قطارهای کرمان روی ریل فرسودگی
فرسودگی خطوط ریلی در کرمان یکی از مشکلات این استان به شمار می رود و مردم خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت هستند.
حوزه راه آهن استان کرمان به طول ۵۵۰ کیلومتر از بافق یزد آغاز شده و تا شوره گز سیستان و بلوچستان ادامه دارد. هر سالانه تعداد زیادی مسافران و هزاران تن بار از طریق خطوط ریلی این استان جابه جا می شود. اما فرسودگی و عمر بالای برخی قسمتهای شبکه ریلی استان کرمان از جمله چالش های اساسی این منطقه به شمار می آید و یکی از گلایه های مردم این دیار همواره همین مساله بوده است.
ناوگان ریلی کرمان با بیش از ۵۰ سال عمر جزو قدیمی ترین خطوط ریلی کشور بوده و در کنار خدمت رسانی که دارد اما مشکلاتش سال هاست که پابرجاست. سرعت پایین قطار، سطح پایین مسائل بهداشتی و خدمات رفاهی، کیفیت پایین قطارهای مسافربری، نرخ بالا و سختی تهیه بلیط و… از جمله مشکلاتی است که در صحبت های مسافران به گوش می خورد.
نیاز است کیفیت خطوط ریلی در حوزه این استان به ویژه در مسیر «کرمان- یزد» افزایش یابد. البته طبق گفته مسئولان بحث بازسازی خطوط ریلی در دست انجام است اما نیاز است این کار با سرعت بیشتری انجام شود تا شاهد افزایش سرعت تردد قطارها و سطح ایمنی باشیم. طبق گفته مدیر کل راه آهن کرمان قرارداد بازسازی خط ریلی از سیریز به سمت زرند منعقد شده و به زودی عملیات آن آغاز می شود و با این اقدام سرعت قطارها در این مسیر تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد.
یکی دیگر از چالش های موجود عدم اتصال شبکه ریلی به سراسر استان کرمان بوده و از جمله مطالبات جدی مردم این استان به شمار می رود. یکی از پروژه هایی که در این راستا در دست انجام است؛ اتصال خط ریلی سیرجان به کرمان است که به صورت مشارکتی با بخش خصوصی گلگهر به صورت ۶۵ به ۳۵ درصد اجرایی می شود. تکمیل این پروژه در کنار آثار مثبتی که برای جمعیت قابل توجهی از مردم استان کرمان دارد، منافع سرشاری هم برای کل کشور به همراه خواهد داشت و می تواند باعث تحول در حمل و نقل بار و مسافر در سطح ملی می شود. با توجه به این مسئله باید پروژه گفته شده با سرعت بیشتری پیش رود تا هر چه زودتر مردم از آن بهره مند شوند.
همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه شبکه ریلی باید به مراکز بار و کارخانجات وصل شود که در این راستا طبق اعلام مسئولان فاصله بین کارخانه فولاد زرند، فولاد بوتیای ایرانیان تا معدن جلال آباد و روغن نباتی گلناز از طریق خطوط فرعی به شبکه ریلی متصل شده است. بیشترین باری که از طریق خطوط ریلی استان کرمان جابه جا می شود مربوط به انواع مواد معدنی، گندله آهن، زغال سنگ، کنسانتره و سیمان است.
*گلایههای کرمانیها از وضعیت قطارها
امیر امیری یکی از مسافران قطار تهران به کرمان در گفتگو با بازار با گلایه از وضعیت نامناسب این قطار اظهار کرد: سرویس های بهداشتی قطاری که ما با آن به کرمان آمدیم، آب نداشت و وضعیت تهویه هوای کوپه ها نامناسب بود. کوپه ها شش نفره و وضعیت بهداشتی بدی داشت. تعمیرات لازم برای تجهیزات داخل قطار هم انجام نشده بود.
رضا سلمانی هم در خصوص وضعیت قطارهای کرمان به بازار گفت: وضعیت ریل از کرمان تا بافق یزد بسیار نامناسب است و سرعت قطارها حداکثر به حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد؛ نیاز است مسئولان به این وضعیت رسیدگی کنند.
