جای خالی صنایع بسته‌بندی در مهد خرمای کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1066

جای خالی صنایع بسته‌بندی در مهد خرمای کرمان

سکینه خدیش

گزارش

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بم گفت: در فصل برداشت خرما کارتن، نایلون و سبد خرما در شهرستان های شرقی استان کرمان مورد استفاده است اما اغلب این محصولات از سایر نقاط کشور وارد می شود و تولید این ابزارها در این منطقه بسیار کم است که تعاونی ها می توانند آن را جبران کنند.

 صالح برایی نژاد  به مناسبت هفته تعاون همچنین ضمن تاکید بر ضرورت برندسازی موفق در تعاونی‌ها افزود:در حوزه بانوان تعاونی‌های پوشاک، صنایع تبدیلی خرما و صنایع دستی در سطح شهرستان فعال هستند اما به دلیل مشکلات مالی و تامین نشدن تجهیزات مورد نیاز موفق به برندسازی نشده اند تا در سطح کشوری مطرح شوند.

او بیان کرد:اگرچه این تعاونی‌ها با همین وضعیت موجود اشتغال‌زا وموفق هستند اما ضرورت دارد که به صورت علمی و کارشناسی در بخش برندسازی نیز ورود و سرمایه گذاری کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بم گفت: بیش از ۷۰۴ شرکت تعاونی با ۲۰۵ هزار عضویت در زمینه تعاونی های تولیدی، توزیعی و خدمات، فنی مهندسی، کشاورزی و صنایع دستی و صنایع تبدیلی شهرستان تشکیل شده است که عمده این تعاونی ها درزمینه کشاورزی فعالیت دارند.

برایی نژاد تاکید کرد که تعاونی ها باید نسبت به برگزاری مجامع عمومی وخوداظهاری به روز باشند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بم کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل تعاونی های بم دانست و اشاره کرد: تعاونی ها به دلیل نداشتن نقدینگی نمی توانند فعالیت قابل توجهی داشته باشند.

کرونا بیشترین آسیب را به بخش اشتغال و تولید وارد کرد

او با اشاره به تأثیر شرایط کرونایی براشتغال و تولید اظهارداشت: تا پایان آذرماه سامانه کارا باز است و تعاونی ها و سایر مشاغلی که از دستگاه مربوطه مجوز دارند می توانند ثبت نام و از تسهیلات اشتغال استفاده کنند.

استقبال اندک از تسهیلات ۴ درصدی 

رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی بم همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات به تعاونی ها بیان کرد: بانک رسالت به شرکت تعاونی ها ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد پرداخت می‌کند اما به دلیل اینکه این تسهیلات در قالب وسایل مورد نیاز برای اشتغال ارائه می شود با استقبال تعاونی ها مواجه نشده است.

برایی نژاد افزود:در سال ۹۸ و ۹۹ در بحث تعاونی روستایی اعتبارات خوبی پرداخت شد که کمک بسیار خوبی برای راه اندازی گلخانه های شهرستان شد.

آموزش تعطیل نشده

رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی بم ادامه داد:در حوزه آموزش از وزارتخانه و اداره کل استان کرمان فعال هستیم و کلاس های آموزشی در طول سال به طور متناوب برگزار می‌شود؛ همچنین در ایام کرونا این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار شده است.

او خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی حقوقی و حسابداری نیز در حال برگزاری است و اگر شرکت های تعاونی نیاز به برگزاری دوره خاصی دارند اعلام کنند تا هماهنگی های لازم اتخاذ شود.

برایی نژاد همچنین درباره تعاونی های مسکن نیز گفت: شرکت تعاونی های مسکن جدید در شرف تشکیل هستند و در سال جاری تعاونی مسکن کارگران ارگ قدیم با ۲۰ عضو اولیه در حال ساخت مسکن برای اعضای خود است که امیدواریم این اعضا در طول زمان افزایش یابند؛ همچنین ۲ تعاونی مسکن در شرف تاسیس است.

اولویت سازش بین طرفین است

او درباره سازش در پرونده‌ها نیز بیان کرد: سالانه بین ۱۰۰ الی۱۵۰ پرونده حل اختلاف در این اداره رسیدگی می‌شود و همیشه سعی بر سازش بین طرفین بوده است. پس از صدور رای افراد به مراجع قضایی معرفی می شوند تا به حقوق خود برسند.

برایی نژاد اظهارداشت: بازرسی چهار شهرستان شرقی(بم، نرماشیر، فهرج و ریگان) بر عهده ماست به طوری که سال گذشته حدود ۳۰۰ مورد مشاغل سخت و زیان آور بررسی شد؛ همچنین هر شرکت تعاونی فعالی نیز باید صلاحیت ایمنی داشته باشد.

کارفرمایان نسبت به بیمه مسئولیت اقدام کنند

رئیس اداره تعاون بم توضیح داد: کارفرمایان بخش کشاورزی نسبت به بیمه کردن باغات و بیمه مسئولیت بی نام خصوصا در فصل گرده افشانی و برداشت که بیشترین حوادث را داریم اقدام کنند تا بیمه جوابگوی خطرات و زیان های احتمالی باشد.

رئیس اداره تعاون بم ادامه داد: با توجه به گستردگی فعالیت های بسیج و نقش عمده ای که در فرهنگ تعاون می تواند ایجاد کند و با عنایت به تفاهم نامه ای که با بسیج صورت گرفت ۲ شرکت تعاونی بانوان با عضویت بانوان بسیجی تشکیل شد که در زمینه صنایع دستی، عرقیجات و سایر مشاغل با ۲۰ عضو در حال فعالیت هستند و اکثر این بانوان سرپرست خانوار محسوب می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 15
  • امروز: 101
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,310
  • ماه: 6,095
  • سال: 22,277