توقف طرح نهضت ملی مسکن رفسنجان، در ایستگاه تامین زمین. نهضت ملی مسکن رفسنجان در بن‌بست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1423

توقف طرح نهضت ملی مسکن رفسنجان، در ایستگاه تامین زمین. نهضت ملی مسکن رفسنجان در بن‌بست

گزارش | تسنیم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: مردم پای کار بودند، چالش اصلی طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین است 

استان رفسنجان ۴ شهر مشمول طرح ملی نهضت ملی مسکن می‌شود که به دلیل کمبود زمین در داخل محدوده شهری در شهرهای کشکوئیه، رفسنجان و صفائیه نیاز است برای تامین زمین متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، از اراضی مجاورت محدوده، الحاق زمین به طرح جامع شهری انجام شود.

به گفته مسئولان شهرستان رفسنجان اراضی ملی داخل محدوده شهری برای متقاضیان کافی نیست و برای حل این مشکل ۲۷۰هکتار زمین برای خانه‌دار شدن ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از اراضی مجاورت محدوده در نظر گرفته شده که برای الحاق آن نیاز به انجام استعلام از۱۰ دستگاه مختلف را دارد، استعلاماتی که هنوز از سوی برخی از دستگاه‌ها پاسخی به آن داده نشده و تعدد ادارات و استعلامات و عدم پاسخگویی برخی دستگاه‌ها باعث شده که کار به کندی پیش برود.

راه سخت خانه دار شدن  مردم

حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان رفسنجان، اظهار داشت: متاسفانه برخی کارها در بروکراسی و مراحل اداری قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه هنوز مشکلات اداری و ساختاری ما حل نشده و ما هنوز نتوانستیم راه موثری برای خانه‌دار شدن مردم باز کنیم، گفت: استاندار کرمان باید دستگاه‌های مرتبط را دور هم جمع کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جایی اراضی ملی است و جایی حریم آب، گاز، برق و راهداری است، ادامه داد: در جایی محیط زیست موافقت نمی‌کند و جایی سازمان جهاد کشاورزی و هر زمینی که برای اجرای این طرح مطرح می‌شود اداره و سازمانی راه را بسته و کار را قفل کرده است.

او با بیان اینکه واقعیت این است که هر تصمیمی که می‌گیریم به بن‌بست می‌خوریم، افزود: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان رفسنجان مشکلات زیادی داریم و مشکل اساسی ما الحاق زمین به طرح است.

جلالی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای حل مشکل زمین در رفسنجان الحاق زمین بوده که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است، بیان کرد: ۲۷۰هکتار زمین برای خانه‌دار شدن ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در نظر گرفته شده که الحاق شود.

او افزود: با وجودی که این زمین هیچ منع قانونی ندارد، اما مجموعه‌ها برای الحاق آن همکاری نمی‌کنند و طرح جامع شهر رفسنجان معطل مانده است، این زمین می‌تواند مشکل خانه‌دار شدن حدود ۷ هزار و ۵۰۰را در رفسنجان برطرف کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار نفر در شهرستان رفسنجان متقاضی زمین در طرح نهضت ملی مسکن هستند و تنها به حدود هزار و ۱۰۰ نفر آنها زمین واگذار شده و یا در آستانه واگذاری هستند، گفت: استاندار کرمان باید با تمام دستگاه‌های مرتبط جلسه مشترک بگذارد و هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کند.

او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی قابل پیش‌بینی نیست که این مشکل کی برطرف خواهد شد، افزود: پنجره واحد در استان کرمان باید تشکیل شود و همه دستگاه‌های مربوط باید پای کار بیایند تا این مشکل به سرعت برطرف شود.

*تامین زمین مشکل پیش پای طرح نهضت ملی مسکن

علی‌اکبر سلطانی‌نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه چالش اصلی طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین است، اظهار داشت: مردم خوشبختانه پای کار بوده، از این طرح استقبال کردند و مشارکت خوب بوده است.

او با اشاره به اینکه سیاست وزارتخانه بر این است که زمین مورد نیاز را تامین کرده و با مشارکت مردم ساخت و ساز انجام شود، گفت: اگر بتوانیم زمین مورد نیاز را برای ساخت مسکن تامین کنیم، مردم خودشان بهترین سازنده هستند و البته کار با نظارت ما انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به دیگر مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان رفسنجان، افزود: عدد واجدین شرایطی که فرم ج آنها تایید شده با عدد تامین زمین همخوانی ندارد که این مسئله در حال پیگیری است.

