گروه تروریستی داعش با حمله به مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان بیش از ۸۹ نفر را شهید کرد. تشییع شهدا روی شانه شهر

منتشر شده در صفحه | شماره

گروه تروریستی داعش با حمله به مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان بیش از ۸۹ نفر را شهید کرد. تشییع شهدا روی شانه شهر
کاغذ وطن – سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی بود. ۱۳دی‌ماه لنز همه دوربین‌ها به سوی کرمان است. دلباختگان سردار راهی گلزار شهدا شده بودند. ازدحام جمعیت هر لحظه بیشتر می‌شد. او سرداری با آوازه جهانی در مبارزه با تروریسم است. اما افرادی که رنگ و بوی انسانیت در آنها دیده نمی‌شود دست‌به‌کار شدند و این بار در گلزار شهدای کرمان جان هم‌وطنانمان را گرفتند و کرمان برای چندمین بار در دی‌ماه به اندوه بزرگی نشست. انفجارها در دونقطه از مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داد. عامل‌های انتحاری با منفجرکردن خود در جمع مشتاقان سردار شهید حادثه را رقم زدند.
از ابتدای حادثه آمار متفاوتی از شهدا اعلام شد. بعد از آن دلیل اختلاف را عدم تشخیص پیکر بعضی از شهدا به دلیل حجم آسیب اعلام کردند که بعضی از اجساد دو بار شمارش شدند. رئیس اورژانس کرمان آمار شهدای حادثه تروریستی گلزار را تا پایان وقت روز گذشته ۸۹ نفر اعلام شده است.
صابری رئیس مرکز فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نقل از پزشکی قانونی استان کرمان گفت: کل مصدومین ۲۸۴ نفر که ۸۹ نفر خدمات دریافت و ترخیص شده‌اند و ۱۹۵ نفر بستری هستند که از این ۱۹۵ نفر تعداد ۱۴۹ نفر در بخش‌های عادی و ۴۶ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند و تعداد محدود انگشت‌شمار از بستری‌های بخش ویژه وضعیت مناسبی ندارند. برای گرامیداشت مراسم سالگرد و بهتر اجراشدن آن مدارس و مجتمع‌های آموزشی مانند دیگر مراکز اداری تعطیل شدند. بسیاری از دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان در این مراسم شرکت کردند که تعدادی از آنها در این حادثه شهید شدند.

۲۲ شهید دانش‌آموز
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان گفت: در پی حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان ۲۲ دانش‌آموز کرمانی از شهرستان‌های کرمان، نرماشیر و زرند به شهادت رسیدند.
رضا رضایی با اعلام این خبر افزود: در پی حمله تروریستی روز چهارشنبه سیزدهم دی‌ماه به گلزار شهدای کرمان ۲۲دانش‌آموز کرمانی به شهادت رسیدند.
او بیان کرد: تعداد شهدای حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه گلزار شهدای کرمان ۸۵ نفر اعلام شده است که ۲۲ نفر از این شهدا دانش‌آموز هستند که از این تعداد ۱۱ نفر دختر و ۱۱ نفر پسر هستند.
رضایی گفت: از مجموع شهدای حادثه کرمان دو نفر از شهرستان نرماشیر، دو نفر از شهرستان زرند و ۱۸ نفر از شهرستان کرمان مدارس آموزش‌وپرورش نواحی یک و دو کرمان هستند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: از ۲۲ نفر شهدای استان کرمان یک دانش‌آموز با نیازهای ویژه، ۱۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی، ۵ نفر هنرجوی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و ۶ نفر نیز دانش‌آموز مدارس متوسطه دوره اول و دوم نظری هستند.
رضا رضایی تصریح کرد: تعدادی از دانش‌آموزان و فرهنگیان استان نیز جز مجروحان این حادثه، در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند و روند درمان آنها در حال پیگیری است.

او گفت: گروهی از شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش‌وپرورش استان از آغازین ساعت وقوع حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان با حضور در بیمارستان‌های کرمان پیگیر روند درمان دانش‌آموزان و فرهنگیان هستند و حضور در جمع خانواده شهدای دانش‌آموز این حادثه تروریستی در دستور کار این گروه قرار دارد.
مجروحان در بیمارستان‌های کرمان بستری شدند. استاندار کرمان با اشاره به اینکه تعداد مجروحان ۲۸۴ نفر است که تعدادی از آنها و چیزی در حدود ۳۰ نفر به‌صورت سرپایی ترخیص شدند، افزود: ۱۹۵ نفر در مجموع بیمارستان‌های ما بستری هستند که البته حال برخی از آنها مساعد نیست و در بخش ویژه تحت‌نظر هستند.
او با بیان اینکه این اقدام تروریستی دشمن از سر ذلت بود و خون مردم ما را به جوش آورده است، گفت: روز گذشته تعداد زیادی از مسئولان کشوری بلافاصله و دراسرع‌وقت به کرمان آمدند.
کرمان مقصد مسئولان عالی رتبه
از جمله مسئولانی که در همان روز خود را به کرمان رساندند فرمانده سپاه پاسداران و وزیر بهداشت بودند. سردار سلامی ضمن بازدید از محل انفجار، به بیمارستان‌های کرمان رفت و از مجروحان این انفجار عیادت کرد. بعد از ورود سردار سلامی در روز پنجشنبه، مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری احمد وحیدی وزیر کشور به‌منظور بررسی میدانی اقدام تروریستی ۱۳ در ماه گلزار شهدای کرمان و رسیدگی به وضعیت مجروحان و خانواده بازماندگان وارد این شهر شدند.
بررسی‌های حادثه خبر از انتحاری بودن انفجار داد به‌طوری‌که یک منبع آگاه در کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: درحالی‌که بررسی صحنه در ساعات اولیه انفجار حاکی از عملیات بمب‌گذاری به‌وسیله بسته‌های انفجاری در کرمان بود؛ اما با بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته، با قطعیت می‌توان گفت که یکی از انفجارهای تروریستی در گلزار شهدا در نتیجه اقدام عامل انتحاری و دیگری هم به‌احتمال زیاد به همین شیوه بوده است.

