رییس شورای شهر جهانی بم: تاکید بر تعامل و ارتباط دو سویه در زمینه مدیریت شهری بین شیراز و بم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1375

رییس شورای شهر جهانی بم: تاکید بر تعامل و ارتباط دو سویه در زمینه مدیریت شهری بین شیراز و بم

رییس شورای شهر جهانی بم می‌گوید با توجه به اینکه شهر بم تنها باغ شهر ثبت شده جهانی است و همچنین دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار مهمی از جمله بزرگترین بنای خشتی جهان ، دو قنات ثبت شده جهانی و بخشی از کویر در این شهر واقع شده اند قصد داریم شهرهایی که ثبت جهانی هستند را گردهم آورده تا از ظرفیت‌های یکدیگر به خصوص در بحث گردشگری استفاده نماییم.

منصور عزیزآبادی درباره دیدار مشترک اعضای شورای اسلامی شهر جهانی بم با مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز گفت: این دیدار به جهت تعامل دوسویه فی مابین این دو شهر گردشگری صورت گرفته و با توجه به اینکه سه شهر اصفهان، شیراز و یزد به مثلث طلایی گردشگری ایران معروفند قصد داریم با اضافه شدن شهر جهانی بم به این مجموعه مربع طلایی گردشگری ایران را ایجاد کنیم.

 توسعه تعاملات بر پایه اشتراکات فرهنگی و گردشگری

او با اشاره به خواهرخواندگی بین شهرها افزود:  معمولاً دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلاً دو شهر تاریخی، علمی یا دانشگاهی یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این خواهرخواندگی به صورت قراردادی بین بزرگان یک مملکت یا  دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می‌شود.

به گفته او رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابانهایی به نام شهر خواهر خوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرها است.

شیراز و بم تقارن فرهنگی زیادی دارند

رئیس شورای اسلامی شهر بم اظهارداشت: دو شهر شیراز و بم از دیرباز، تقارن فرهنگی زیادی با یکدیگر داشته اند و قطعا با این دیدارها، این مهم پررنگ تر خواهد شد.

عزیز آبادی به اهداف سفر اعضا شورای شهر ،شهردار و کارشناسان مجموعه شهرداری به استان فارس اشاره کرد و افزود: با توجه به فضای ناآرامی که در کشور پیش آمد و همچنین حمله تروریستی شاهچراغ جهت عرض  تسلیت به شیراز سفر کرده تا با مردم این شهر اظهار همدردی کرده باشیم.

او با بیان اینکه بهترین بلواری که در بم خواهیم ساخت را به نام شیراز نام‌گذاری خواهیم کرد، گفت:این‌ها بهانه‌ای برای پیوستگی دو شهر خواهد بود تا رقابت‌های گردشگری را به رفاقت تبدیل کنیم.

عزیزآبادی توضیح داد: یکی از اهداف این سفر، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و تبادل توریستی بود تا بتوانیم با شهرهایی که ثبت جهانی هستند تبادل داشته باشیم.

رییس شورای شهر بم دلیل سفر به شیراز را ظرفیت‌های این شهر دانست و ادامه داد: شهر شیراز نیز مانند بم دارای ظرفیت‌های گردشگری بی‌شماری است و از قدمت تاریخی نیز برخوردار است.

یکی از خیابان‌های گذر‌فرهنگی مرودشت به نام بم مزین می شود

او خاطرنشان کرد: در اولین روز به مرودشت، شهری که با قدمت بم نیز برابری می کرد و ثبت جهانی نیز بود سفر کردیم که مقرر شد یکی از خیابان‌های گذر فرهنگی این شهر به نام شهر جهانی بم مزین شود.

او در بخش دیگر سخنان خود به کویر بم که ثبت جهانی نیز شده اشاره کرد و افزود: کویرلوت مخصوص یک شهرستان یا استان نیست بلکه لوت ایران و جهان است و باید نگاه کلان به این قضیه داشته باشیم.

به گفته او بیابان لوت ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۵ در فهرست جهانی ثبت شده و سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد که بخشی از این کویر نیز در محدوده جغرافیایی شهرستان بم و شهداد قرار دارد.

عزیز آبادی عنوان کرد: شهرستان بم  چهار اثر ثبت جهانی را در کارنامه خود دارد،که می توانیم در جهت توسعه گردشگری و همچنین انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی بین شیراز و بم استفاده کرد.

او همچنین با بیان اینکه در دیدار با استاندار شیراز دکتر ایمانی به پتانسیل و قابلیت‌های شهرستان بم در حوزه گردشگری اشاره شده، گفت: در حال حاضر سه شهر اصفهان، شیراز و یزد به مثلث طلایی گردشگری ایران معروف هستند که با اضافه شدن شهرجهانی بم  به این مجموعه می‌توانیم مربع طلایی گردشگری ایران را ایجاد کنیم

رئیس شورای اسلامی بم نیز اضافه کرد: در ادامه بازدیدی از پسماند شهرداری شیراز با رییس پسماند این شهرستان دکتر خوشبخت رایزنی به عمل آمد و اظهار‌کرد: این بازدید تجربیات بسیار خوبی برای کارکنان شهرداری به همراه داشته و از وی دعوت به عمل آمد تا از نزدیک از پسماند شهرداری بم  بازدید به عمل آورند و تجربیات خود را در اختیار سازمان پسماند قرار دهند تا بتوانیم از طلایی کثیف بهره ببریم .

او به دیدار با شهردار شیراز و اعتبارات بسیار خوبی که برای این شهر در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان برای این شهر در نظر گرفته شده که این بودجه در قیاس با شهر بم نیست

شهردار شیراز ابراز همکاری دو جانبه با شهر بم کرد و بیان داشت: اعلام آمادگی در خصوص برنامه‌های فرهنگی دو شهر کرد

در ادامه مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، ضمن خیرمقدم به اعضای شورا و شهردار بم اظهار نمود: قبل از اینکه زیبایی‌های این شهر برای هر ایرانی متصور شود، حادثه دلخراش دی ماه هیچگاه از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد؛ حادثه ای که سی تا پنجاه هزار نفر از هموطنان عزیز بمی به دیار باقی شتافتند.

اعلام آمادگی خواهرخواندگی بین شهرهای شیراز و بم

طاهری ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضای شورای شهر بم بیان داشت: با توجه به جمعیت و مقیاس کوچک این شهر که چهار ثبت جهانی و همچنین ۱۴۴ثبت ملی و۳۳ اثر شناسنامه دار را در کارنامه خود دارد این امر حائز اهمیت بود و از این جهت اعلام آمادگی جهت خواهرخواندگی پیشنهاد داده شد تا در خصوص گردشگری و تبادل فرهنگی همکاری لازمه را داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: آنچه بیش از هر چیز در این دیدارها اهمیت دارد، تعمیق روابط دوسویه و توسعه فرهنگی هر دو شهر است و به نظر می رسد، آنچه مورد نظر اعضای شورای اسلامی و شهردار شهر بم است، رد و بدل مسائلی است که مربوط به حوزه شوراها یا مسائل شهرداری است. 

طاهری در ادامه به تشریح دیگر کمیسیون و کمیته‌های موجود در شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت و در پایان با بیان اینکه به زودی استاندار به همراه اعضای شورای شهر شیراز سفری به بم خواهند داشت و از ظرفیت‌های گردشگری بم دیدن خواهند کرد.

رییس شورای شهر جهانی بم می‌گوید با توجه به اینکه شهر بم تنها باغ شهر ثبت شده جهانی است و همچنین دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار مهمی از جمله بزرگترین بنای خشتی جهان ، دو قنات ثبت شده جهانی و بخشی از کویر در این شهر واقع شده اند قصد داریم شهرهایی که ثبت جهانی هستند را گردهم آورده تا از ظرفیت‌های یکدیگر به خصوص در بحث گردشگری استفاده نماییم.

رئیس شورای اسلامی شهر بم اظهارداشت: دو شهر شیراز و بم از دیرباز، تقارن فرهنگی زیادی با یکدیگر داشته اند و قطعا با این دیدارها، این مهم پررنگ تر خواهد شد.او خاطرنشان کرد: در اولین روز به مرودشت، شهری که با قدمت بم نیز برابری می کرد و ثبت جهانی نیز بود سفر کردیم که مقرر شد یکی از خیابان‌های گذر فرهنگی این شهر به نام شهر جهانی بم مزین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :