درج قیمت تولید کننده روی کالا و سردرگمی کرمانی ها؛ دست سودجویان قطع می شود؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1225

درج قیمت تولید کننده روی کالا و سردرگمی کرمانی ها؛ دست سودجویان قطع می شود؟

طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها مدتی است که در استان کرمان همزمان با دیگر استان ها به اجرا درآمده و مردم کرمان هنوز نتوانسته اند با این طرح کنار بیایند.

اوایل زمستان سال قبل بود که برخی از کارخانجات موظف شدند تا قیمت تمام شده تولید را روی محصولات خود درج کنند.

البته این طرح اگر چه خوب است اما مشکلاتی را نیز به همراه داشت زیرا کالاها آنقدر زیاد هستند که رسیدگی به این مساله از عهده یک سازمان بر نمی آید.

در این طرح مردم یا همان مصرف‌کنندگان در زمان خرید یک کالا می توانند بین ۲۲ تا ۲۵ درصد به قیمت تمام شده روی کالا اضافه کنند و این یعنی حدود یک چهارم الی یک پنجم به قیمت تولید کننده اضافه می شود.

البته آنطور که مسئولان می گویند؛ فروشگاه ها موظف هستند قیمت ها را نیز با سودهای اعلام شده تعیین کنند.

با اجرایی شدن این طرح اگر کالایی بیشتر از ۳ درصد از قیمت تولید شده کارخانه به مشتریان فروشگاه ها فروخته شود گرانفروشی رخ داده است.

یکی از مشتریان هایپر مارکتی در بلوار پزشک کرمان در خصوص این مطلب می گوید: خب به نظر من این شفاف سازی خوب است اما همان درج قیمت مصرف کننده کافی بود.

او که می گوید نامش سعید است افزود: تصور کنید برای خرید نخود و لوبیا ماشین حساب مان را باید با خودمان بیاوریم و تخمین بزنیم ۲۰ درصد بیشتر از قیمت درج شده یعنی چقدر؟ خب این خنده دار است.

این شهروند تاکید کرد: نمی دانم شاید مسئولان نگران هستند ما درس ریاضی و جدول ضرب مدرسه را فراموش کرده ایم شاید هم می گویند بگذاریم ریاضی را به زندگی مردم ببریم تا کاربردی شود که چنین طرح های طنز و فانی را برایمان اجرا می کنند.

شهروند دیگری هم می گوید: این طرح خوب است چون مصرف کننده می داند قیمت تولید شده این کالا در کارخانه چند تمام شده است و به سوداگری واسطه ها پایان می دهد.

مرضیه امیری افزود: اما باید همزمان با این قیمت، قیمت مصرف کننده نیز همانجا توسط کارخانه محاسبه و بر روی اقلام درج شود این نمی شود که ما برای خرید پوشک بچه و نخود و لوبیا و…ماشین حساب به همراه بیاوریم و وقت خودمان و دیگران را بگیریم.

یکی از فروشندگان یک سوپرمارکت در کرمان گفت:مردم تصور می کنند این قیمت مصرف کننده است و باید سر این موضوع بحث کنیم تا به آنها بقبولانیم این قیمت تولید شده است و ما باید چند درصد را به آن بیفزاییم و به مصرف کننده بفروشیم.

مالکی افزود: گذشته از این مساله مشتری برای خرید جنس مورد نظر خود مدتی را با ماشین حسابش می گذراند و حساب و کتاب می کند خب این زمان بر است و ممکن است در ساعت شلوغی فروشگاه باشیم و مشتری های دیگر معطل می شوند.

او تصریح کرد: اگر این طرح برای جلوگیری از سوءاستفاده و گران فروشی است باز هم این مساله رخ می دهد چون فروشنده در زمان فروش کالا هزینه توزیع در دورترین نقطه را از مصرف کننده می تواند بگیرد مگر اینکه کارخانه در خود کرمان باشد و این هم خنده دار است چون اکثر اقلام ما از دیگر استان ها هستند.

مزایای درج قیمت تمام شده تولید

امروز در حالی ما به قیمت مصرف کننده بر روی کالاها عادت کرده ایم که سالیان زیادی از تاریخ اجرایی شدن این طرح می گذرد.

اکنون این موضوع برای ما جا افتاده و شاید طبیعی باشد که قیمت تمام شده یک کالا مردم را گیج کند زیرا این طرح قطعا باعث شفاف سازی شده و دست سودجویان را از این ماجرا کوتاه می کند. هر چند بهتر است تا قیمت نهایی مصرف کننده نیز بر روی اقلام درج شود تا مردم مجبور به حساب و کتاب و دست به دامن ماشین حساب ها و تلفن های همراه شان نشوند.

دامی به نام تخفیف

یک کارشناس اقتصادی در این خصوص می گوید: این مساله می تواند مردم را تخفیف های دروغین مطلع کند.

