چندین دهه خشکسالی، “جیرفت” را دچار تنش آبی کرده به طوری‌که چاههای بحران این شهر وارد مدار شدند. زخم عمیق تشنگی بر تن جیرف

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1495

چندین دهه خشکسالی، “جیرفت” را دچار تنش آبی کرده به طوری‌که چاههای بحران این شهر وارد مدار شدند. زخم عمیق تشنگی بر تن جیرف

گزارش | بازار

فرماندار جیرفت: در گذشته عمق چاه‌ها ۷۰ تا ۸۰ متر بوده ، اکنون در برخی نقاط  با بیش از ۱۷۰ متر حفاری نیز به آب دسترسی پیدا نمی‌کنیم. 

کمبود آب در جیرفتِ گرمسیر به مشکلی برای مردم این دیار تبدیل شده و  ساکنان این شهرستان خواستار ورود جدی مسئولان در این زمینه هستند.

جیرفت در جنوب کرمان یکی از مناطق گرمسیر استان به شمار می‌رود که در روزهای گرم تابستان دمای هوا تا نزدیک ۵۰ درجه هم می رسد. اما این روزها که مردم جیرفت دمای حدود ۴۵ درجه دما را تجربه می کنند باید مشکلات ناشی از کم آبی را هم تحمل کنند. به گفته برخی ساکنان این شهرستان در بسیاری از روستاها ساعات طولانی آب قطع است که باعث گلایه مندی آنها شده است.

دبی آب در جیرفت کاهش یافته و حالا مردم چشم انتظار به ثمر رسیدن پروژه انتقال آب از سد جیرفت به شهرهای عنبرآباد و جیرفت هستند تا بلکه گره ای از مشکلات آنها باز شود. طرحی که مسئولان می گویند حدود دو الی سه سال زمان نیاز دارد که البته تامین اعتبار هم نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند. بر این اساس نیاز است تا به سرانجام رسیدن این پروژه مسئولان فکری به حال رفع مشکل در کوتاه مدت کنند.

در چنین شرایطی اما مردم به استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز هم انتقاد دارند و خواستار رسیدگی مسئولان امر به این مساله هستند.

وحید میرشکاری از شهروندان جیرفتی به مشکل آب شرب جیرفت اشاره کرد و گفت: بسیاری از لوله‌های شبکه فرسوده بوده و باعث هدررفت آب می‌شود. یکی دیگر از نکات منفی استفاده از آب شرب در فضای سبز است و آب هدر می رود. در این گرمای طاقت فرسای جیرفت تحمل مشکل کم آبی بسیار دشوار است از مسئولان می خواهیم هر چه سریعتر فکری به حال این وضعیت بکنند.

سایه تنش آبی بر جیرفت

فرماندار جیرفت می‌گوید: تنش آبی و کمبود آب شرب را یکی از اصلی‌ترین مشکلات جیرفت دانست و اظهار کرد: بروز خشکسالی‌های پی در پی، کاهش نزولات آسمانی و کاهش دبی آب باعث کم آبی در شهرستان جیرفت شده است. این مساله نیازمند توجه جدی مسئولان استانی به ویژه مدیرعامل آبفای کرمان است که در بحث اعتبارات به کمک ما بیایند.

احمد بلندنظر گفت: وضعیت در حوزه شهرستان جیرفت به جایی رسید که مجبور شدیم در جلسه شورای تامین چاه‌هایی که قبلا به عنوان چاه‌های بحران حفاری شده بود را در بخش اسماعیلیه و مرکزی در حوزه آب شرب بیاوریم.

بلندنظر در خصوص اعتبارات در این حوزه گفت: یکسری اعتبارات مربوط به سفر رئیس جمهور بوده که بخشی از آن تخصیص یافته اما مشکلات آنقدر زیاد است که این میزان اعتبار پاسخگو نبوده است.

پروژه انتقال آب از سد جیرفت چندین سال طول می کشد

او در خصوص آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از سد جیرفت به شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد هم گفت: این پروژه با اعتباری حدود بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان آغاز شده و در حال اجراست اما اتمام آن چندین سال طول می کشد.

فرماندار جیرفت یکی از مشکلات بر سر راه اجرای سریع این پروژه را کمبود بودجه دانست و افزود: کل مبلغی که در سال ۱۴۰۲ برای این پروژه تخصیص پیدا کرده حدود ۸۰۰ میلیارد است که این میزان هم هنوز کامل تخصیص نیافته است.

او با اشاره به اینکه این پروژه حداقل دو الی سه سال طول می کشد، گفت: هم اکنون به صورت کوتاه مدت نیاز به حفاری چندین حلقه چاه در این شهرستان داریم تا تابستان را سپری کنیم.

بلندنظر با اشاره به اینکه کلنگ زنی این پروژه سه الی چهار ماه پیش با حضور وزیر انجام شد و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد. حدود ۱۴ کیلومتر کانال حفاری و آماده شده و حدود ۲.۵ کیلومتر هم لوله گذاری انجام شده است.

او تاکید کرد: اگر بودجه تزریق شود، می توانیم مدت زمان اجرای پروژه گفته شده را کوتاهتر کنیم.

آب در عمق ۱۷۰ متری هم نیست

فرماندار جیرفت با اشاره به کاهش دبی آب در شهرستان جیرفت افزود: در گذشته عمق چاه ها ۷۰ تا ۸۰ متر بوده که آب را از آنها به شبکه‌ها پمپاژ می‌کردیم. اکنون در برخی نقاط تا بیش از ۱۷۰ متر حفاری انجام می شود اما به آب دسترسی پیدا نمی کنیم. سطح آب های زیرزمینی کاهش یافته است.

او به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: تا روز دوشنبه در شهر علی آباد که دچار مشکل است چاه آبی که حفاری شده وارد مدار می‌شود.

شبکه آبرسانی فرسوده و افزایش هدررفت آب

بلندنظر در خصوص فرسودگی شبکه آب شهرستان جیرفت گفت: بازسازی و توسعه شبکه روستایی در حدود ۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان انجام شده است.

فرماندار جیرفت همچنین در زمینه استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز هم عنوان کرد: به شهرداری اعلام کردیم که برای آبیاری فضای سبز از چاه های در اختیار خودشان استفاده کند و دیگر از آب شرب برای این منظور استفاده نکند. بر این اساس دو سه حلقه چاه را وارد مدار کرده‌اند و به زودی مشکل حل می‌شود. اکنون فقط در یک مسیر (بلوار ورودی شهرستان) این مشکل همچنان وجود دارد که به دنبال اخذ مجوز حفر چاه هستند تا آب شرب از آب آبیاری فضای سبز مجزا شود.

او در خصوص اقدامات انجام شده برای حل مشکل کم‌آبی تا به نتیجه رسیدن پروژه انتقال آب از سد جیرفت عنوان کرد: مجوز حفاری هفت حلقه چاه برای شهر جیرفت اخذ شده است اگر در بحث اعتبارات مدیرعامل آبفای کرمان کمک کند که این چاه ‌ای حفاری و وارد مدار شوند در حوزه شهر دیگر مشکل نخواهیم داشت.

با توجه به مشکلات مردم جیرفت در زمینه کم آبی نیاز است مسئولان اقدام موثر و جدی در راستای حل مشکل کم آبی تا زمان به سرانجام رسیدن پروژه انتقال آب از سد جیرفت انجام دهند. کارشناسان معتقدند که افزایش ظرفیت مخازن ذخیره آب، تهیه فیدر اختصاصی برق، افزایش و بهبود پمپ‌های تقویت فشار آب می تواند در رفع مشکل به صورت کوتاه مدت موثر باشد.

 فرماندار جیرفت: وضعیت در حوزه شهرستان جیرفت به جایی رسید که مجبور شدیم در جلسه شورای تامین چاه‌هایی که قبلا به عنوان چاه‌های بحران حفاری شده بود را در بخش اسماعیلیه و مرکزی در حوزه آب شرب بیاوریم

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 68
  • امروز: 7
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,242
  • ماه: 7,395
  • سال: 24,879