بازار در آستانه سال جدید برای گذر از تقارن گرانی رمضان و نوروز نیاز به نگاه ویٰژه دولت دارند. سفره های کم رنگ مردم در استقبال از رمضان و نوروز

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1664

بازار در آستانه سال جدید برای گذر از تقارن گرانی رمضان و نوروز نیاز به نگاه ویٰژه دولت دارند. سفره های کم رنگ مردم در استقبال از رمضان و نوروز
کاغذوطن- مردم متفاوت‌تر از سالهای قبل به استقبال نوروز می‌روند، چرا که تقارن آن با ماه مبارک رمضان باعث شده که علاوه بر اینکه به فکر خرید نوروزی باشند برای شروع ماه ضیافت و مهمانی خدا و ایام روزه داری هم آمادگی پیدا کنند.
هر کدام از دو ایام نوروز و رمضان خرید‌های متناسب خود را دارند و طبق روال دولت در ابتدای شروع هر کدام تدابیری منسجم تر با هدف تنظیم و کنترل بازار برای شروع و استقبال مردم از این ایام بکار می‌برد.
به نقل از اطلاعات آمده است که، در سال‌های اخیر گرانی‌های بیش از پیش اقلام مورد نیاز نظیر آجیل، شیرینی، میوه و ماهی سبب کم رنگ شدن سفره‌ عید شده است که در این میان خانواده‌های کم درآمد و بازنشستگان با حقوق‌های کم، بیش از دیگران در مضیقه هستند.
در این میان مسئولان ذی‌ربط سعی در کنترل و نظارت بازار دارند اما به اذعان شهروندان ، نظارت‌ها کافی نیست و این امر گلایه مندی های فراوانی را به دنبال داشته است. مردم در هر دهک درآمدی برای رمضان و عید نوروز مجبور به خریدهایی هستند تا بتوانند از مهمانان خود پذیرایی کنند و سفره افطار و سحر را رنگین کنند، به شرط آن که پول کافی در بساط باشد !
مردم چه می گویند؟
یکی از شهروندان که مادر 2 فرزند هم هست در گفتگو با مهر می گوید: هرچند تورم و گرانی بر خانواده‌ها سختی فراوانی وارد کرده است ولی نمی‌توان از خریدهای مورد نیاز نوروز صرف نظر کرد.اکنون قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط در بازار بیرجند بین ۲۸۰هزار تومان تا ۳۳۰هزار تومان است و شیرینی هم از ۹۰هزار تومان تا ۱۴۰هزار تومان قیمت دارد. همچنین در مورد ماه مبارک رمضان هم مردم بیش از نیاز به خرید خرما ،گوشت و دیگر خوراکی های مغذی دارند ولی متاسفانه خرما هم نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته، در حالی که خراسان جنوبی تولید کننده خرماست !
شهروند دیگری که دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند، می‌گوید: بازنشستگان معمولاً بزرگ فامیل و خانواده هستند و فرزندان و نوه‌ها در نوروز و افطار ماه رمضان به خانه آن ها می‌آیند که حقوق و عیدی اندک بازنشستگان به هیچ وجه کفاف هزینه‌های آنان را با توجه به قیمت‌های موجود در بازار نمی‌دهد.
این شهروند با اشاره به عیدی 2 میلیون و ۵۰۰هزار تومانی خودش و سایر هم قطارانش، ادامه می دهد: به راستی این رقم عیدی چقدر از هزینه‌های نوروز مانند آجیل، شیرینی، برنج، گوشت مرغ و گوشت قرمز را پوشش می‌دهد ؛ در نهایت مجبور هستیم که به حداقل‌ها اکتفا کنیم تا آبرویمان نزد فرزندان و عروس و داماد حفظ شود.
گذشته از قیمت نجومی کالاهای اساسی که سر به فلک کشیده ، خرید پوشاک در آغاز نوروز هم رسم دیرینه‌ای است که خانواده‌های دارای فرزند مجبور به حفظ آن هستند.
یکی از شهروندان دیگر که مادر 2 فرزند نوجوان دختر است، تاکید می کند: حداقل قیمت مانتو در مغازه‌های شهر بین ۹۰۰تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و یک مادر و 2 فرزند دختر باید بیش از 3 میلیون تومان، برای خرید مانتو هزینه کنند.
او ادامه می‌دهد: البته به رغم گرانی و تورم، جذابیت عید تحت هر شرایطی مردم را به مغازه‌ها و پاساژها می‌کشاند و در حد توان خود برای نوروز و ماه رمضان خریدهایی انجام می‌دهند.در این شرایط بازار، پدرها و مادرها معمولاً از نیازها و خریدهای خود صرف نظر می‌کنند و هر آنچه دارند را برای فرزندانشان هزینه می‌کنند چرا که هیچ چیز را نمی‌توان با شادی بر لب فرزند به ویژه اگر در سن کودکی و نوجوانی باشند عوض کرد.
بازرسی بازار کالاهای اساسی با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و عید نوروز تشدید شده است. به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی مانور نظارتی رمضان و نوروز ۱۴۰۳ از اول اسفند ماه آغاز شده و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد. همچنین با توجه به نیاز خانوارها به خرما، حبوبات و شکر در ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی ویژه در سراسر کشور آغاز شده است.
در رصد بازار کالاهای اساسی از ۱۳ تا ۲۰ اسفند خبرگزاری مهر گزارش داده است، افزایش تقاضا بازار گوشت مرغ سبب شد تا در ۳ ماهه پایان سال تعداد جوجه‌ریزی از حدود ۱۳۲ میلیون قطعه به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه برسد. این امر در مدت حدود دو ماه منجر به تثبیت قیمت در بازار گوشت مرغ شد. تا هفته گذشته هر کیلو گرم گوشت مرغ ۷۸ هزار تومان بود و این عدد در این هفته ۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.
دولت در بازار گوشت قرمز سعی دارد با واردات این کالا با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهد. در حال حاضر فاصله قیمتی گوشت قرمز زیاد بوده و از ۲۹۹ تا بیش از ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
بازار حبوبات هم معمولاً در نیمه دوم سال افزایش قیمت زیادی دارد به طوری که لوبیا سفید در هفته پایانی شهریور ۸۳ هزار تومان در هر کیلو گرم به فروش می‌رسید و این عدد امروز در روزهای پایانی اسفند به ۱۰۳ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در بارهای جدید حبوبات بسته بندی هم اعمال شده به عنوان نمونه هر بسته لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی از ۱۰۹.۹۰۰ به ۱۱۸.۹۰۰ افزایش قیمت داشته است.
همین دو هفته پیش بود که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی از تشدید نظارت‌ها بر بازار کالاهای اساسی خبر داد. مسعود امراللهی با اشاره به فرارسیدن ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، وعده برخورد قانونی را با متخلفان این حوزه داد.
مسعود امراللهی، مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز از تأمین ۳۰ هزار تن شکر برای خانوار و بیش از ۱۰۰ هزار تن شکر برای صنف و صنعت در ایام عید و ماه رمضان خبر داد.
مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازرسان مربوطه بر بازار شب عید و ماه رمضان نظارت‌های لازم را دارند و چنانچه گران فروشی در بازار باشد حتماً بازرسان سازمان حمایت با آن برخورد خواهند کرد.
مردم در هر دهک درآمدی که باشند به واسطه ریشه دار بودن فرهنگ نوروز و ماه رمضان برای این مناسبت‌ها خریدهایی انجام می‌دهند ولی کاش نظارت‌ها در بازار به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در آرامش بتوانند نیازهای خود را خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 50
  • امروز: 97
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,676
  • ماه: 7,930
  • سال: 25,784