یک میلیون و ۹۰۷ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1086

یک میلیون و ۹۰۷ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ممیزی شدن یک میلیون و ۹۰۷ هزار هکتار از مراتع هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری تمام مراتع منطقه جنوب کرمان ممیزی می شود.

ترحم بهزاد در کارگاه آموزشی اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع و شرح خدمات تهیه طرح‌های مرتعداری کشور در جنوب کرمان تصریح کرد: پروانه چرای دام یک پروانه موقت و طرح مرتع‌داری یک سند مدون از مجموعه اقداماتی برای مدیریت پایدار مراتع است.

او ادامه داد: این طرح با هدف حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری صحیح و استمرار تولید در محدوده معینی از مراتع در قالب طرح به تصویب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یا واحدهای تابعه استانی می‌رسد.

او عملکرد منابع طبیعی منطقه جنوب کرمان را در ممیزی کردن مراتع بسیار خوب برشمرد و از برگزاری جشن پایان ممیزی مراتع جنوب کرمان در اواخر سال جاری خبر داد.

او با بیان اینکه رعایت مفاد طرح و اجرای طرح مرتع‌داری به عهده مجری و ناظران طرح است، وسعت کل مراتع جنوب کرمان را یک میلیون و ۹۱۸ هزار هکتار برشمرد.

او تصریح کرد: طی ۴۰ سال گذشته سالانه ۴۵ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شده که تنها طی سال گذشته ۱۱۶ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شده است.

او به تهیه طرح مرتعداری در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: در ۴۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۶ هزار ۶۰۰ هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه و سال قبل ۲۲۳ هزار هکتار تهیه طرح انجام شده است.او ادامه داد: از مجموع یک میلیون و ۹۱۸ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان تاکنون ۲۷۴ هزار هکتار تهیه طرح صورت گرفته و همچنین ۴۹۵ هزار هکتار تصویب طرح انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به احاله مدیریت اشاره و تصریح کرد: در احاله مدیریت مجری مکلف به اجرا بوده و ملاک عمل کتابچه طرح و مفاد قرارداد است که در صورت عدم اجرا توسط مجریان طبق قرارداد با آن‌ها برخورد می شود.

او ادامه داد: طی سال گذشته تاکنون مجموع احاله مدیریتی که در جنوب کرمان صورت گرفته نزدیک به ۱۷۱ هزار هکتار بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز در این کارگاه تهیه طرح مرتعداری برای احیا و اصلاح مراتع را از برنامه‌های این اداره کل دانست و گفت: تمامی صاحبان پروانه چرای دام مراتع جنوب کرمان تا هشتم آذر ماه امسال فرصت دارند مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های تابعه نسبت به تمدید پروانه چرای دام خود اقدام کنند.

حمزه احمدی افزود: در صورت مراجعه نکردن صاحبان پروانه چرا در موعد مقرر سبب ابطال پروانه چرای آن ها می شود. 

او اظهار داشت: امسال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در تهیه و احاله طرح های مرتعداری در کشور پیشرو بوده است.

او بیان کرد: مجریان طرح های مرتعداری علاوه بر معافیت ۳٠ ساله از هرگونه پرداخت عوارض سالیانه تمدید پروانه چرا، در صورت هرگونه احیا و توسعه و بهره برداری در سطح مراتع اولویت بهره برداری نیز با آن هاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 160
  • دیروز: 255
  • هفته: 2,769
  • ماه: 7,750
  • سال: 24,268