در نظام تولید فعلی، سهم کشاورزان از قیمت نهایی محصولات کشاورزی کمتر از ۳۰ درصد است. کشاورزان؛ بازی‌خورده دلالان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1414

 در نظام تولید فعلی، سهم کشاورزان از قیمت نهایی محصولات کشاورزی کمتر از ۳۰ درصد است. کشاورزان؛ بازی‌خورده دلالان

گزارش | پیام‌ما

یکی دو هفته پیش در جاده‌های منتهی به جاده‌های شهرهای مازندران و گلستان پرتقال با قیمت‌هایی نظیر سه تا پنج هزار تومان فروش می‌رفت. در حالی که همان پرتقال در تهران بین بیش از سه برابر و گاه تا پنج برابر قیمت داشت و سود حاصل از آن نصیب کسانی می‌شد که نقش واسطه را ایفا می‌کنند. این اتفاق نه تنها برای پرتقال‌‌های شمال بلکه برای انواع و اقسام محصولات زراعی و باقی هر سال می‌افتد و بارها در قالب‌ گزارش‌های متعدد نارضایتی کشاورزان پوشش داده شده و کارشناسان به راهکارهایی برای رفع این معضل اشاره کرده‌اند. به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «ضرورت بازنگری در سیاست‌های توسعه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی کشور، مبتنی بر ملاحظات فقرزدایی و پایداری؛ (درس‏ آموخته‏‌هایی از سند صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی)» نوشته حنانه آقاصفری به این چالش و راهکارهای آن پرداخته است.

* کشاورزان بازیگرانی برای دلالان

در نظام تولید فعلی، کشاورزان تنها در حلقه تولید نقش دارند و سهم آنها از قیمت نهایی مصرف‌کننده محصولات کشاورزی کمتر از ۳۰ درصد است. در این گزارش دراین‌باره آمده است: «کشاورزان اغلب در موقعیت چانه‌زنی ضعیف‌تری در مقابل سایر بازیگران زنجیره ارزش قرار دارند و سایر بازیگران خاصه دلالان و واسطه‌های غیرضرور بدون اینکه کمترین ارزش افزوده‌ای را به محصولات کشاورزی اضافه کنند، سهمی بیش از ۷۰ درصد از قیمت نهایی را به دست می‌آورند. به طور نمونه در محصولات لبنی‌، برخی کارخانجات فرآوری‌کننده، شیر تولید شده توسط دامداران را با ثمن بخس خریداری می‌کنند و محصول فرآوری شده را با قیمتی به مراتب بالاتر به بازار عرضه می‌کنند. در حالی که دامدار نفع و درآمد مناسبی از محل فروش نهایی فرآوری شده به دست نمی‌آورد. از سوی دیگر به جز معدود مواردی، بیشتر کارخانجات به محض اینکه محصول خام را از کشاورز خریداری کردند،‌ دیگر اهمیتی به نیازهای کشاورز که ارتباط مستقیمی با کمیت و کیفیت تولید محصول دارد قائل نیستند و خدمات فنی، مالی و اجتماعی (بیمه) خاصی به کشاورزان ارائه نمی‌دهند.»

علاوه بر این برخی از محصولات خام تولیدی،‌ دارای محصولات جانبی یا پسماندهای باارزشی مانند (پوست و پشم دام، پوست میوه، هسته برخی میوه‌ها و…) هستند که در صورت برنامه‌ریزی درست و ایجاد واحدهای فرآوری مناسب،‌ می‌‌توان برای عده‌ای اشتغال‌زایی کرد و در نتیجه، کشاورزان از فروش این محصولات به درآمد جدیدی دست پیدا کنند. با این حال‌، تعامل و پیوند مناسبی بین صنایع کشاورزی (خصوصا واحدهای فرآوری و تبدیلی و تکمیلی) و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خام برقرار نشده است. درباره دلایل این امر حنانه آقاصفری نوشته است: «یکی از دلایل اصلی این معضل ضعف نظام اداری-اجرایی بخش کشاورزی در برنامه‌ریزی ویژه برای توسعه صنایع کشاورزی بر اساس قابلیت‌ها،‌ نیازها،‌ اولویت‌ها و الزامات تولید محصول خام کشاورزی است. این وضعیت در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، با اهداف الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و اولویت اصلی سیاست‌‌های کلی برنامه هفتم توسعه تحت عنوان «پیشرفت اقتصادی توام با عدالت» در تضاد است.»

*توسعه فقرزدا و عدالت‌محور

ترجمه بخش‌هایی از گزارش صندوق بین‌‌المللی توسعه کشاورزی تحت عنوان «دستورالعمل عملیاتی مشارکت صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در توسعه زنجیره ارزش فقرزدا» بخش دیگری از این گزارش است که در توضیح آن آمده است: «امروزه توسعه فقرزدا و عدالت‌محور زنجیره ارزش بخش کشاورزی و مشارکت کشاورزان فقیر و خرده‌مالکان و شرکت‌های خرد،‌ کوچک و متوسط در بخش‌های مختلف زنجیره جهت بهره‌مندی از منافع زنجیره ارزش،‌ از اهمیت اساسی برخوردار است. چنین زنجیره ارزشی، تحت عنوان «زنجیره ارزش فقرزدا» نامیده می‌شود.»

