تشکیل نهادهای توسعه‌ایی راه‌حل پیشرفت جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 639

در نخستین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان مطرح شد :

تشکیل نهادهای توسعه‌ایی راه‌حل پیشرفت جنوب

مردمان دیار کهنوج میزبان اولین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان بودند .این آیین در ۲۱و۲۲آذرماه در سینما شوباد این شهر با حضور تولیدکنندگان،بازرگانان و تجار این محصول برگزار شد. 

جشنواره خرمای کلوته که به همت دفتر اتاق بازرگانی، صنایع معدنی و کشاورزی جنوب کرمان و همکاری سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با همراهی شرکت کشت و صنعت جیرفت در راستای معرفی ظرفیت های این منطقه بالاخص در محصول خرما به بازارهای هدف خارج از کشور و کمک به ارتقا جایگاه بخش خصوصی با دعوت ازرایزنان اقتصادی چند کشور و رییس گروه کشورهای روسیه ،اوکراین و بلاروس به همراه کارشناسان ستاد تنظیم بازار کشور برگزارشد . 

فرماندار کهنوج در ابتدای مراسم ضمن خوش آمد گویی به حضار ،ظرفیت نیروی انسانی این منطقه را دارای اهمیت ویژه ایی  دانست و تاکید کرد  بایستی در جهت تو لید ثروت و بهبود وضعیت معیشت از ظرفیت های این منطقه استفاده کرد.

وحدت عیدی منطقه را دارای تنوع محصولات کشاورزی ذکر کرد و افزود انواع محصولات مانند خشکبار و صیفی و باغبانی جنوب کرمان ،مانند رقم کلوته خرما باید به بازارهای جهانی معرفی شود . 

عیدی در سخنان خود این جشنواره را ظرفیت مناسبی در جهت برندسازی و معرفی محصولات تولیدی جنوب به بازارهای هدف جهانی نام برد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در سخنان خود  به پتانسیل  بالای جنوب کرمان  اشاره کرد و بیان داشت : جنوب کرمان که  یک سوم سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است ، با داشتن پهنه کشاورزی ۲۴۰هزار هکتار از ظرفیت بسیار خاص تولید انواع محصولات کشاورزی زراعی و باغی برخوردار است .

سعید برخوری ضمن  اشاره به هدف  برگزاری این جشنواره  که در راستای معرفی محصولات و دراختیار گرفتن بازارهای هدف در راستای جذب این بازارها صورت گرفته است ، از اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی جنوب کرمان که در این خصوص تلاش کردند قدردانی کرد.

 نماینده مردم  پنج شهر جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی سخنران دیگر این جشنواره از عدم حضور استاندارو معاونین وی در مراسم گله کرد واین عدم حضور را بی توجهی به جنوب ذکر کرد .

احمد حمزه  که برگزاری این مراسم را در معرفی محصولاتو آشنایی جوانان با ظرفیت های منطقه  بسیار حائز اهمیت دانست و از اتاق بازرگانی ، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت کشت و صنعت قدردانی کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معدنی و کشاورزی کرمان در آیین جشنواره ملی خرمای کلوته در کهنوج گفت: خرمای کلوته برای همگی شناخته شده است اما همیشه در بازار به نام خاص خودش مطرح  و معرفی نشده است. 

طبیب زاده افزود: کار تیمی در قالب تشکل ها باعث ایجاد هم افزایی ، افزایش صادرات خرمای کلوته و ایجاد ثروت بیشتر خواهد شد و همچنین از ایجاد رقابت های منفی جلوگیری بعمل خواهد آورد.

وی اظهارداشت:طی بررسی های بعمل آمده فقدان نهادهای توسعه ای یکی ازعواملی است که باعث عدم توسعه یافتگی منطقه جنوب شده است و اگر هر شخص به صورت مجزا فعالیت کند باعث هم افزایی و ایجاد ارزش افزوده در منطقه نخواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: تجربیات ناموفق در تشکل ها باعث بوجود نیامدن نهادهای توسعه یافته شده اما اکنون با گذشت زمان ضرورت ایجاب می کند تا فعالیتهای فردی را جمع کرده و در قالب یک تشکل تحت عنوان مدیریت صادرات و یا تشکل های صادراتی به آن پرداخت.

طبیب زاده بیان کرد: اتاق بازرگانی حاضر است در جمع آوری فعالیت های فردی پیش قدم بوده و شرکت کشت و صنعت جیرفت بعنوان یک مجموعه بسیار قوی می تواند از پیش ران ها بوده و پایه یک نهاد توسعه ای بعنوان یک توسعه دهنده نه بنگاه دار عمل کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر جیرفت و کهنوج و به طور کلی منطقه جنوب کرمان از فقدان نهادهای توسعه ای بعنوان اثرگذارترین عامل توسعه در منطقه رنج می برند .

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معدنی و کشاورزی توضیح داد:با ایجاد نهاد توسعه ای مواردی مانند حمل و نقل، بسته بندی ، گمرک ، برند سازی و تحلیل بازار به دست می اید.

طبیب زاده تصریح کرد:دانشگاه ها باید کارآفرین باشندزیرا نسل اول دانشگاه ها آموزشی ، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم که کارآفرین است می تواند موثر باشد و از درون آنها کارافرین بیرون بیاد .

رییس اتاق بازرگانی خاطرنشان شد: جیرفت،عنبرآباد و پنج شهرستان جنوبی دارای پتانسیل های زیادی هستند اما متاسفانه شاخص های توسعه منطقه در حد نرمال هم نیست و باید این شاخص ها بهبود یابند.

طبیب زاده در پایان گفت: امیدوارم این جشنواره که با همکاری اتاق بازرگانی برگزار گردید آغاز راه توسعه باشد و جنوب پیشرفته و توسعه یافته ای پیش رو داشته باشیم. 

علی محبان مدیر اجرایی اتاق بارزگانی در جنوب کرمان و دبیر جشنواره ملی خرمای کلوته  با گفتن این نکته که توسعه بازرگانی منطقه را با معرفی خرمای کلوته کلید زده ایم ،از همراهی و نگاه مثبت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان وشرکت کشت صنعت  قدردانی کرد و به کاغذ وطن گفت : مهمانان ویژه این جشنواره رایزنان اقتصادی کشورعراق ، بنگلادش و فرهاد پرند ،رییس گروه کشورهای روسیه اوکراین و بلاروس و دبیر میز روسیه بودند. در نشست میز روسیه که  در محل  دانشگاه آزاد کهنوج برگزار شد ، به تشکیل کارگروه یا کمیته ایی ذیل میز روسیه با هدف بررسی و توسعه بازارمحصولات منطقه جنوب کرمان  در روسیه با حضور اعضای میز روسیه ، اتاق بازرگانی و فعالین اقتصادی  طرفین به تفاهم رسیدند . 

در این مراسم از تمبر نماد  جشنواره رونمایی و در پایان اتاق بازرگانی و صنایع معدنی و کشاورزی جنوب با اهدا تندیس و لوح تقدیر از بازرگانان و فعالان در این حوزه تقدیر کرد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 91
  • امروز: 80
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,481
  • ماه: 7,891
  • سال: 25,924