین کرمان، این استان را به عنوان استان پیشرو در طرح اقدام ملی مسکن خواند. استانی که در مرحله اجرا نه تنها از باقی استان‌ها عقب ماند بلکه مرکزیتش حتی نتوانست پا به پای شهرستان‌هایش پیش برود. 

یک دهم ثبت‌نام کنندگان باقی ماندند

علی حاجی زاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در شورای مسکن استان، جزییات ثبت نام کنندگان را این گونه تشریح می‌کند: « در ۵ مرحله بیش از ۶۰ هزار نفر در استان ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۹ هزار نفر واجد شرایط هستند و تاکنون بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ نفر کارهایشان آغاز شده است.»

قریب به ۴ هزار نفر از این ۵ هزارو ۸۰۰نفر درشهر کرمان‌اند. افرادی که به امید خانه دار شدن پیش پرداخت 40 میلیون تومان را پرداختند و به انتظار دریافت تسهیلات برای شروع پروژه نشستند. پروژه‌ای که حالا در جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ابعاد جدیدی از آن به اطلاع حاضرین و خبرنگاران حاضر در جلسه رسید. محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در ارتباطی که به صورت ویدئو کنفرانس با او برقرار شد از حقایقی سخن گفت که حاکی از مشکلات زیر ساختی و مالی این پروژه  در کنار بحث آب است. به گفته محمودزاده  برای اتمام این پروژه آورده مردم به رقم ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ تومان خواهد رسید و رقم تسهیلات نیز به بیش از ۲۵۰میلیون تومان خواهد رسید. 

طرح اقدام ملی مسکن 

برای گروه‌های ضعیف نیست

این افزایش میزان آورده در شرایطی رخ داده که هدف طرح اقدام ملی مسکن تحت پوشش قرار دادن اقشار ضعیف و متوسط جامعه بود. حالا اما محمود زاده می‌گوید:«واقعیت این است که  ظرفیت گروه‌های متوسط و ضعیف این در این عددها نیست  و وزارت راه و شهرسازی در تلاش است که راه حل جدیدی پیدا کند.»

از سال 99 که پروژه اقدام ملی مسکن در کرمان نمود جدی به خود گرفت ۵مکان برای آن تعریف شد. شامل۳.۹ هکتار زمین‌های حاجی‌آباد، ۵.۱ هکتار زمین‌های بلوار سیدی، زمین‌های کارخانه خانه‌سازی، هنرستان رضوان و ستاد اجرایی حضرت امام(ره). از این 5مکان اما تنها زمین‌های ستاد اجرایی حضرت امام بود که اول آبان 99 با حضور رییس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به افتتاح شد. 

میزان تعهد هزار و ۱۱۶ واحد مسکونی بود. مدتی بعد اما به علت خط خوردن باقی اراضی به دلیل مشکل آب تنها زمین‌های ستاد اجرایی حضرت امام باقی ماند. مسئله‌ای که عملا منجر شد تا ظرفیت این پروژه 4 برابر شود و به ۳هزا رو ۸۰۰واحد مسکونی برسد. 

حتی آب ساخت و ساز نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که به هیچ عنوان نباید این زمین ها را ول کرد: «فرصت ستاد اجرایی حضرت امام را از دست ندهید و به هر ترتیب که شده مردم از آن  استفاده کنند.» زمین های ستاد اجرایی حضرت امام(ره) اما حتی قادر به تامین آب ساخت و ساز خود هم نیستند. در این جلسه جعفر صادقی، نماینده ستاد اجرایی حضرت امام(ره) از محمد طاهری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خواست تا  آب شرب موقت این پروژه را تامین کند. وضعیت آب استان به قدری بحران است که شرکت آب و فاضلاب  حتی در صورت ساخت این پروژه امکان تامین آب شرب آنها را ندارد و باید تا زمان ساخت اقدامی ملی برای مشکل آب کرمان صورت گیرد. چالشی که البته در این جلسه به آن پرداخته نشد. استاندار کرمان در این جلسه از مدیر شرکت آب و فاضلاب استان خواست تا تمام توان خود را برای حل مشکل آب موقت این پروژه بگذارد. طاهری اما صرفا نسبت به تامین آب شرب حداقلی کارگران و مهندسان این پروژه تا زمان تکمیل ساخت تعهد داد. آب مورد نیاز برای عملیات ساخت و ساز معضل دیگری بود که تصمیم گیری در آن به جلسات بعد موکول شد. 

نرخ زمین را از مردم می‌گیریم

به طور کلی این پروژه 4 هزار واحدی در سه مبحث کلی آب، پروانه ساخت و ساز و هزینه تمام شده دچار مشکل است. نکته جالب آنکه وزارت راه و شهرسازی اصرار دارد که برای کاهش هزینه ها در این پروژه شهرداری به عنوان یک نهاد خصوصی از قید هزینه صدور پروانه ساخت و ساز بگذرد. اما ستاد اجرایی حضرت امام حاضر به اختصاص این زمین‌ها به صورت رایگان به مردم نشد. سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در این باره به«کاغذ وطن» گفت: « در هنگام واگذاری هزینه تمام شده زمین به نرخ امروز بدون ارزش افزوده ناشی از اصلاح کاربری محاسبه می‌شود.»

در این وانفسا همچنان هیچ صحبتی از تعداد طبقات، هزینه تقریبی هزینه تمام شده و مدت تحویل صورت نگرفته است. موضوعات پایه و اساسی که بن مایه هر نوع سرمایه گذاری هستند و حالا حتی ثبت نام کنندگان از دانستنشان محروم مانده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 181
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,416
  • ماه: 7,569
  • سال: 25,053