معیشت و تولید؛‌ قربانی پاسکاری مسئولان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1026

حکایت مانع تراشی های جهاد کشاورزی برای مرغداران سنتی؛

معیشت و تولید؛‌ قربانی پاسکاری مسئولان

برپایه بررسی‌های انجام شده، برخی از صاحبان مرغ فروشی‌ها اعلام می‌کنند که در بعضی ایام، سهمیه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد که به واسطه حجم کم و تعداد مشتری زیاد، خیلی سریع و ظرف مدت کوتاهی به اتمام می‌رسد.

طبق گفته مسئولان ۳۰ درصد گوشت مرغ از مرغداری‌های شمال استان تامین می شود و این در حالی است که در سال‌های گذشته ۸۰ درصد مرغ استان از همین مرغداری‌ها تهیه و عرضه می‌شد.

 ۷۰ مرغداری در شمال استان کرمان تعطیل شدند

اما امروز ۷۰ مرغداری از همین مرغداریهای تامین گوشت سفره مردم به دلایل نامعلومی تبدیل به لانه گنجشکان و سایر پرندگان شده است. 

ولی الله حاج اسماعیلی از اهالی روستای ده جان و تولید کننده مرغ می گوید:از کلاس اول راهنمایی ترک تحصیل کردم و وارد کار تولید مرغ شدم،این حرفه را از پدرم آموختم و مرغداری سنتی داریم، از سال ۹۶ جهاد کشاورزی تاکید داشت باید برای ادامه کار پروانه دریافت کنیم. 

این تولید کننده مرغ عنوان‌کرد: ۷۰ مرغداری سنتی در روستاهای بی بی حیات،ده جان و حسین آباد وجود دارد که به دلیل نداشتن پروانه از سال گذشته تعطیل شده اند.

او بیان‌کرد:در ابتدا جهاد کشاورزی از ما خواست تا برای دریافت پروانه باید از دستگاه‌هایی همچون محیط زیست،دامپزشکی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را دریافت کنیم و در نهایت جهت پروانه اصلی اقدام کنیم،که سال گذشته اکثر مرغداری‌ها چنین کردند اما جهاد کشاورزی گفت مرغداری‌ها باید صنعتی شوند.

حاج اسماعیلی گفت:در گذشته‌های خیلی قبل که کشتارگاه نبود ما مرغ پرورشی را خودمان به صورت سنتی کشتار می‌کردیم و پس از پَر کندن به اتحادیه در شهر کرمان جهت توزیع می‌فرستادیم، سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردیم تا امروز که این مرغداری‌ها را به نیمه صنعتی تبدیل کردیم.

او عنوان کرد:جهاد کشاورزی می،گوید درصورت اینکه بدون مجوز اقدام به جوجه‌ریزی کنید،به مراجع قانونی و ذیصلاح معرفی خواهید شد.

این تولید کننده مرغ گوشتی خاطرنشان کرد:به تازگی جهاد کشاورزی ایراد گرفته که این مرغداری‌ها در مجاورت محل سکونت ساخته شده‌اند و از لحاظ بهداشتی مشکل دارند.

مرغداری‌های سنتی که نیمه صنعتی شدند

 وحید معینیان تولید کننده مرغ در روستای حسین آباد می‌گوید: این مرغداری دارای سالن بزرگ در متراژ ۲ هزار و ۹۶۰ متری بود و مجهز به کلیه امکانات مورد نیاز پرورش مرغ، این سالن به شکل سنتی و گنبه ای ساخته شده بود در داخل آن ستونهای بسیار مستحکم و قطوری وجود داشت که سقف‌های گنبه‌ای بر روی آنها بنا شده بود.

سقف‌ها نیز دارای حفره‌های کوچکی بود که باعث می‌شد سالن‌ها در تابستانها خنک شوند و گاز آمونیاک نیز براحتی از آن خارج می‌شد و تابش نور خورشید به گندزدایی درون سالن کمک می‌کرد.