 در این گزارش درباره هدفگذاری سطوح مختلف فقر و گروه‌های اجتماعی آمده است: «زنان اغلب در سازمان‌های کشاورزی نماینده ضعیفی دارند یا به اعتبارات دسترسی ندارند. در این موارد مداخلات خاصی برای بهبود مشارکت فعال آنها از طریق اقدامات مختلف و تکمیلی از جمله تغییر الزامات عضویت و آیین‌نامه‌های سازمان‌های کشاورزی،‌ معرفی سهمیه‌های اجباری، توسعه کمیته‌های زنان،‌ اجرای متمرکز ظرفیت‌سازی و فراهم کردن دسترسی زنان به اعتبارات مقرون‌به‌صرفه مورد نیاز است.»

*شبکه‌سازی و توانمندسازی کشاورزان

از نگاه نگارنده این گزارش «زنجیره ارزش می‌‌تواند دربرگیرنده روستاییان فقیر نه تنها در سطح تولید اولیه،‌ بلکه در سایر سطوح زنجیره ارزش، مانند فرآوری،‌ حمل ‌و نقل،‌ نهاده‌ها،‌ ارائه سایر خدمات‌، ایجاد اشتغال و توسعه شرکت‌های خرد باشد. این امر به ویژه برای جوانانی که اغلب فاقد دارایی‌ها و مهارت‌های کشاورزی هستند و کار در بخش خدمات را ترجیح می‌‌دهند مهم است.» با این حال آقاصفری اضافه می‌کند: «ورود به این حوزه تا حدودی نیازمند دانش و سرمایه است ولی کشاورزان فقیر عمدتا از تحصیلات و سرمایه کمی برخوردارند،‌ از این رو باید مداخلاتی جهت توانمندسازی کشاورزان و ورود آنها به زنجیره ارزش بر اساس رویکرد جامع‌نگر طراحی شده و همزمان آموزش‌، تامین اعتبارات‌، سرمایه‌گذاری مخاطر‌ه‌پذیر و شبکه‌سازی را شامل شود.»

پایداری اقتصادی یکی دیگر از اصول زنجیره ارزش فقرزدا است. در این گزارش آمده است: «این اصل شامل سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در زیرساخت‌های عمومی و بازار مانند جاده‌ها،‌ تاسیسات ذخیره‌سازی مانند سردخانه‌ها، بازارها،‌ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است که منجر به بهبود دسترسی به بازار می‌شود، به دوام اقتصادی زنجیره‌های ارزش کمک می‌کند و اثرات چندین برابری گسترده‌ای بر کل جوامع دارد.» از نظر نگارنده این گزارش «در کنار آن اطلاع‌رسانی کارآمد با هدف چرخش به موقع و سریع اطلاعات تولید خام و ظرفیت‌های فرآوری محصولات در سراسر کشور و نیز اطلاع‌رسانی شفاف قیمت محصولات در حلقه‌های مختلف زنجیره،‌ باید استقرار یابد. این امر می‌تواند زمینه‌های همکاری‌های هم‌افزا بین صنایع و کشاورزان را فراهم کرده و استفاده از ظرفیت‌های خالی صنایع را رقم زند‌، تقاضامحوری را در تولید محصولات کشاورزی تقویت کند و اعتماد عناصر زنجیره به یکدیگر را تقویت کند.»

*ضرورت تغییر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی

بر اساس بند «۵» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بند «۹» سیاست‌های کلی کشاورزی، بند «ر» ماده (۳۱) و بند «الف» ماده (۳۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، سهم‌بری عادلانه بازیگران زنجیره ارزش از منافع ایجاد شده، ارتقای سطح درآمد و معیشت پایدار روستاییان، کشاورزان و عشایر، رفع فقر، گسترش و تکمیل زنجیره‌های ارزش خصوصاً صنایع تبدیلی-تکمیلی و انبارش محصولات کشاورزی باید محقق شود. اما همچنان که گفته شد کشاورزان به عنوان بازیگران کلیدی زنجیره ارزش، در کمتر از ۳۰ درصد ارزش و قیمت نهایی محصولات تولید شده و منافع زنجیره ارزش سهیم هستند. از این رو، ضروری است وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی ایجاد و توسعه زنجیره ارزش تولیدات روستایی و عشایری جهت تحقق عدالت در زنجیره ارزش و افزایش درآمد کشاورزان تغییر رویکرد دهد. 

در  گزارش صندوق بین‌‌المللی توسعه کشاورزی آمده است: امروزه توسعه فقرزدا و عدالت‌محور زنجیره ارزش بخش کشاورزی و مشارکت کشاورزان فقیر و خرده‌مالکان و شرکت‌های خرد،‌ کوچک و متوسط در بخش‌های مختلف زنجیره جهت بهره‌مندی از منافع زنجیره ارزش،‌ از اهمیت اساسی برخوردار است. چنین زنجیره ارزشی، تحت عنوان «زنجیره ارزش فقرزدا» نامیده می‌شود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 170
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,827
  • ماه: 7,939
  • سال: 25,680