داده‌های پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان مشکل دارد؛ مدیران ارشد و نمایندگان مجلس در جمع یارانه‌بگیران!

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1230

داده‌های پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان مشکل دارد؛ مدیران ارشد و نمایندگان مجلس در جمع یارانه‌بگیران!

یارانه کمک‌معیشتی ماه اول به حساب همه معترضین حذف یارانه واریز شد. این مبلغ البته تا قبل از تایید درخواست قابل برداشت نیست. با این حال آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته تمام این درخواست‌ها ظرف یک ماه آینده بررسی می‌شوند، عبدالملکی البته پاسخی در خصوص یارانه‌هایی که به حساب مدیران و نمایندگان مجلس واریز شده، نداده است؛ اما تاکید کرده همه ۹ دهک درآمدی مشمول یارانه هستند. 

روز گذشته رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از واریز یارانه به حساب نمایندگان و مدیران ارشد کشور انتقاد کرده بود. انتقادی که ریشه در قابل استناد نبودن داده‌های پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان دارد. زارع در این باره گفته بود:«عده‌ای مانند نمایندگان مجلس و مدیران ارشد کشور که به یارانه نیاز نداشتند به حسابشان واریز شده است و برخی که نیازمند بودند یارانه را دریافت نکرده‌اند.» با این حال آن طور که وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حساب توییتر خود اعلام کرده به غیر از دهک دهم همه مشمول یارانه‌اند. عبدالملکی با اعلام  خبر واریز کمک‌معیشتی ماه اول به حساب معترضان حذف یارانه، در حساب توییتر خود گفته است:«مبلغ یارانه به‌عنوان حق هر ایرانی که در 9 دهک درآمدی قرار دارد ‎محفوظ است؛ با دستور رئیس‌جمهور کمک معیشتی ماه اول به حساب همه افراد متقاضی در سامانه واریز شده است و بعد از تأیید قابل برداشت خواهد بود؛ ‎وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک‌ماه همه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد.»

یارانه البته یک بسته مقدماتی است و آن طور که زارع اعلام کرده، بعد از تیر یارانه جایش را به کالابرگ می‌دهد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفته است:«طبق توافقاتی که ما در کمیسیون تلفیق با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد حداکثر سه ماه یارانه نقدی پرداخت شود. بنابراین دولت باید هرچه سریعتر سامانه رفاه ایرانیان را تکمیل و برای دادن کالابرگ الکترونیکی به مردم اقدام کند.»

افزایش مصرف گرایی بعد از حذف یارانه

دولت برنامه دارد که  نهایتا از ابتدای مرداد ماه کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی کند. شیوه‌ای که به طور قطع میزان مصرف کالاهای اساسی که بعد از افزایش قیمت، کاهش یافته بود، به روال سابق بر می‌گرداند. هر چند که تجربه کوپن در دهه شصت نشان از افزایش بیشتر کالاهای اساسی بعد از کوپنی کردن این اقلام بود چرا که دیگر مردم کمتر از شیوه جایگزین کردن کالاها استفاده کردند. برگ برنده این سیست در تولید به موقع کالاهای اساسی است. موضوعی که از همین ابتدا دولت با اختصاص وام ده درصدی به تولیدکنندگان در دستور کار قرار داده است. دولت با اختصاص تسهیلات بانکی به‌مبلغ یکصدهزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی دام و طیور کشور با نرخ ترجیحی ۱۰درصد برای تأمین سرمایه در گردش خرید نهاده‌ها موافقت کرد.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات یادشده نیز حداکثر (6) ماه است و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده بازپرداخت  مابه‌التفاوت سود تسهیلات مربوط تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار را تضمین کند. 

روز گذشته محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه حمایت دولت از واحدهای تولیدی و تأمین نقدینگی این واحدها بعد از آزادسازی قیمت‌ها گفت: «دولت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی دو شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تأمین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات تولیدی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در شیوه اول دو خط اعتباری تعریف شده است، اظهار داشت: «خط اعتباری اول یک خط اعتباری بزرگ است که برای وارد کنندگان نهاده‌های دامی، صنایع لبنی و کارخانجات تصفیه روغن تعریف شده است.»

به گفته قربانی به میزانی که این واحدها نیاز داشته باشند برای آنها تأمین اعتبار انجام می‌شود. ضمن اینکه فهرست آنها به هشت بانک تأمین کننده این اعتبارات ارسال شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خط اعتباری دوم نیز توضیح داد: «این خط اعتباری برای واحدهای تولیدی خرد و متوسط در نظر گرفته شده و واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، روستایی، عشایر و واحدهای تولیدی طیور را تحت پوشش قرار می‌دهد و مکانیزم آن به این شکل است که واحدهای کوچک اعم از واحدهای خرد عشایری‌ها و روستایی‌ها تسهیلات را به صورت یارانه و با نرخ کمتر از ۱۸ درصد دریافت می‌کنند.»

وی با بیان اینکه سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: «واحدهای تولیدی بزرگ‌تر این تسهیلات را با نرخ ۱۸ درصد دریافت می‌کنند.در این راستا سیاستی اتخاذ شده که اگر مازاد احتمالی در محصولات تولید شده ایجاد شود، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی این محصولات مازاد را جمع آوری خواهد کرد و از این محصولات هم به عنوان ذخایر استراتژیک و هم برای صادرات استفاده خواهد کرد. همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر مازاد تولید کنندگان را خریداری و تبدیل به شیرخشک و ذخیره سازی می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 37
  • امروز: 89
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,684
  • ماه: 7,930
  • سال: 24,532