مرغداران قربانی پاسکاری مسئولان

وحید معینیان بیان کرد: بعد از دریافت کلیه استعلامات خواسته شده از طرف جهاد کشاورزی و بازدید کارشناس گفتند که یا تشکیل مجتمع دهید یا یکی از تولید‌کنندگان نماینده و پروانه به نام او صادر شود و دیگران به عنوان زیر‌مجموعه کار کنند.

معینیان ادامه داد: بارها به جهاد برای روشن شدن تکلیف مراجعه کردیم و پس از گذران از سال‌های سخت هم اکنون می‌گویند باید تعطیل شوید

این تولید کننده مرغ اذعان کرد:تا چند سال پیش مشکل نهاده داشتیم و می‌بایست برای اینکه طیور گرسنه نماند و به موقع بتوانیم مرغ را تحویل کشتارگاه دهیم نهاده را از بازار آزاد با قیمت بالا خریداری کنیم .

رد پای دلالان در مرغداری‌ها

معینیان تصریح کرد: حتی جوجه‌ها را گاهی اوقات می‌بایست از دلالان با قیمت بالا خریداری می‌کردیم و زمانی که به مرحله کشتار می‌رسید واسطه‌ها حضور داشتند و سود کلانی به جیب می‌زدند.

 این تولید کننده مرغ گوشتی ادامه داد: من سالی

۱۵۰تُن مرغ در این سالن پرورش می‌دهم  یعنی پنج دوره ۳۰ تنی.

او افزود:برای یک سالن ۱۲هزار تایی از زمان جوجه‌ریزی تا زمان کشتار باید بالای ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد،متاسفانه هم اکنون کلیه هزینه‌ها از‌جمله هزینه دارو،نهاده و کرایه‌ها زیاد شده است.

رکود سرمایه با تعطیلی مرغداری‌ها 

مرغداری معینیان نیز مثل سایر مرغداری‌های دیگر نزدیک به ۲سال است که تعطیل شده و به گفته خودش در حال حاضر به غیر از سرمایه در گردش ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه در این سالن راکد مانده است.

جهاد ما را خفه نکند حمایتش پیش‌کش

معینیان می گوید:اگر جهاد کشاورزی ما را به حال خود رها می‌کرد و این همه سنگ‌اندازی نمی‌کرد تولیدمان بهتر می‌شد مگر این سال‌ها جهاد کشاورزی برای ما چه کرده،جوجه،نهاده، داروی مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کردیم، حال هم همان کار را ادامه می دهیم.

او ادامه داد:ما نمی‌خواهیم سفره مردم کوچک شود،زیرا سفره آنها با تولید ما یکی است.

این تولید کننده مرغ گوشتی اذعان کرد:تمامی جوانی‌ام را صرف این حرفه کردم،چقدر باید تلاش کنیم تا بتوانیم دوباره چنین سرمایه‌ای را هزینه کنیم.

معینیان عنوان کرد: سه نسل بعد از من باید آنقدر دوندگی کنند تا بتوانند مجددا چنین مرغداری را سرپا کنند

او خاطرنشان کرد: دو سالن صنعتی دارم که متاسفانه مرغی که از آن بیرون داده می شود کیفیت آن کمتر از سالن‌های سنتی است زیرا تلفات در‌مرغداری‌های صنعتی بیشتر است.

این تولید کننده مرغ گوشتی تصریح کرد:بطور مستقیم ۱۲نفر و به طور غیر‌مستقیم ۵۰ الی ۶۰ نفر با مرغداری من در ارتباط هستند.

عدم صدور مجوز دلیل تعطیلی مرغداری ها در شمال استان

رئیس شورای روستای بی بی حیات افزود: اکثر این مرغداری ها نیمه صنعتی هستند و از تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای تولید برخوردار هستند و در حال حاضر تنها معضل مهمی که این مرغداری‌ها با آن روبرو هستند عدم صدور مجوز است.

هوشمند شیخ اکبری گفت:متاسفانه بعد از دریافت مجوزهای لازم از ارگان‌های ذیربط هنوز هیچ کارشناس و بازرسی از جهاد کشاورزی جهت بازدید به مرغداری‌ها مراجعه نکرده است.

