سنگینی بار معادن بر دوش محور «زرند- سیریز». پای شاهراه اقتصادی می لنگد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1530

سنگینی بار معادن بر دوش محور «زرند- سیریز». پای شاهراه اقتصادی می لنگد

گزارش | بازار

 بار معادن در حالی بر دوش جاده «زرند- سیریز» سنگینی می‌کند که بنا به گفته مسئولان استفاده از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن برای ایمن‌سازی جاده‌ها ضروری است.

 بیست و نهم تیرماه امسال بود که حادثه‌ای تلخ در زرند خبرساز شد؛ جان‌باختن پنج نفر طی یک سانحه رانندگی در جاده حادثه‌خیز «زرند- سیریز»؛ البته این اولین‌بار نیست که این جاده به دلیل تصادفات و قربانیانش بر سر زبان‌ها می‌افتد.

 زرند یکی از قطب‌های معدنی کرمان و کشور به شمار می‌رود. این مسئله از لحاظ اثرگذاری در اقتصاد بسیار حائز اهمیت است؛ اما به گفته مسئولان زیرساخت های لازم معادن از جمله راه، در این شهرستان ایجاد نشده است. در واقع نیاز است که توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای با ایجاد زیرساخت های لازم همراه باشد.

 به دلیل وجود معادن زغال‌سنگ و سنگ‌آهن و کارخانه‌ها صنعتی در شهرستان زرند حجم بار زیادی از طریق این مسیر به سمت کارخانه‌ها داخل شهرستان، اصفهان و بافق یزد حمل می‌شود براین‌اساس تردد ماشین‌آلات سنگین و کامیون‌های معادن در جاده «زرند- سیریز» بر بار ترافیکی آن افزوده و سوانح رانندگی را هم‌افزایش داده است ضمن اینکه ایمنی جاده را کاهش داده است. یکی از مطالبات مردم شهرستان زرند استفاده از ظرفیت معادن برای ایمن‌سازی و دو بانده کردن راه‌هایی است که از معادن هم از آن‌ها بهره می‌برند.

 به گفته مسئولان برای اصلاح وضعیت این محور اعتبارات استانی و شهرستانی پاسخگو نیست و حتماً باید در بعد ملی برای این مسئله اعتبار ویژه در نظر گرفته شود.

 زرندی‌ها خواستار رسیدگی به وضعیت جاده «زرند- سیریز» 

 رضا عرب‌پور از ساکنان زرند در خصوص وضعیت جاده «زرند- سیریز» به بازار گفت: متأسفانه تصادفات زیادی در این جاده به دلیل عرض کم و نداشتن شانه مناسب رخ می‌دهد.

 وی به حادثه جان‌باختن پنج نفر طی یک سانحه رانندگی در همین جاده اشاره و اظهار کرد: مسئولان پاسخگو باشند که چند نفر دیگر باید در این جاده جان خود را از دست بدهند تا فکری برای وضعیت آن شود؟

*اعتبارات استانی پاسخگو نیست

 فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان زرند از سال ۹۰ در حوزه معادن و کارخانه‌ها رشد داشته است؛ اما متأسفانه زیرساخت‌های لازم دیده نشده است که جاده یکی از آن‌هاست.

 سید رضا حسینی‌نژاد با تأکید بر اینکه در کنار توسعه باید زیرساخت‌های مرتبط هم ایجاد شود، ادامه داد: از سال گذشته جاده‌ها یکی از مواردی بود که مدنظر شورای برنامه‌ریزی شهرستان زرند قرار گرفت. علاوه بر جاده «زرند – سیریز» در جاده زرند تا سه‌راهی مسجد ابوالفضل هم هر هفته شاهد حوادث رانندگی هستیم.

 حسینی‌نژاد عنوان کرد: اعتبارات استانی و شهرستانی محدود است و نمی‌توانیم همه اعتبارات را به جاده‌ها اختصاص دهیم. سال گذشته یک مبلغی به این حوزه اختصاص داده شد که محقق شده و قرار است کلید این کار را بزنیم؛ اما مبلغ قابل‌توجهی نیست. او گفت: این جاده‌ها حتماً باید از اعتبارات کشوری بهره‌مند شوند که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

 حسینی‌نژاد بیان کرد: باتوجه‌به حوادث اخیر و سوانح رانندگی مکاتباتی با استاندار کرمان داشتم و درخواست اختصاص اعتبار برای جاده‌های شهرستان زرند داده شد. همچنین درخواست دادیم که ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن (که باید به منطقه بومی معدن برگشت داده شود) برای اختصاص به جاده‌ها پیگیری شود. او گفت: در جلسه‌ای که اخیراً با حضور مسئولان استانی برگزار شد، قرار شد که موقتاً یک کارگروه تشکیل شود و رؤسای ادارات شهرستانی پیرامون ۱۸ کیلومتر محور پلیس‌راه زرند تا سه‌راهی جلال‌آباد برنامه‌ریزی کنند و معادن را موظف کنیم که در این زمینه مشارکت کنند.

