مدیر‌کل منابع طبیعی جنوب‌کرمان خبرداد: آغاز رسمی طرح کاشت یک میلیارد درخت، با شعار” احیای هلیل تا جازموریان”

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1599

مدیر‌کل منابع طبیعی جنوب‌کرمان خبرداد: آغاز رسمی طرح کاشت یک میلیارد درخت، با شعار” احیای هلیل تا جازموریان”
سمیه خدیشی
به‌گزارش کاغذ‌وطن‌، ساکنان کره زمین اوضاع مساعدی از لحاظ وضعیت گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن و منابع آب‌وخاک پیش رو ندارند در ایران این موضوع وخیم‌تر می‌شود و آن‌طور که مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان می‌گوید: ایران دهمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است.
همه این موارد باعث شد که مسئولان متولی امر به‌منظور احیای جنگل‌ها و کاهش اثر گلخانه‌ای، افزایش تولید اکسیژن و حفاظت از منابع آب‌وخاک طرح کاشت یک میلیارد درخت را به‌عنوان یک رویکرد مهم در برنامه‌های خود بگذارند.
هدف از اجرای این طرح این است که هر ساله با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال، طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.
در همین راستا منابع طبیعی جنوب کرمان هم‌زمان با سراسر کشور مراسمی باهدف آغاز پویش کاشت یک میلیارد درخت جنوب کرمان در شهرستان عنبرآباد با حضور مسئولان استانی و محلی، جمعی از مردم و تعدادی از دانش‌آموزان برگزار کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در مراسم نمادین شروع طرح که با روز شهادت سردار جنگل هم‌زمان بود، گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طی بازه‌ای چهارساله یعنی تا سال ۱۴۰۴ با غرس سالانه چهار میلیون درخت در مجموع بعد از اتمام طرح بیست میلیون اصله درخت در جنوب کرمان کاشته می‌شود.
قاسم رحیمی‌نیا افزود: نهال‌های کشت شده باتوجه‌به اقلیم منطقه و با اولویت درختان بومی انتخاب می‌شوند و نهال‌های آماده کاشت استاندارد و تأیید شده‌اند.
رحیمی نیا بیان کرد: در مجموعه سازمان منابع طبیعی ایده‌ای مطرح شد که هر سازمان شروع طرح در قالب یک پویش و با شعار مختص آن منطقه انجام گیرد که در جنوب کرمان پویش کاشت یک میلیارد درخت با نام “احیای هلیل تا جازموریان” نام‌گذاری شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در توضیح انتخاب نام پویش افزود: حیات‌وممات جنوب استان کرمان به هلیل و جازموریان بستگی دارد و همه آبادی‌ها و روستاهای این منطقه در حاشیه این رود بزرگ قرار دارند و زندگی در اطراف هلیل رود شکل‌گرفته‌اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه کاشت درخت در این طرح با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در قالب این پویش کاشت درخت در طرح زراعت چوب و بادشکن بیولوژیک نیز صورت می‌گیرد، به‌طوری که در طی یک سال هشت هزار کیلومتر احداث یاد شکن بیولوژیک داریم.
رحیمی‌نیا وسعت نهال‌کاری در جنوب کرمان را ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: کشت و صنعت جیرفت در زراعت چوب همکاری می‌کند و قرار است امسال در مرحله اول ۲۵۶ هکتار زراعت چوب انجام دهد که این کار از این نقطه شروع می‌شود.
او بیان کرد: احیای هلیل تا جازموریان فراتر از توان یک ارگان مثل منابع طبیعی است و این عنوان باید در همه حوزه‌ها بسط و گسترش یابد. در پایان مراسم مردم و دانش‌آموزان به همراه مسئولان نهال‌های تهیه شده توسط منابع طبیعی را کاشتند تا سهم اندکی در جهت احیای هلیل و جازموریان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 68
  • امروز: 7
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,242
  • ماه: 7,395
  • سال: 24,879