رئیس شورای روستای بی بی حیات بیان کرد: ۴ مرتبه به امور دام جهاد کشاورزی مراجعه کردم اما هر بار پاسخ سربالایی به ما داده شد و وعده امروز و فردا می دادند از آن زمان یک سال و نیم می‌گذرد و خبری از صدور مجوز نیست.

مرغداری،تنها درآمد روستاهای شمال استان 

شیخ اکبری با یادآوری اینکه مرغداری در روستاهای بی بی حیات، د ه جان و حسین آباد قدمت ۴۰ ساله دارد،اذعان کرد: متاسفانه به دلیل کم آبی مردم این روستاها نمی‌توانند به امر کشاورزی بپردازند به همین دلیل تنها منبع درآمد و امرار معاش آنها  از طریق پرورش مرغ است.

رئیس شورای روستای بی بی حیات تصریح کرد:یکی از مشکلات مرغداری‌ها در گذشته سوخت بود که با پیگیری‌های مداوم بالاخره شرکت گاز اقدام به لوله‌کشی و نصب علمک کرد و گفته شده که هزینه میلیاردی در این امرا‌نجام شده است، اما حال که علمک‌ها بر سر در هر کدام از مرغداری‌ها نصب شده جهاد کشاورزی بهانه دیگری می‌گیرد.

او گفت:به مرغداری‌های سنتی مجوز جوجه‌ریزی داده نمی‌شود و اگر کسی هم اقدام کند او  را جریمه نقدی و محکوم می‌کنند.

شیخ اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه تعدادی از مالکان مرغداری‌ها به دلیل تعطیلی به حاشیه شهر کرمان مهاجرت کردند،زیرا درآمد و امرار معاش آنها تنها از راه مرغداری بوده است و حال باید در شهر کرمان سربار باشند و کارگری کنند.

عدم تحویل نهاده در اسرع وقت

تولید کننده دیگری عنوان کرد: نهاده هایی که باید سر وقت به دست تولید کننده برسد متاسفانه بعد از اتمام جوجه‌ریزی تحویل می‌شود که باید برای تهیه از طریق بازار آزاد اقدام کنیم.

شیخ اکبری عنوان کرد:کل دوره مرغداری در کرمان ۵۵ الی‌ ۶۰ روز است البته با توجه به ارتفاع از سطح دریا،جهاد کشاورزی اصرار دارد که این مرغ ها باید ۵۰ روزه تحویل شوند.

او عنوان کرد:از ما خواسته شد تا برای احداث مرغداری جدید  به صورت صنعتی و با سقف شیروانی اقدام کنیم و متاسفانه این امر در شهر کرمان به دلیل خشکی و داغی هوا در تابستان و زمستان به مشکل بر می‌خوریم و براساس تجربه ای که دارم باید بگویم که هدر رفت انرژی در چنین سالن هایی بیشتر از سنتی است.

گاهی اوقات مرغ بیمار

 تحویل کشتارگاه می شود

او تحویل نهاده،عدم صدور مجوزها و تعزیرات را از جمله معضلات مرغداری صنعتی برشمرد و گفت:سری قبل مرغی که برای تولید هزینه کرده بودم بیمار شد و می‌بایست علاوه بر ۵۰ روز، ۷ الی ۸ روز می‌گذشت تا اثر بیماری و آنتی بیوتیکی که به مرغ تزریق شده بود می‌گذشت تا مرغ وارد کشتارگاه و سپس بازار شود، اما تعزیرات به ما گفت که این مرغ باید طبق تاریخ خواسته شده یعنی ۵۰ روز بارگیری شود و دامپزشکی نیز متاسفانه در جریان بیماری بود.

شیخ اکبری با تاکید بر اینکه اگر در تاریخی که جهاد و تعزیرات مشخص کرده مرغ تحویل نشود اقدام به جریمه نقدی می کند گفت: این سری مرغ گوشتی با وزن پایین بارگیری شد که جز ضرر چیزی عاید ما نشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 45
  • امروز: 49
  • دیروز: 255
  • هفته: 2,658
  • ماه: 7,639
  • سال: 24,157