*معادن زرند به بحث ایمنی سازی جاده‌ها ورود کنند

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان کرمان هم دراین‌خصوص به بازار گفت: قرار است کارگروه و قرارگاهی تشکیل شود تا کار باند دوم محور «زرند – سیریز» به سرانجام برسد. احسان عراقی‌زاده ادامه داد: تا قبل از انجام این کار، باتوجه‌به کمبود اعتبارات، پیشنهاد می‌کنم که از ماشین‌آلات و دستگاه‌های معادن استفاده کنیم و عرض شانه‌های محور زرند به سمت ده علیرضا که ۱۲ کیلومتر طول دارد را افزایش دهیم و شیب شیروانی‌های آن را اصلاح کنیم تا در صورت وقوع تصادف فوتی نداشته باشیم.

 عراقی‌زاده عنوان کرد: از کیلومتر ۳۲ تا ۶۵ جاده «زرند – سیریز» یک راه روستایی است که مربوط به سال ۷۲ است. این جاده درگذشته وضعیت خوبی داشت؛ اما اکنون ترکیب ترافیک در آن به صورتی است که بیشتر ماشین‌های سنگین سنگ‌آهن و گندله را از شهرستان زرند به سمت بافق یزد می‌برند. باید یک هم‌اندیشی با مسئولان استان یزد انجام شود تا بتوانیم از ظرفیت معادن بافق هم استفاده کنیم.

 وی گفت: تا زمان تخصیص اعتبار به این جاده و انجام کارهای لازم برای باند دوم، پیشنهاد می‌کنم سریع‌تر از ظرفیت معادن استفاده کنیم. به پول و اعتبار معادن نیاز نداریم، فقط نیاز است که معادن دستگاه‌هایی مانند بولدوزر، بیل مکانیکی و… را به کمک راهداری بیاورند تا بتوانیم دراسرع‌وقت آن قسمت‌هایی از جاده که واقعاً خراب است را اصلاح کنیم.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان کرمان با اشاره به اهمیت تعریض و بهسازی جاده «زرند – سیریز» اظهار کرد: نماینده زرند در مجلس هم قول پیگیری دراین‌خصوص را داده است تا هم بحث ایمن‌سازی و هم ساخت باند دوم را پیش ببریم.

*ورود دادستانی به بحث ایمنی جاده «زرند- سیریز»

 وضعیت جاده «زرند – سیریز» به‌گونه‌ای است که دادستان زرند بعد از کشته‌شدن پنج نفر در تصادف اخیر به موضوع ایمنی این جاده ورود کرد.

 رضا یعقوبی دراین‌خصوص گفت: به‌منظور صیانت از حقوق عامه، مسئله ایمنی این جاده، ظرف چند روز آینده در قالب کارگروه پیشگیری از وقوع جرم با حضور دستگاه‌های مربوطه در دادسرای زرند، بررسی می‌شود و افراد خاطی باید پاسخگوی ترک فعل‌های احتمالی باشند.

 وی ضمن ابراز تأثر از وقوع این حادثه و تسلیت به بازماندگان، بیان داشت: دستورات اولیه به پلیس‌راه شهرستان در خصوص بررسی علل حادثه صادر شده است.

 دادستان زرند تصریح کرد: اگر چه علت بسیاری از تصادفات جاده‌ای، عامل انسانی و بی‌احتیاطی رانندگان است؛ ولی در صورت اثبات نقش عوامل جاده‌ای در بروز این حادثه با مسببان برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد.

 وی بیان کرد: پیش‌ازاین نهادهای مربوط برای شناسایی نقاط ناایمن و حادثه‌ساز جاده‌های شهرستان مأمور شدند و اقدامات مؤثری دراین‌خصوص انجام شد و موضوع همچنان از ناحیه این دادستانی در دست پیگیری است.

 باتوجه‌به وضعیت اضطراری محور «زرند – سیریز» انجام اقدامی عاجل برای جلوگیری از بروز تصادفات بیشتر در این جاده ضروری است. هر چند خطای انسانی در بروز حوادث جاده‌ای نقش دارد؛ اما نباید از عوامل اثرگذار دیگر هم غافل ماند و دستگاه‌های متولی باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در ایمن‌سازی راه‌ها و کاهش تصادفات نقش اساسی ایفا کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 109
  • امروز: 122
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,523
  • ماه: 7,933
  • سال: 25,966