او با بیان اینکه الحاق زمین به طرح جامع شهری روندی دارد و با انجام مطالعات دقیق باید انجام شود تا خانه‌ای که ساخته می‌شود در آینده در معرض مشکلاتی چون سیل و سیلاب قرار نگیرد، ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن، متولی خاصی برای آن عنوان نشده و این یعنی همه ارکان حاکمیت باید در این حوزه تلاش کنند.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه باید‌ همه تلاش کنند تا مشکل مسکن مردم حل شود و نباید در بخش حاکمیت دستگاه‌ها انتزاعی فکر کرده و جزیره‌ای نگاه کنند، گفت: در برخی از حوزه‌ها واقعاً چالش داریم و نمی‌شود در کشور سازمانی خود را متولی انحصاری موضوعی بداند و فقط جواب منفی بدهد.

حسین رضایی، فرماندار رفسنجان نیز با بیان اینکه ثبت نام اولیه از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان رفسنجان انجام شده، اظهار داشت: حدود ۱۳ هزار نفر در شهرستان رفسنجان ثبت نام اولیه انجام دادند و در حال حاضر حدود ۱۲هزار نفر متقاضی داریم که برای تامین مسکن آنها به زمینی در حدود ۵۰۰ هکتار نیاز دارد. 

طرح نهضت ملی مسکن رفسنجان در گیردارو اداری

او با اشاره به اینکه زمین به این بزرگی در شهرستان رفسنجان نداریم، اما زمینی چسبیده به محدوده قانونی شهر داریم که باید الحاق شود، گفت: کار پیش نمی‌رود و باید از۱۰ دستگاه مختلف از جمله آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، راهداری، منابع طبیعی، ارتباطات، صنعت، معدن و تجارت، آب و فاضلاب، شرکت گاز، بنیاد مسکن و میراث فرهنگی استعلام گرفته شود. فرماندار رفسنجان با بیان اینکه روند طولانی کار باعث شده که در رفسنجان هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده باشد، تصریح کرد: تعدد ادارات و استعلامات باعث شده که کار به کندی پیش برود.

حسین رضایی با اشاره به اینکه تصمیم گرفته شده که مهلتی را به دستگاه‌های اجرایی برای پاسخ به استعلام بدهیم و در صورت عدم پاسخگویی در مهلت اعلام شده پاسخ را مثبت تلقی کرده و کار را ادامه بدهیم، گفت: این مسئله تا ۲۰ اسفند باید تعیین تکلیف شود.

مهدی فاتحی‌نیا، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان رفسنجان نیز با بیان اینکه ادارات شهرستان رفسنجان و مسئولان همه پای کار هستند، اما برای تامین زمین مسائل و مشکلات ما باید در سطح استان حل شود، اظهار داشت: دغدغه اصلی ما در شهرستان رفسنجان در تامین زمین است.

اوبا اشاره به اینکه در شهرستان رفسنجان ۴ شهر مشمول طرح ملی نهضت ملی مسکن می‌شود که در شهرهای کشکوئیه، رفسنجان و صفائیه نیاز به الحاق زمین به محدوده را داریم، افزود: با توجه به اینکه اراضی ملی داخل محدوده شهری ما کفایت متقاضیان را ندارد نیاز پیدا کردیم جهت تامین زمین از اراضی مجاورت محدوده الحاق به محدوده را انجام دهیم که نیاز به انجام استعلاماتی از تعدادی از دستگاه‌ها دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه این یک طرح ملی است، تعداد زیادی دستگاه در آن دخیل هستند و نیاز است که دستگاه‌های مرتبط پاسخ استعلامات را در اسرع وقت بدهند، تاکید کرد: اراضی موجود جوابگوی نیاز متقاضیان نیست و ما مجبور هستیم برای تامین زمین متقاضیان طرح نهضت ملی، الحاق زمین به طرح جامع شهری داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه لازم است دستگاه‌های مختلف در این حوزه نگاه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: ما در شهرستان رفسنجان در این حوزه با دو موضوع مواجه هستیم، یکی الحاق زمین و دیگری خدمات زیربنایی آب و برق و گاز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.

 رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان رفسنجان : اراضی موجود جواب‌گوی نیاز متقاضیان نیست و ما مجبور هستیم برای تامین زمین متقاضیان طرح نهضت ملی، الحاق زمین به طرح جامع شهری داشته باشیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :