سهم کرمان از توریسم سلامت، شاید یک درصد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1559

سهم کرمان از توریسم سلامت، شاید یک درصد
گزارش | مرضیه قاضی‌زاده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: کرمان جذابیت گردشگری توریسم سلامت را ندارد| کرمان حتی زیرساخت‌های شهری‌اش هم ایراد دارد.
کاغذ وطن – کرمان هنوز جز مقاصد گردشگری سلامت نیست. استان‌های فعال عملاً تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان غربی هستند، کرمان با وجودی که بهمن سال گذشته در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای با عمان امضا کرد؛ اما هنوز یک درصد از بازار توریسم سلامت را ندارد و آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید، مهم‌ترین عامل نیامدن توریسم سلامت به کرمان، فراهم نبودن زیرساخت‌های شهری و جاذبه‌های گردشگری است.
ایران به‌عنوان یک مقصد معتبر و مطمئن برای گردشگران سلامت شناخته می‌شود و گردشگران سلامتی که ایران را مقصد خود انتخاب می‌کنند بیشتر از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، امارات، سوریه، لبنان و بحرین هستند .
سال گذشته تعداد افراد غیرمقیم (غیرایرانی) که از سایر کشورها جهت درمان ویزا گرفتند و به مراکز درمانی ایران مراجعه کرده‌اند، در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر بوده است. درآمدی که از محل این گردشگران از بعد پزشکی و درمانی حاصل شده است، طبق گفته دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت، حدود ۸۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار بوده. این درآمد غالباً به شهرهای مشهد، تهران، اصفهان و فارس سرازیر می‌شود، فقط عدد رسمی که مشهد از این طریق در سال گذشته کسب کرده ۳۹۳ میلیارد تومان درآمد خالص بوده که از این مبلغ ۳۰۷ میلیارد تومان درآمد بخش خصوصی و ۸۶ میلیارد تومان درآمد بخش دولتی بوده است. اما سهم کرمان از این درآمد چقدر بوده است؟
یک دهه است که از ظرفیت کرمان برای جذب توریسم سلامت گفته شده است. آذر سال ۹۹ معاون وقت میراث‌فرهنگی کرمان گفته بود که این استان با داشتن بهترین پزشکان متخصص و چشمه‌های آبگرم، بهترین ظرفیت در این بخش را دارد. تجلی، معاون گردشگری میراث آن زمان گفته بود: «افزایش تبلیغات و شناساندن جاذبه‌های طبیعی به گردشگران، بهبود امکانات پذیرایی گردشگران، پایین‌بودن تعرفه‌های پزشکی و… از عواملی هستند که می‌توانند در این زمینه ما را یاری کند.»
یک دهه است که کرمان در عرصه گردشگری سلامت صرفاً حرف زده. طبق اطلاعاتی که مهدی احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست خبری خود ارائه می‌دهد سهم کرمان از بازار توریسم سلامت و درآمد آن شاید به یک درصد برسد. به گفته او باتوجه‌به اینکه بیمارستان‌های دولتی در حال حاضر خارج از ظرفیتشان جذب بیمار دارند، گفت: عملاً بیمارستان‌های خصوصی در این بخش فعالیت دارند که بیمارستان مهرگان دراین‌رابطه عملکرد خوبی داشته و حتی بیمارستان البتول نجف را هم در اختیار گرفته است و پزشکانی به بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان فرستاده است.
احمدی‌نژاد در این نشست با بیان اینکه کرمان حتی زیرساخت‌های شهری‌اش هم ایراد دارد، دلیل جذب گردشگر در شیراز و تهران را جذابیت‌های شهری و گردشگری دانست و گفت: شیراز جاذبه گردشگری‌اش چند برابر کرمان است و واقعیت این است که توریست سلامت به شهرهایی که جذابیت ندارند نمی‌روند.
او در این نشست تأکید کرد که پزشکان کرمان هم‌تراز پزشکان شیراز هستند و اینکه توریست سلامت به کرمان نمی‌آید به دلیل نبودن زیرساخت شهری و جاذبه‌های گردشگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 65
  • امروز: 4
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,239
  • ماه: 7,392
  • سال: 24,876