مجید قاسمی نژاد هم در این خصوص به بازار گفت: از کرمان با قطار به مشهد سفر کردیم که تاخیر داشت. حالا تصور کنید که فردی ساعت هشت صبح در مشهد باید به یک آزمون یا یک کار اداری برسد، قطعا با این میزان تاخیر به موقع به مقصد نرسیده و نمی تواند کارش را انجام دهد.
اکبر محمودی از دیگر شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار با طرح این پرسش که آیا وضعیت ایستگاه راه آهن کرمان بعد از گذشت ۵۰ سال نباید تغییر کند؟ افزود: امکانات قطارها بسیار کم است و تعداد شش نفر برای یک کوپه بسیار زیاد است؛ همچنین امکانات پذیرایی نیز بسیار ضعیف است. پاکیزگی تقریبا قابل قبول است اما قطارها فرسوده و امکاناتشان قدیمی است.
زهرا ترک زاده هم به بازار گفت: برای تهیه بلیط قطار باید از مدت ها قبل اقدام کنیم و اگر نیاز اورژانسی به بلیط پیدا کنیم، موفق به تهیه آن نمی شویم.
*عمر نیم قرنی ناوگان ریلی کرمان
مدیرکل راه آهن کرمان در خصوص اقدامات انجام شده برای بازسازی شبکه ریلی کرمان به بازار گفت: راه آهن کرمان بالغ بر ۵۰ سال عمر دارد.
مجید ارجونی با اشاره به ساخت راه آهن کرمان طی چهار دوره افزود: یک دوره آن در سال ۵۰ به سمت زرند ساخته شد که در سال ۵۶ به کرمان وصل شد و سپس بم و فهرج و بعد از آن هم به سمت زاهدان ادامه یافت.
او گفت: خط ریلی بافق یزد تا زرند که در سال ۵۰ ساخته شده بسیار قدیمی بوده و از لحاظ فنی دارای مناطق حادثه خیز و بحرانی است که تقریبا نزدیک ۹۰ کیلومتر از سمت «بافق یزد» تا ایستگاه «سیریز» بازسازی شده است.
مدیرکل راه آهن استان کرمان با اشاره به آغاز ساماندهی خطوط ریلی بیان کرد: قرارداد پروژه بازسازی از سمت ایستگاه «سیریز به کرمان» دو ماه قبل امضا شد اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود ۴۵۰ میلیارد است که با قیمت تمام شده بیشتر هم خواهد شد. پیگیر هستیم که پیمانکار سریعتر کار را آغاز کند.
*سرعت قطارهای کرمان به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد
ارجونی ادامه داد: این پروژه به طول ۴۶ کیلومتر از «سیریز» تا ایستگاه «گل زرد» اجرا می شود. در سفر رئیس جمهور به کرمان ۲۰۰ میلیارد تومان بابت به استان برای این مساله اعتبار داده شد که این پروژه را تا زرند ادامه خواهیم داد. بر این اساس سرعت قطارها از ۶۰ الی ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.
او در خصوص عدم اتصال شبکه ریلی به سراسر استان کرمان اظهار کرد: ساخت راه آهن بر عهده اداره کل راه آهن نیست بلکه این نهاد یک دستگاه بهره بردار است. در وزارت راه و شهرسازی معاونتی وجود دارد که وظیفه ساخت راه ها، خطوط ریلی، فرودگاه و… را بر عهده دارد.
ارجونی بیان کرد: در استان ها وظیفه ساخت راه آهن بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و پروژه ها بعد از اتمام برای بهره برداری به راه آهن تحویل داده می شوند.
*اتصال خط ریلی سیرجان به کرمان ظرف یک الی دو سال آینده
مدیرکل راه آهن کرمان اظهار کرد: در خصوص اتصال خط ریلی سیرجان به کرمان (جدا از بحث پروژه های ملی وزارت راه)، راه آهن با گل گهر قراردادی را امضا کرد که ۶۵ درصد را گل گهر و ۳۵ درصد را راه آهن به صورت مشارکتی اجرا کنند. این خط طی یک الی دو سال آینده وصل خواهد شد.
ارجونی ادامه داد: طی صحبتی که با مسئولان کارگاه و گل گهر داشتیم اعلام کردند که از بهمن یا اسفند امسال ریل گذاری را آغاز می کنند.