سفر قائم مقام وزیر میراث به کرمان بدون حضور در جنوب کرمان گلایه فعالان میراث فرهنگی را به دنبال داشت. جنوب کرمان از چشم میراث فرهنگی افتاد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1478

سفر قائم مقام وزیر میراث به کرمان بدون حضور در جنوب کرمان گلایه فعالان میراث فرهنگی را به دنبال داشت. جنوب کرمان از چشم میراث فرهنگی افتاد

گزارش |‌کاغذ وطن

 نماینده‌ جیرفت و عنبرآباد: آقای فعالی علیرغم فامیلش فعال نیست و به دلیل بی‌توجهی وزارتخانه به روند احداث موزه جیرفت و محوطه باستانی کنار‌صندل استیضاح وزیر میراث را پیگیری می‌کنم.

 جنوب کرمان درحالی هفته میراث فرهنگی را پشت سر گذاشت، که  برنامه و توجه خاصی از سمت متولیان استانی به این منطقه را ندید. ظرفیت‌های حوزه تمدنی هلیل رود از جیرفت تا رمشک قلعه‌گنج نگاه جهان را به این منطقه جلب کرد. اما از توجه متولیان استانی و کشور به این منطقه جا‌مانده است. این درحالی است که به گفته کارشناسان باستان شناسی آثار باستانی این منطقه چون شهر قدیم جیرفت در اثر بی‌توجهی و کمبود اعتبار برای مرمت و حفاظت در بارندگی‌های زمستان اخیر در خطر نابودی قرار گرفته‌اند و چشم انتظار برای در نظر گرفتن حداقل اعتبار برای یک گل اندود ساده هستند.

 قائم‌مقام وزیر به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری به استان کرمان سفر کرد. علی دارابی در این سفر از آثار باستانی و میراث فرهنگی در شمال استان بازدید داشت. او در بخشی از سفر خود گفته است که ساماندهی محوطه باستانی کنارصندل جیرفت را در برنامه داریم و سال گذشته جرائم محدوده تپه کنارصندل مشخص شده است.

 دارابی اظهار کرده برای این محدوده اعتباری اختصاص دادیم و ساماندهی  محوطه‌سازی از سال گذشته شروع شده است. قائم مقام وزیر میراث فرهنگی از اختصاص اعتبار برای ادامه روند موزه  منطقه‌ای جیرفت هم صحبت کرده و اینکه به دنبال این هستند که برنامه زمانبندی ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت که بزرگترین موزه در جنوب شرق کشور است را کوتاه کنند.

تهدید به استیضاح ضرغامی

نبودن بازدید از جنوب کرمان در برنامه سفر قائم‌مقام گلایه فعالان حوزه میراث فرهنگی و مردم این منطقه را به دنبال داشت و جالب‌تر اینکه به گفته یکی از فعالان میراث فرهنگی مسئولان شهرستانی میراث فرهنگی هم از این سفر بی‌اطلاع بودند و علامت سوال وقتی بزرگتر می‌شود که نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم از این سفر ابراز  بی‌اطلاعی کرد.

ذبیح‌اله اعظمی در گفتگو به «کاغذ‌وطن» در این رابطه بیان‌کرد:  کندی روند پیشرفت کار در موزه منطقه‌ای جیرفت و به فراموشی سپرده شدن انجام تعیین حریم محوطه باستانی کنارصندل و قلعه کوچک، به طوری که در اثر ب‌ توجهی این موضوع  بعضی کشاورزان در این محدوده کشت و کار می‌کنند، همه این موارد باعث شد که طرح سوال از وزیر داشته باشم و استیضاح وزیر را کلید زده و پیگیری کنم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: مدیر کل میراث فرهنگی آقای فعالی بر خلاف فامیل‌اش غیرفعال است و علیرغم پیگیری‌های مجمع نمایندگان همچنان با لابی کردن در این سمت مانده است ومی‌توان گفت، در کل استان میراث فرهنگی متوقف مانده. اعظمی ادامه داد: مواردی را به وزیر و معاونانشان منتقل کردیم و هیچ اقدامی صورت نگرفته و ما مجبوریم که طرح استیضاح را در برنامه بگذاریم. 

محوطه‌سازی را کسی به چشم ندیده است 

مژده مشایخی از فعالان رسانه‌ای حوزه میراث در این خصوص گفته است: «چگونه از سال گذشته ساماندهی محوطه‌سازی را در محوطه باستانی کنارصندل شروع کرده‌اید که کسی نه دیده و نه اطلاعی دارد؟ نه کارشناس باستان‌شناسی، نه اداره میراث فرهنگی جیرفت، نه دهیار روستای کنارصندل و نه خبرنگاران و نه…  هیچ‌کس شاهد ساماندهی محوطه‌سازی آنهم از سال گذشته در کنارصندل نبوده است!» او در ادامه می‌گوید: «آقای دارابی معاونت محترم وزیر میراث فرهنگی؛ به نظر خیلی بهتر بود در سفر به کرمان، روز یا حداقل نیم روزی از سفر خود را به جیرفت اختصاص می‌دادید و‌ از تپه باستانی کنارصندل که نماد یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری جهان است نیز بازدید می کردید. در این صورت هم وضعیت بغرنج و اسفناک تپه کنارصندل را از نزدیک مشاهده می‌کردید و هم اینکه مطمئن می‌شدید هیچ کاری در زمینه ساماندهی محوطه‌سازی در کنارصندل صورت نگرفته است و همیشه در حد شعار و وعده توخالی بوده است.

جناب آقای دارابی محترم؛ چرا اداره کل میراث فرهنگی فقط اداره کل میراث فرهنگی شمال استان کرمان است و در این گونه مواقع، آثار تاریخی جیرفت و جنوب را در برنامه‌های بازدید مسئولان عالی رتبه وزارت میراث قرار نمی‌دهد؟

این در حالی است که جهان تمدن ارت را به‌عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان می‌شناسد و شاید کهن ترین‌خاستگاه تمدن بشری، اما اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان و مسئولان استانی مایل نیستند این تمدن کهن را ببینند و بیشتر معرفی کنند!»

مژده مشایخی از فعالان رسانه‌ای حوزه میراث در این خصوص گفته است: «چگونه از سال گذشته ساماندهی محوطه‌سازی را در محوطه باستانی کنارصندل شروع کرده‌اید که کسی نه دیده و نه اطلاعی دارد؟ نه کارشناس باستان‌شناسی، نه اداره میراث فرهنگی جیرفت، نه دهیار روستای کنارصندل و نه خبرنگاران و نه…  هیچ‌کس شاهد ساماندهی محوطه‌سازی آنهم از سال گذشته در کنارصندل نبوده است!» 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 125
  • امروز: 21
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,401
  • ماه: 7,800
  • سال: 26,002