تورم کرمان اندکی بالاتر از متوسط کشور. بیشترین افزایش قیمت آبان برای گروه آموزش و مسکن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1594

تورم کرمان اندکی بالاتر از متوسط کشور. بیشترین افزایش قیمت آبان برای گروه آموزش و مسکن
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
شیب تورمی که مهرماه با بازگشایی مدارس در کرمان اوج گرفته بود، در آبان‌ماه آرام‌گرفته. بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کرمان از ۲.۸درصد در مهرماه به ۲.۴درصد در آبان‌ماه رسیده است. بااین‌حال طبق تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان که میزان افزایش قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا آبان امسال را نشان می‌دهد، نسبت به متوسط کشور بیشتر است. تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان در مهر ۳۹.۵درصد و در کشور ۳۹.۲درصد است.
مرکز آمار می‌گوید طی یک ماه مهر تا آبان بیشترین افزایش قیمت برای گروه آموزش با ۴.۳ درصد و بعد از آن هم گروه مسکن با ۴درصد افزایش قیمت بوده است. گروه کالایی آموزش عمدتاً شامل هزینه تحصیلات مانند شهریه، هزینه کتب درسی و لوازم موردنیاز برای تحصیلات است. هر ساله به دلیل بازگشایی مدارس، تورم کالاهای مربوط به این گروه دچار جهش در مهرماه می‌شود، اما نرخ بالای تورم این گروه در آبان‌ماه، نشان می‌دهد کالاهای این رسته هنوز میل به افزایش قیمت دارند و تب گرانی تحصیل آرام نگرفته است.
به‌طورکلی حدود ۳۶ درصد از بودجه خانوار به مسکن اختصاص می‌یابد و مهرماه یکی از ماه‌هایی است که تورم مسکن در آن افزایش پیدا می‌کند. بر اساس داده‌های مرکز آمار مشاهده می‌شود تورم مسکن ثبت شده در مهرماه سال جاری، علاوه بر آنکه نسبت به سایر ماه‌های ۱۴۰۲ با نرخ تورم بیشتری روبه‌رو شده است، نسبت به مهر ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در سطح بالاتری قرار گرفته است، این نرخ تورم همچنان در آبان‌ماه ادامه‌دار است، رکوردزنی که ریشه در رشد قیمت اجاره خانوارها دارد.
*دخانیات هم قدم با گروه تفریح و فرهنگ گران شد
طبق داده‌های مرکز آمار خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۹.۲ درصد بیشتر از آبان‌ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. باتوجه‌به بیشتر بودن تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان از متوسط کشور، خانوار کرمانی حتی از متوسط کشور هم، بار تورم بیشتری را به دوش کشیده است.
طبق این داده‌ها بیشترین افزایش قیمت از آبان سال گذشته تا آبان امسال مربوط به گروه هتل و رستوران با ۵۶.۴درصد افزایش قیمت، پوشاک و کفش با ۴۷.۶ درصد و پس از آن تفریح و فرهنگ با ۴۴.۶درصد افزایش قیمت قرار دارند. نکته جالب آنکه میزان افزایش قیمت گروه دخانیات هم با ۴۴.۵ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفته و میزان افزایش قیمت آن تقریباً مشابه گروه تفریح و فرهنگ بوده است.
بررسی تورم نقطه به نقطه خانوار شهری و روستایی هم نشان می‌دهد که تورم خانوار شهری از خانوار روستایی بیشتر بوده است. به طور کلی خانوار شهری برای یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» از آبان سال گذشته تا آبان امسال ۳۹.۳درصد هزینه بیشتری پرداخت کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوار روستایی نیز ۳۸.۵ درصد است. داده‌های آمار به تفکیک دو گروه خوراکی‌ها، آشاميدنی‌ها و دخانيات و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات نیز نشان دهنده تورم بیشتر در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در هر دو بخش شهری و روستایی است.
تورم نقطه به نقطه گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در بخش شهری ۴۰.۶درصد و در بخش روستایی برابر ۴۱.۳ درصد است. برخلاف کالاهای بادوام تورم در گروه کالایی خوراکی‌ها، آشاميدنی‌ها و دخانيات در بخش روستایی کمتر از بخش شهری است. تورم گروه کالایی خوراکی‌ها، آشاميدنی‌ها و دخانيات در بخش شهری برابر ۳۶.۷درصد و در بخش روستا برابر ۳۵.۲ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :