استاندار کرمان: زمین‌های بلااستفاده شهرک‌های صنعتی خلع‌ید شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1606

استاندار کرمان: زمین‌های بلااستفاده شهرک‌های صنعتی خلع‌ید شود
استاندار کرمان گفت: برخی زمین‌های موجود در شهرک‌های صنعتی استان باوجود تأمین زیرساخت، بلااستفاده مانده که باید به سمت فسخ واگذاری آنها رفت و دراین‌خصوص شرکت‌های زیادی هستند که نیاز به زیرساخت‌های شهرک‌ها دارند.
محمدمهدی فداکار در آیین رونمایی از دستگاه حفاری و اکتشاف معدنی با توانایی شناسایی مواد معدنی تا عمق ۶۰۰ متر افزود: پس‌گرفتن و واگذاری زمین‌های غیرفعال، متن قانون است و دلیل و منطق نمی‌خواهد؛ اما در این حوزه کوتاهی کردیم و باید تلاش کنیم که این زمین‌ها برگردد.
او اظهار داشت: استان کرمان ظرفیت‌های معدنی فراوان دارد و نیمی از حقوق دولتی کشور را پرداخت می‌کند؛ اما اکتشاف خوبی در این استان صورت نگرفته که باید ضمن اکتشاف باکیفیت، ذخایر را ارتقا داد.
استاندار کرمان گفت: ساخت دستگاه حفاری اکتشاف معدنی در یک شرکت کرمانی، ظرفیتی ملی و استانی ایجاد کرده که قابل‌تقدیر است، در این زمینه مهندسان کرمانی این افتخار بزرگ را آفریدند.
او عنوان کرد: در واقع واردات راحت‌تر است و بسیاری افراد نیز به آن عادت کرده‌اند اما ساخت دستگاهی باکیفیت بالاتر از نمونه‌های وارداتی، کار بزرگی است که امیدوارم این افتخار مورد استقبال قرار گیرد.
شرکت‌های معدنی کاری برای اکتشاف نکردند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این آیین گفت: نخستین راهبرد استان کرمان اکتشاف بود و در این زمینه هشت میلیارد تن ذخیره در شمال استان و ۳۰۰ میلیون تن در جنوب داریم؛ در واقع مناطق اکتشاف شده نیز کامل نبوده و ذخیره‌های بیشتری از این میزان داریم.
امیر حسن‌زاده افزود: شرکت‌های معدنی در عمل کاری برای اکتشاف معدنی انجام ندادند درحالی‌که اکتشاف یکی از راهبردهای کشور ماست؛ ما کشوری هستیم که از اقتصاد نفتی به سمت معدنی می‌رویم.
او با اشاره به اینکه در یک واحد صنعتی آزمایشگاه و اکتشاف را باهم می‌بینیم و می‌توانیم با کمک بخش خصوصی ذخایر معادن استان کرمان را واقعی بهره‌برداری کنیم گفت: شرکت‌های بزرگ باید از یک شهرستان خارج شوند و ۲ زون (محدوده) معدنی کرمان تا چابهار را بررسی اکتشافی کنند؛ اما این شرکت‌ها به این حوزه توجهی نکردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: استان معدنی کرمان به‌عنوان رئیس کمیسیون معدن وزارت کشور انتخاب شده و در این راستا ۲ کنسرسیوم صادرات را راه‌اندازی کردیم تا فعالیت‌های اکتشافی خود را حتی در آفریقا انجام دهیم.
معدن در وزارت صمت جایگاهی ندارد
او خطاب به نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: واقعاً معدن در وزارت صمت جایگاهی ندارد، معدن ثروت ماست و از وزیر صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم که سه سازمان فعال در این حوزه که هیچ خروجی ندارد، را فعال‌تر کند.
حسن‌زاده با تأکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی پای‌کار معدن کشور بیاید عنوان کرد: چندین پهنه معدنی در استان کرمان داریم که ایمیدرو آنها را بلوکه کرده و کاری انجام نمی‌دهد؛ اما یک شرکت کوچک بخش خصوصی می‌تواند ۲ساله به تولید برسد.
او با بیان اینکه از فضای داخلی‌سازی استان کرمان حمایت می‌کنیم ادامه داد: قدردان بومی‌سازی هستیم.
اتصال شرکت‌های مصرف‌گرا و دانش‌بنیان
به گزارش ایرنا سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در این آیین با ارج‌نهادن به توانمندی متخصصان دخیل در ساخت این دستگاه حفاری اظهارداشت: برخی شرکت‌ها مصرف‌گرا هستند که باید آنها را به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان وصل کنیم؛ امروز کارگران در خط مقدم جنگ اقتصادی علیه دشمن قرار دارند و فعالیت در این مسیر را عملیات فرض کنید، شما امروز با مجاهدت خود قله و هدف را فتح کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 136
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,046
  • ماه: 7,684
  • سال: 25,248