فاطمه سعیدی افزود: مردم تصور می کنند اگر یک فروشگاه تخفیف زیادی می دهد حتی تخفیف های ۵۰ درصدی معنایش این است که قیمت تولید خیلی کمتر از این ها بوده و پس مردم تاکنون اجناس را از دیگر فروشندگان با قیمتی بسیار گرانتر از قیمت واقعی کالا خریده اند.

او تاکید کرد: البته این طرح مانع از گریز مالیاتی تولیدکنندگان نیز می شود زیرا اگر قیمت بیشتری را روی کالا درج کنند طبق همان عدد باید مالیات بپردازند.

این کارشناس تاکید کرد: برخی کارخانجات محصولات خود را در شهرهای دیگر کشور نیز عرضه می کنند و به همین دلیل برای درج قیمت طولانی ترین مسافت را در کنار دیگر هزینه های تولید محاسبه می کنند و با اجرایی شدن این طرح مردم شهری که کارخانه در آن قرار دارد و به نوعی مبدا محسوب می شود می توانند کالای مورد نظر خود را ارزانتر از دیگر نقاط بخرند.

۷۰ درصد کالاهای مصرفی کرمانی ها در استان تولید می شود

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان می گوید: طرح درج قیمت تولید روی کالا را مدتی است که در دست اجرا داریم اما وسعت این طرح زیاد است و نمی شود دست تنها توسط یک سازمان آن را اجرا کرد.

علیرضا رحمان نژاد افزود: این طرح برای رصد و ردیابی کالاهای قابل بسته بندی است و در حوزه کالاهای اساسی هم می توان از آن استفاده کرد.

او تصریح کرد: برخی کالاها قابلیت بسته بندی ندارند و فرآیند تولیدشان نیز یکسان نیست پس در این طرح قابل رصد شدن نیستند.

وی تاکید کرد: برخی کالاها نظیر حبوبات هزینه ها کاملا مشخص است و می توان بر روی آن ها قیمت درج کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: ۷۰ درصد از کالاهای مصرفی در استان توسط واحدهای داخل استان تولید می شوند و ۳۰ درصد دیگر را به استان وارد می کنیم.

او با اشاره به اینکه مردم کرمان نسبت به دیگر استان ها مطالبه گر نیستند گفت: متاسفانه کرمانی ها علاوه بر این مساله از محصولات دیگر استان ها بیشتر استقبال می کنند.

او یادآور شد: هزار و ۴۵۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که بیش از ۳ هزار ردیف کالا را تولید می کنند و باید بر روی کار آنها نظارت کرد.

این مسئول تصریح کرد: عدم واردات برخی از کالاها در پی ممنوعیت واردات این اقلام باعث شد تا تولیدکنندگان داخلی قیمت های خود را گران کنند و اگر کیفیت نداشتن این کالاها مشخص شود اجازه واردات نیز صادر خواهد شد.

رحمان نژاد گفت: متاسفانه فرایند تولید، توزیع و فروش کالا شفاف نیست و اگر شفافیت رخ دهد قیمت ها به صورت خودکار کاهش پیدا می کنند.

مهندس رحمان نژاد اضافه کرد: شفافیت انحراف در قیمت گذاری و تولید کالا را کاهش می دهد بنابراین تسهیلات فقط به واحدهایی پرداخت می شود که از شفافیت بالایی برخوردار باشند.

به زودی قیمت مصرف کننده بر روی کالاها درج می شود

علیرضا ابوالحسنی رییس روابط عمومی سازمان صمت استان کرمان نیز در این خصوص گفت: قرار است بزودی قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالاها درج شود.

او تصریح کرد: هم اکنون این طرح به صورت موفقیت آمیز در استان در حال اجرا است هر چند مشکلاتی را نیز با خود به همراه داشته و این طبیعی است به هر حال هر طرحی در زمان اجرا مشکلاتی را دارد.

اجرای این طرف با هدف مبارزه با گرانفروشی و کاهش بهای پرداختی کالاها توسط مصرف کنندگان، کوتاه شدن دست واسطه ها و از بین بردن قیمت های کاذب بوده است.

این طرح قیمت ها را شفاف عنوان می کند و کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت و البته برای مصرف کننده مقایسه و انتخاب کالا و خدمات را نیز راحت تر می کند. حذف واسطه های غیرضروری و حذف قیمت های غیرواقعی نیز از دیگر مزایای این طرح است؛ هر چند این طرح مصرف کنندگان و حتی فروشندگان فروشگاه ها را دچار مشکل می کند ولی قطعا به زودی مردم می توانند خود را با این شرایط وفق دهند و همانطور که تاکنون به قیمت مصرف کننده بر روی کالا دقت می کردند به قیمت تولید و قیمت نهایی مصرف کننده توجه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :