گم شدن جایگاه اقتصادی شهر ۶ دروازه؛ کمتر از یک درصد از حجم مبادلات تیرماه برای کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1310

گم شدن جایگاه اقتصادی شهر ۶ دروازه؛ کمتر از یک درصد از حجم مبادلات تیرماه برای کرمان

گزارش / مرضیه قاضی‌زاده

کمتر از یک درصد مبلغ چک‌های کشیده شده در کشور برای استان کرمان بود. رقمی که تقریبا کمتر از یک ششم چک‌هایی است که در اصفهان مبادله شده یا کمتر از یک سوم مبلغی که در استان فارس جابجا شده. سهم کرمان در این بازار حتی به یزد هم نمی‌رسد. تیرماه در یزد  ۳هزار و ۶۷۷ چک مبادله شده که ارزشی بیش از ۸۳هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال دارد که تقریبا ۲.۵ برابر کل مبلغی است که در این ماه در استان کرمان مبادله شده. جایگاه کرمان در این مبادلات تقریبا هم تراز استان‌هایی چون اردبیل و زنجان و سمنان است.

 تیرماه امسال بیش از ۶.۳میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۳۳۲۰ هزار میلیارد ریال مبادله شده ۳۰ درصد از این تعداد چک برای استان تهران بوده که از نظر ارزشی سهمش به ۵۱.۹درصد از کل چک‌های کشیده شده در این ماه در کل کشور می‌رسد. 

بعد از تهران بیشترین ارزش مبادلات مربوط  به اصفهان، بعد از آن خراسان رضوی با سهم ۵.۳ درصدی و بعد هم البرز با سهم ۴.۷درصدی و آذربایجان شرقی با سهم ۳.۹درصدی است.

کمترین مبلغ مجموع چک‌های مبادله شده نیز مربوط به کهگیلویه و بویراحمد با سهم ۱دهم درصدی و بعد هم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و شمالی با سهم ۰.۲درصدی است. 

سهم کرمان از مجموع مبالغ کشیده شده در این ماه حدود ۰.۹درصد است اما از نظر تعداد ۲.۲ درصد از چک‌های کشیده شده برای کرمان است. این موضوع نشان می‌دهد که اکثر چک‌های کشیده در کرمان در مقایسه با تهران ارزش چندانی نداشتند. 

 کاهش ۶درصدی معاملات چک در تیر ماه

طبق گزارش بانک مرکزی از بازار چک در این ماه، میزان چک‌های کشیده در این ماه از نظر تعداد ۶.۴ درصد و از نظر مبلغ حدود ۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

با این حال مردم نسبت به ماه قبل خوش حساب شدند و تعداد چک‌های برگشت خورده نسبت به ماه قبل ۸.۴درصد کاهش داشته است.هر چند که کماکان طبق آمار بیش از ۹.۵درصد چک‌های کشیده شده که  ۱۰.۹درصد مبلغ چک‌ها را شامل می‌شود برگشت خوردند. 

در این ماه فقط در استان تهران حدود ۱۶۵ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۴۲هزار میلیارد ریال برگشت خوردند. می‌توان گفت که بین ۸ تا ۹ درصد از تعداد و مبلغ چک‌های کشیده شده در تهران برگشت خوردند.  

در تیرماه در بین استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳.۲درصد اختصاص دارد. استانی که سهمش از کل بازار چک‌های کشیده شده و مبالغ مبادله شده حدود ۱ دهم درصد است.  بعد از این استان بیشترین درصد چک‌‌های برگشت خورده به چک‌های کشیده شده در این ماه مربوط به کردستان با سهم ۱۲.۷درصد و بعد هم خراسان شمال و لرستان با ۱۲.۳درصد است.

 از هر ۱۰ چک کرمان، یکی برگشت خورده

نسبت چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای در استان کرمان روی ۱۰.۲درصد است. عددی که گویای این امر است که از هر ۱۰ چک کشیده شده در تیر ماه یک چک برگشت خورده است.  این نسبت تقریبا مشابه اصفهان و آذربایجان شرقی است، استان‌هایی که چندین برابر استان کرمان حجم معاملاتشان است و این امر نشان از این موضوع دارد سهم پایین معاملات چک در کرمان ارتباطی به میزان چک‌های برگشتی ندارد.

آنچه باعث برگشت چک در کل کشور است کسری حساب است. از مجموع چک‌های برگشت خورده در کل کشور ۹۶.۸درصد به دلیل کسری موجودی برگشت خوردند. درصدی که تقریبا مشابه استان کرمان است و ۹۶.۵درصد از تعداد چک‌‌هایی که در این ماه در کرمان برگشت خوردند عامل اصلی‌اش کسری یا فقدان موجودی بوده است. 

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که به طور متوسط ۹۳درصد از چک‌های کشیده شده در کشور عادی بوده و ۷درصد رمز دار بوده است. در کرمان نیز مشابه کشور ۹۲.۳درصد از چک‌ها عادی است و الباقی رمزدار بوده است. از نظر مبلغ اما ۴۰.۷درصد از کل مبلغ چک‌‌هایی که در این ماه مبادله شده از طریق چک‌های رمز دار بوده است. در کرمان اما این درصد حتی بالاتر بوده و ۴۸.۷درصد مبلغ چک‌های یکه در این مه مبادله شده معاملات با چک‌های رمز دار بوده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 133
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,436
  • ماه: 7,889
  • سال: 26,308