افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه؛ تکه یخِی در برابر آفتاب سوزان گرانی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1487

افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه؛  تکه یخِی در برابر آفتاب سوزان گرانی 

دولت با هدف ترغیب یارانه بگیران به خرید کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی اقدام به افزایش ۸۰ هزار تومان بر مبلغ یارانه‌ها کرده است، رویکردی که هر چند در راستای توجه به بهبود معیشت مردم امیدوار کننده است ولی ارزش پول ملی و رشد هزینه‌ها این روزها طوری است که با افزایش رقم ۸۰ هزار تومان حتی نمی‌توان یک کیلو گوشت مرغ را تهیه کرد. از طرفی ضعف اقتصاد خانوارها در پی افزایش سرسام آور قیمتها اکنون به گونه است که بیش از ۸۰ درصد یارانه‌ها توسط سرپرست خانوادها به دلیل تامین بخشی از کرایه خانه، تحصیل فرزندان، تامین اقساط بانکی و … صرف چنین نیازهای ضروری می‌شود. 

آن طوری که مردم در این شرایط سخت اقتصادی و احتیاج به پول نقد حاضرند سفره خود را با کاهش خرید کالاهای اساسی کوتاه نگه دارند تا بلکه بتوانند در اختصاص پول نقد به ضروریات واجب دچار مشکل نشوند. حال از آنجایی که بخش عمده یارانه بگیران بر روی یارانه نقدی حساب باز کرده‌اند بنابراین بعید به نظر می‌رسد با افزایش مبلغی به یارانه‌ها رغبت چندانی برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی ایجاد شود. 

دولت باید تمام تلاش خود را بر روی مهار نرخ تورم، مدیریت بازار همچنین نظارت و کنترل قیمت ها به کار گیرد زیرا اضافه شدن رقم ۸۰ هزار تومان به یارانه‌ها آن هم بصورت غیر نقدی در مقابل رشد قیمت‌ها در بازار نمی‌تواند فایده آنچنانی را بدنبال داشته باشد

علاوه بر این اضافه شدن ۸۰ هزار تومان یارانه به دهک‌های پایین درآمدی که البته در وهله اول مشمولان یارانه بگیران نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی از آن بهره‌مند می‌شود و طبق گفته مسئولان در ماه‌های آینده نیز سایر یارانه بگیران می‌توانند به آن دست یابند خیلی نمی‌تواند باری را از دوش قشر ضعیف و کم درآمد جامعه در این شرایط سخت اقتصادی بردارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 156
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,391
  • ماه: 7,544
  • سال: 25,028