در حالی که در شهرهای جنوبی کشور گندم در حال برداشت است، هنوز نرخ خرید تضمینی گندم قطعی نشده. گندم‌کاران، ناراضی از نرخ خرید تضمینی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1447

در حالی که در شهرهای جنوبی کشور گندم در حال برداشت است، هنوز نرخ خرید تضمینی گندم قطعی نشده. گندم‌کاران، ناراضی از نرخ خرید تضمینی

گزارش | بازار 

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران: براساس هزینه‌های برآورد شده و سود ۲۰درصد برای گندم‌کاران به قیمت ۱۷ هزار تومان رسیدیم، منتظریم تا نتیجه را به ما اعلام کنند.

 بحث خرید تضمینی گندم و نرخ خرید آن یکی از داغ ترین مباحث این روزهای حوزه کشاورزی است که حواشی بسیاری با خود به همراه دارد. به طوری که براساس آنچه پیش از این شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اعلام کرده بود مصوب شد هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری به نرخ ۱۱۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه کاشت از گندمکاران خریداری شود. با این وجود به گفته کارشناسان این نرخ بر اساس نرخ تورم و هزینه های تولید در زمان اعلام یعنی شهریور سال ۱۴۰۱ بوده است و لذا با افزایش قیمت دلار و جهش قیمت نهاده های کشاورزی و به تبع بالا رفتن هزینه‌های تولید باید در قیمت خرید تضمینی گندم بازنگری متناسب با شرایط فعلی شود. 

توافق روی نرخ ۱۷ هزار تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور می‌گوید: قبل از عید نامه نگاری‌هایی با مسئولان مربوطه از جمله ریاست جمهوری انجام دادیم و اعلام کردیم در صورتی که در نرخ خرید تضمینی گندم بازبینی نشود کشاورزان ناراضی هستند و گندم تحویل ما نخواهند داد و لذا میزان خرید پایین خواهد بود. بنابراین در پی این اقدامات دوشنبه هفته جاری جلسه ای در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور نمایندگان و معاونین وزیر برگزار شد و طبق برآورد هزینه و آنالیزی که از طرف بنیاد ملی گندمکاران برده بودیم و بعد از گفتگوهای بسیاری روی نرخ ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو گرم گندم توافق شد.

عطااله هاشمی افزود: در ادامه نیز قرار شد رئیس کمیسیون با نهاد ریاست جمهوری در خصوص تامین اعتبارات صحبت کند بنابراین فعلا روی نرخ ۱۷ هزار تومان توافق شده اما هنوز چیزی از سوی ریاست شورای قیمت گذاری (وزیر جهاد کشاورزی) اعلام نشده است.

پیشنهاد نرخ های بیش از ۱۷ هزار تومان قابل توجیه نیست

بر اساس این گزارش غالب گندمکاران روی قیمتهای بیش از این نظر دارند و معتقدند در صورتی که گندم از آنها با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار تومان خریداری شود اجحاف در حق کشاورزان است. از سوی دیگر پیش از این علیقلی ایمانی فعال بخش در گفتگو با بازار گفت: در شرایطی که هر کیلوگرم جو در بازار تا ۱۶ هزار تومان خرید و فروش می‌شود در صورتی که در قیمت فعلی گندم بازنگری نشود احتمال خارج شدن این محصول از چرخه مصرف انسانی و رفتن به سمت کارخانجات خوراک دام، مرغداری‌ها و دامداری‌های کشور را دارد.

با این وجود رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور معتقد است نرخ‌های پیشنهادی که از سوی گندمکاران پیشنهاد می‌شود قابل توجیه نیست و حرف باید کارشناسی باشد؛ یعنی باید حرفی گفته شود که بتوان روی آن استدلال کرد و مسئولان تصمیم گیر را قانع کرد.

در حالی که سال قبل ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم از گندمکاران کشور خریداری شد برآورد می شود در سال زراعی جدید بین ۱۰ و نیم تا ۱۱ میلیون تن گندم در سراسر کشور برداشت شود

هاشمی افزود: ما بر اساس هزینه های برآورد شده و سود ۲۰درصد برای گندمکاران به قیمت ۱۷ هزار تومان رسیدیم و تصمیم گیران را نیز در مورد این رقم قانع کرده ایم. لذا منتظر خبر از طرف رئیس کمیسیون مجلس هستیم تا ماحصل گفتگو با رئیس جمهور و سازمان برنامه بودجه را به ما اعلام کنند.

برآورد برداشت تا ۱۱ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

از سوی دیگر بر اساس این گزارش برخی کارشناسان معتقدند در سال جاری می توان تا ۱۳ میلیون تن تولید گندم را رقم زد اما رئیس بنیاد ملی گندمکاران با رد این برآورد می گوید: متاسفانه برخی ارقامی را اعلام می کنند که اصلا کارشناسی شده نیست و شرایط محقق شدن آن فراهم نیست و لذا می توان گفت امسال اگر در اردیبهشت ماه بارشهای خوبی برای دیمزارهای کشور داشته باشیم بین ۱۰ و نیم تا ۱۱ میلیون تن تولید گندم در کشور خواهیم داشت.

