اصلاح قیمتی در انتظار بازار سیمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1042

اصلاح قیمتی در انتظار بازار سیمان

خریداران سیمان به ۲ هزار نفر رسیدند

تا دو هفته دیگر کل سیمان کشور از طریق بازار بورس ارائه می‌شود. موضوعی که استارت آن با سیمان  کیلویی ۱۶ هزار تومان در اردیبهشت ماه زده شد هر چند که در مراحلی جلوی این عرضه گرفته شد. علی رغم حواشی اخیر مبنی بر افزایش قیمت بتن و تعطیلی کارخانه‌جات بتن آماده به علت آماده نبودن زیرساخت لازم در عرضه سیمان در بورس؛ مظفر محمدی، رییس کمیته ارزی و بورسی اتاق بازرگانی کرمان از این موضوع به عنوان بهترین تصمیم کشور یاد می‌کند و منتقدین را رانت‌خوارانی می‌خواند که از این تصمیم دچار زیان شدند.

مظفر محمدی به «کاغذ وطن» می گوید: «زمانی که قیمت فولاد بالا رفته  بایستی قیمت سیمان هم افزایش یابد. ولی در چندین سال گذشته به صورت دستوری قیمت سیمان را ثابت نگه داشتند. اگر سیمان رقابتی و وارد بورس نشده بود، کارخانه‌های سیمان مجبور به تعطیلی بودند.»

علی رغم انتقادات وارد شده به نحوه عرضه سیمان در بورس و روند متزلزل قیمت برای کارخانه جات بتن، این عضو اتاق بازرگانی عرضه سیمان در بورس را بهترین تصمیم کشوری می‌داند.  او درباره منتقدان این تصمیم می‌گوید: «این تصمیم یکی از بهترین تصمیماتی بود که در کشور گرفته شد که دست یکسری از آدم ها را از بازار سیمان کوتاه کرد و یک عده‌ای که از این طریق رانت خواری می کردند با  هیاهو و سروصدا ایجاد کردن سعی دارند تا  مانع کار شوند. »

عرضه سیمان در بورس علی رغم تمام حواشی‌اش خریدان سیمان را افزایش داده. به طوریکه به گفته محمدی تعداد خریدان سیمان در هفته گذشته به ۲ هزار و ۱۹ نفر رسیده است. او به «کاغذ وطن» می‌گوید:« تا الان یک جمع  خاص و محدود ۱۷ الی ۲۰ نفر کل سیمان کارخانه‌ها را می‌خریدند اما از شنبه تا کنون ۲ هزار و ۱۹ نفر توانستند سیمان را از بورس خریداری کنند. قطعا این رقم در هفته بعد به ۳ هزار نفر هم می‌رسد و روز به روز بر تعداد خریداران اضافه می‌شود.»

به گفته محمدی ورود هر کالایی به بورس کالا در مرحله نخست منجر به کشف نرخ شفاف، کاهش هزینه‌های معاملاتی و حذف واسطه گری می‌شود:« در مورد صنعت سیمان و فرآورده های این صنعت نیز بی شک ارزیابی ما و کارشناسان نسبت به عرضه در بورس کالا، مثبت و توسعه بخش است.در این میان برای برخی از شرکت ها، استفاده از ظرفیت بازاریابی بورس کالا می تواند مزیت مهمی باشد و برای مجموعه دیگری حتی می توان از ظرفیت های رینگ صادراتی بورس نیز استفاده کرد.»

او معتقد است که  با کشف نرخ واقعی سیمان در بورس و کمک به رشد تولیدکنندگان، سهامداران شرکت های سیمانی نیز منتفع خواهند شد، چرا که کالای تولیدی شرکت های سیمانی که آنها سهامدارنشان هستند نیز متناسب با سایر گروه های کالایی و براساس منطق اقتصادی کشف قیمت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 182
  • امروز: 36
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,339
  • ماه: 7,792
  • سال: 26,211