۱۲ شهید از اتباع افغانستان
میثم مهدی‌پور معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان از وجود پیکر ۱۲ شهید افغانستانی در میان شهدا حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خبر داد که این افراد هم برای زیارت رهسپار گلزار شهدای کرمان شده بودند.
او با بیان اینکه مردم مسلمان افغانستان هم در سوریه و عراق و هم امروز در افغانستان، در صف مبارزه با داعش هستند، گفت: داعش طبق اسناد رسمی و متعدد، ساخته‌وپرداخته آمریکا و صهیونیست‌ها است و برای هدف قراردادن ملت‌های مسلمان مخالف این رژیم منحوس تربیت و رشدیافته است.
داعش مسئولیت ترور را پذیرفت
بعد از آن بود که گروه تروریستی تکفیری داعش در بیانیه‌ای رسماً مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت و نام دو نفر از اعضای خود را به‌عنوان عاملین این انفجار مطرح کرد.
آن‌طور که «کرمان نو» گزارش داد باتوجه‌به تغییر برنامه دیدار مردمی رئیسی در استان زنجان و هم‌زمان تغییرات اعلام شده از سوی استاندار کرمان در شکل و زمان آیین تشییع شهدای کرمان احتمال حضور رئیس‌جمهور در مراسم مصلی امام علی (ع) به‌عنوان سخنران وجود داشت و همین اتفاق هم افتاد و رئیس‌جمهور در روز جمعه وارد کرمان شد.
صبح روز ۱۵ دی‌ماه رئیس‌جمهور وارد کرمان شد. او در ابتدا بر سر مزار شهید حاج‌قاسم سلیمانی حاضر شد. در ادامه برای عیادت تعدادی از مجروحان حادثه تروریستی به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) رفت.

*کرمانی‌ها درخشیدند
رئیس‌جمهور در آیین تشییع شهدای جنایت تروریستی در کرمان شرکت کرد و خطاب به مردم کرمان گفت: این مجلس، مجلس بسیار محترمی در محضر مقدس شهیدان، خانواده معزز شهدا و ایثارگران است و در کنار قدم‌های مجروح و آسیب‌دیده از ظلم دشمنان و عداوت اعدا و شرارت اشرار هستیم.
مردم استان کرمان مردمی بابصیرت، انقلابی، در صحنه و مردمی که در عرصه‌های مختلف هستند که به‌خوبی در آزمون‌ها درخشیدند.
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی ادامه داد: کینه دشمنان چرا نسبت به‌عکس و نام و تصویر و راه، مزار و زائر سردار سلیمانی وجود دارد؟ او کار بزرگی انجام داده است.
دشمن می‌خواست بعد از شکل‌دهی اسرائیل غاصب و ۷۵ سال ظلم به مردم فلسطین، کار دیگری را آغاز کند.
حاج‌قاسم جریان مقاومت را در منطقه برنامه‌ریزی کرد به‌نحوی‌که عرصه بر رژیم صهیونیستی تنگ آمد و دیگر نمی‌تواند به تجاوز خود ادامه دهد و متوقف و وادار به عقب‌نشینی شد. نقشه آمریکا برای ایجاد اسرائیل دیگر در منطقه به دست حاج‌قاسم و نیروهای منطقه شکست خورد و حاج‌قاسم زیر میز زد. کینه آمریکا و رژیم صهیونیستی و عواملش در منطقه از حاج‌قاسم به همین دلیل است.
این شهید گفت برای من گنبد و بارگاه نسازید و روی مزارم بنویسید سرباز و نمی‌خواست نامش آوازه داشته باشد؛ اما کسی که در راه خدا گام بردارد، نامش بلند می‌شود. خدا نام او را بلند کرد.
*تشییع بر روی دستان ایران
بیش از ۵۰ شهید در گلزار شهدای کرمان خاک‌سپاری شد و پیکر شهیدان سایر شهرهای استان کرمان نیز در زادگاهشان دفن خواهد شد. تشییع و خاک‌سپاری برخی پیکرهای شهدا در دیگر استان‌های کشور غیر از کرمان نیز در روز جمعه و برخی نیز ممکن در روزهای دیگر تشییع و خاک‌سپاری شوند. در روز تشییع وزیر کشور از دستگیری چند مظنون انفجار تروریستی کرمان خبر داد. ملت ایران عزای کرمان را دارد. همه ایران به سوگ نشست و آنچه که بعد از رخداد هر دردی پررنگ‌تر و بیشتر می‌شود، همدردی و یکپارچگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 63
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,973
  • ماه: 7,611
  • سال: 25,175