هاشمی افزود: با این وجود امسال غالبا روی این امر متمرکز هستیم که بتوانیم حجم بیشتری گندم از گندمکاران خریداری کنیم؛ یعنی بر فرض حتی اگر ۲۰ میلیون تن گندم تولید داشته باشیم اما نتوانیم مقدار مطلوبی از گندمکاران خریداری کنیم قطعا باز هم مجبور به واردات خواهیم شد.

او ادامه داد: با این تفاسیر سعی داریم هم از نظر قیمت و هم از نظر نحوه خرید شرایطی خوبی فراهم شود که محصولی که تولید شده توسط دولت خرید تضمینی شود و نیاز به واردات به حداقل برسد.

گفتنی است به گفته این مقام مسئول در سال زراعی پیشین حدود ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم از گندمکاران سراسر کشور خریداری شده که نسبت به سال قبلتر حدود ۴۵ درصد افزایش خرید رقم خورده است. هاشمی همچنین معتقد است این افزایش خرید عمدتا به دلیل قیمت خرید تضمینی خوبی بوده است که در آن سال اعلام شد و می توان امیدوار بود که با نرخ ۱۷ هزار تومانی که برای امسال در دست بررسی است نیز میزان قابل توجهی گندم توسط گندمکاران به دولت تحویل داده شود.

پرداخت مابه التفاوت پس از نهایی شدن نرخ

در حالی هنوز روی قیمت خرید تضمینی گندم تصمیم نهایی گرفته نشده و گندمکاران چشم انتظار اعلام نرخ جدید هستند که در برخی مناطق کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان برداشت گندم آغاز شده است و خرید تضمینی این محصول از سوی دولت آغاز شده است. با این وجود در حال حاضر با قیمتی مصوب پیشینی خرید صورت می گیرد. هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در این خصوص نیز به بازار می‌گوید: در این مناطق در حال حاضر خرید بر مبنای قیمتی است که پیش از این اعلام شده بود (۱۱۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه کاشت) و در روزهای پیش رو در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، هر قیمتی برای محصول گندم تعیین شود بر آن اساس مابه التفاوت به گندمکارانی که محصول به ما فروخته‌اند پرداخت می‌شود.

*قیمت تعیین شده غیر‌منصفانه نباشد

از طرفی عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفتگو با تسنیم با اشاره به نرخ تضمینی خرید گندم درنظر گرفته‌شده برای سال زراعی جاری، افزود: قیمت ۱۳ هزار تومان بر اساس هزینه‌های واقعی تولید غیرمنصفانه است و قیمت گندم و سایر محصولات اساسی کشاورزی باید به‌گونه‌ای تعیین شود تا کشاورز رغبتی برای تولید داشته باشد.

کامران ساروقی عنوان کرد: قیمت گندم در شرایط کنونی اقتصاد کشور، تورم بالا و قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی همچون سم، کود، بذر و هزینه ماشین‌آلات بخش کشاورزی و سایر مؤلفه‌های تولید حداقل باید ۱۸ هزار تومان تعیین شود؛ هر چند که اکثر کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالای تولید به این قیمت هم راضی نیستند.

 قیمت گندم در کشور همسایه امکان قاچاق را بیشتر می‌کند

او بیان کرد: دلالان و واسطه‌گران با توجه به قیمت بالای گندم در کشورهای همسایه بدون شک اقدام به خرید نقدی با قیمت بالاتر خواهند کرد و امکان قاچاق این محصول استراتژیک وجود دارد.

ساروقی گفت: قیمت بالای دام و الزام تهیه علوفه به هر قیمتی باعث می‌شود تا کشاورزان چنانچه قیمت مناسبی برای خرید توسط دولت تعیین نشود گندم خود را به‌صورت سطح سبز به دامداران برای خوراک دام خود به قیمت بالاتر بفروشند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی عراق اعلام کرده است که گندم را به قیمت هر تن ۸۵۰ هزار دینار یعنی ۶۵۳ دلار خریداری می‌کند، تصریح کرد: این رقم به ریال ایران هر کیلوگرم ۳۲ هزار تومان است که این فاصله قیمت بدون شک باعث قاچاق شدید گندم از مرزهای عراق می‌شود.

ساروقی اظهار داشت: با احتمال وجود بحران جهانی در حوزه گندم و مشکلات به‌وجود آمده برای کشورهای تأمین‌کننده گندم مازاد باید نسبت به افزایش قیمت گندم به‌صورت عادلانه اقدام و از خروج و قاچاق گندم به خارج از مرزهای کشور به‌صورت جدی جلوگیری شود.

 بحث خرید تضمینی گندم و نرخ خرید آن یکی از داغ ترین مباحث این روزهای حوزه کشاورزی است که حواشی بسیاری با خود به همراه دارد. به طوری که براساس آنچه پیش از این شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اعلام کرده بود مصوب شد هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری به نرخ ۱۱۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه کاشت از گندمکاران خریداری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :