طرح هویت‌گذاری مانع قاچاق دام نشد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1065

 طرح هویت‌گذاری مانع قاچاق دام نشد

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان از  افزایش  ۸۱ درصدی  کشفیات قاچاق دام استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال خبر داده است  

 سمیه خدیشی 

گزارش

هویت گذاری دام در سال ۹۷با هدف اصلی پیشگیری از قاچاق مصوب شد. 

 زمانی که در منطقه ای یک محصول فراوان و قیمت پایین است به سایر مناطق که دارای قیمتی بالاتر است قاچاق  انجام می‌شود. در ادامه تحریم های نابرابر اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی طمع قاچاق دام زنده هم  بخصوص در مناطق مرزی بیشتر شده است. 

قاچاق و پیامدهای آن امنیت اقتصادی یک کشور را به خطر می‌اندازد، چه قاچاق از داخل کشور به خارج باشد و چه از خارج به داخل در هر دو سوی این ماجرا اول از همه بنیان‌های اقتصاد و دوم مردم هستند که آسیب می‌بییند.

قاچاق دام زنده یعنی خارج کردن یکی از کالاهای اساسی از سفره خانوارو این اهمیت موضوع را دوچندان میکند. یکی از پروژه‌های اساسی  دولت برای جلوگیری از قاچاق دام طرح هویت گذاری بوده که به منظور جلوگیری از قاچاق دام و حفظ ذخایر ژنتیکی آن در کشور کلید خورده اما سوال اینجاست با وجود گذشت تقریبا سه سال از اجرای این طرح آیا به صورت عملیاتی در کاهش قاچاق دام موثر بوده است؟ 

افزایش بیش از ۸۰ درصد کشفیات قاچاق دام

نادر ملایی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با نگاهی  به آمار کشفیات قاچاق دام در پنج ماهه نخست امسال از افزایش  ۸۱ درصدی  کشفیات قاچاق دام استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل گفته است.  و بیشترین قاچاق دام استان را  در شهرستان‌های بردسیر، انار، بافت، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد و فهرج ذکر کرده است. 

ملایی در گزارش تسنیم با بیان اینکه قیمت دام زنده با نرخ دلار در برخی از موارد تا سه برابر بیشتر از قیمت آن با ریال بوده افزود: این مسئله باعث شده قاچاقچیان به این مسئله روی بیاورند و مشاغل کاذبی ایجاد شده است.

دامداران با ارایه هویت گذاری خدمات دریافت می کنند 

جنوب کرمان یکی از مناطق زخم خورده از قاچاق دام است و معاونت بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی جنوب کرمان در همین  رابطه  می گوید: جنوب کرمان به دلیل هم مرز بودن با سیستان و بلوچستان و هرمزگان از مبادی ورود و خروج  قاچاق دام محسوب می‌شود. ابتدا در سال ۹۵ و بعد از آن  در سال  ۹۷ با اصلاح قانون قاچاق کالاهای ارزی بحث حمل دام ضابطه‌مند شد و در این رابطه موضوع هویت گذاری دام مطرح  و مقرر شد تمام دام کشور طبق برنامه زمانبندی هویت گذاری شود.

  قائدی فر بیان کرد: در کنار هدف اصلی این طرح که جلوگیری از قاچاق دام است مواردی مانند  مالکیت دام ،  مدیریت گله و ردیابی دام، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه گذاری، بیمه دام و محصولات دامی،  مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد  نیز دنبال می شود که  به دلیل محدودیت هایی مانند زاد و ولد و کشتار دام در کشتارگاه‌ها این طرح نتوانست طبق برنامه زمان بندی پیش برود. 

او بیان کرد :در حال حاضر هر گونه خدمت‌رسانی به دامداران مانند توزیع نهاده های دامی  و اجازه حمل و نقل دام  صرفاً به دام‌های هویت‌گذاری شده انجام می‌شود. 

دامداران از طرح هویت گذاری استقبال نمی کنند

معاونت بهبود و تولیدات دام جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: هویت گذاری در جنوب کرمان توسط مجریانی مانند اتحادیه دامداران و عشایری، صندوق بیمه محصولات کشاورزی ، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی  در حال اجراست و از آنجا که هزینه پلاک کوبی و هویت گذاری بر عهده دامداران است  این مورد را دلیل نبود رغبت و تمایل دامداران  به اجرای طرح هویت گذاری دانست. 

قائدی فر گفت:در حال حاضر ۸۰ درصد جمعیت گاو و گوساله ۷۰ درصد از جمعیت شتر و حدود ۱۵ درصد از دام سبک جنوب کرمان هویت گذاری شده اند. 

او برای اجرای بهتر این طرح، نقش مردم  و بخش خصوصی را موثر دانست و بیان کرد :جنوب کرمان حدود ۳۰ درصد مازاد نیاز خود تولید  دارد و  جمعیت زیادی از دام این منطقه به صورت قانونمند به سایر استان ها مجوز حمل می گیرند. اما بخش زیادی از دام مناطق دیگر مانند غرب کشور  که از جنوب کرمان به عنوان مبادی برای  عبور و گذر دام قاچاق به استان هرمزگان استفاده می کنند و این باعث شده که آمار کشفیات قاچاق دام توسط پلیس امنیت در این منطقه  بیشتر شود. 

معاونت  بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی  جنوب کرمان طرح هویت گذاری را بر کاهش قاچاق دام بسیار موثر دانست و گفت: علیرغم اجرای این طرح روند قاچاق دام کم نشده است و یکی از مواردی که منجر به افزایش  کشفیات دام قاچاق شده است ضبط  دام و جلوگیری از تردد دام های هویت گذاری نشده و بدون پلاک است که در مبادی نظارتی مانع از تردد این دام ها می شوند و به عنوان دام قاچاق ضبط می شوند. 

دام هویت گذاری نشده  قاچاق محسوب می گردد

سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق دام در دستور کار نیروی انتظامی و پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان است اظهار داشت: امسال ارزش ریالی کشفیات قاچاق دام ما در استان کرمان نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است.

او با عنوان اینکه  قاچاق دام با حساسیت زیادی دنبال می شود   و در حال حاضر با اقدامات انجام شده قاچاق دام در استان کرمان کاهش زیادی داشته است گفت:  البته ممکن است  برخی از دامداران قصد قاچاق دام را نداشته باشند اما به دلیل انجام نشدن پلاک‌کوبی دام‌ها و نداشتن مجوز جابه‌جایی، برابر قانون این محموله توقیف می‌شود و این منجر به افزایش کشفیات دام نسبت به سال گذشته شده است.

نتیجه گیری

 این طور که به نظر می رسد  در طرح هویت گذاری علاوه بر اینکه هزینه اجرای طرح از گُرده دامدار تامین می شود هیچ منفعت محسوسی را دامدار کسب نمی کند و این موضوع تمایل دامدار را در همکاری و اجرا بسیار کاهش می دهد. طرحی که به صورت ملی در حال اجراست این ضعف بزرگی در راه پیشبرد اهداف طرح محسوب  می شود و قاچاق دام همچنان در اما و اگر می ماند.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 63
  • امروز: 115
  • دیروز: 387
  • هفته: 1,890
  • ماه: 5,498
  • سال: 21,614