رشد 43 درصدی شوتی‌ها بعد از طالبان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1091

بازی با مرگ برای 7 میلیون و 500 هزار تومان

 رشد 43 درصدی شوتی‌ها بعد از طالبان

 کرایه هر تبعه غیرمجاز افغان در هر کورس (مقطع مکانی) متفاوت و تا حدی به چانه‌زنی مسافران و راننده بستگی دارد اما  در هر کورس که ممکن است تردد از یک یا چند شهرستان را شامل شود نفری دستکم ۵۰۰ هزار تومان

 است.

این اتباع غیرمجاز معمولا از استان سیستان و بلوچستان وارد مناطق شرقی کرمان میشوند تا از آنجا خود را به شهرستان کرمان و سپس به دیگر شهرستان های شمالی یا شمال غربی استان مانند رفسنجان و انار و در ادامه سایر استان ها از جمله یزد برسانند.  هزینه تردد بسته به مسافت و موقعیت مکانی متفاوت است، مثلا ممکن است در مقاطع طولانی‌تر تا بیش از یک یا دو میلیون تومان هم برسد .

رشد ۴۳ درصدی شوتی‌ها در شرق کرمان

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بم در شرق کرمان که از جمله گذرگاه های تردد خودروهای شوتی به شمار می رود روز ۱۷ مهرماه جاری ضمن تشریح اقدامات این نهاد در بخش‌های مختلف از جمله طرح برخورد با خودروهای شوتی(حامل اتباع غیرمجاز) گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۱۰ دستگاه خودرو شناسایی و برخورد شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۲ حادثه با ۲۴ مصدوم در محور انار-یزد

به گفته رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حادثه نخست ساعت ۲۲:۳۰ در ۲۰ کیلومتری محور انار – یزد ۱۳ نفر و در حادثه دوم ساعت ۲۳:۲۰ در ۱۰ کیلومتری این محور ۱۱ تن مصدوم و با چند دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی شدند.

رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه این محور در کشور از جمله بیشترین حوادث واژگونی خودروهای حامل اتباع بیگانه را به خود می بیند که خطرات و مشکلات مختلفی به همراه دارد تاکید کرد: اتباع بیگانه برای رفتن به پایتخت و شهرستان های دیگر کشور از این مسیر به صورت قاچاقی تردد دارند.

وی توضیح داد: از آنجاکه سرعت خودروهای حامل این اتباع بیگانه غیرمجاز زیاد و تعداد افرادی که با آنها حمل می شوند نیز در هر خودرو بیش از ۱۵ نفر است، آمار حوادث آنها و مصدومان نیز قابل توجه است.

حسینی زینلی تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که از اعتبارات دولتی و بیت المال برای حضور عوامل اورژانس، تجهیزات مورد نیاز و نیز مداوای اتباع بیگانه غیرمجاز در مراکز درمانی هزینه می شود و با توجه به تعداد حوادث و مصدومان میزان قابل توجهی از اعتبار را شامل و بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می شود.

وی افزود: اتباع بیگانه زیرپوشش بیمه نیستند و معمولا وقتی وارد کشور می شوند چون تازه وارد به ایران هستند هزینه درمان هم ندارند که پرداخت کنند.

حسینی زینلی با بیان اینکه مجموعه بهداشت و درمان مثل گذشته با نگاه بشردوستانه هرکاری برای درمان این مصدومان نیاز باشد را انجام می دهند اظهار کرد: اما صرفنظر از هزینه هایی که این پدیده به سیستم بهداشت و درمان کشور بار می کند، احتمال داشتن بیماری های کنترل نشده این اتباع غیرمجاز و شیوع آنها نیز وجود دارد که باید مراقبت های لازم اتخاذ شود.

به گفته او از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از پنج هزار ماموریت ترافیکی داخل شهری و جاده ای توسط عوامل اورژانس ذیل این دانشگاه انجام شده که به وضعیت مصدومیت هفت هزار و ۵۴۲ مصدوم رسیدگی و برخی به طور سرپایی مداوا و تعداد زیادی از آنان به وسیله آمبولانس یا اتوبوس- آمبولانس به بیمارستان اعزام شده اندکه برخی از این مصدومان نیز به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت شده اند.

پای درددل ناجا

اکثر حوادث واژگونی خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز شهرستان در مسیر کرمان، رفسنجان و انار به یزد است. سرهنگ محمد جواد آرامون فرمانده انتظامی رفسنجان در همین رابطه گفت:  مشاهده شده رانندگان این خودروها برای هر انتقالی حتی بیش از ۱۵ افغان را در خودرو جا می دهند و با سرعت بالای ۱۸۰ کیلومتر در این مسیرها تردد می کنند.

 وی ادامه داد: در صورت مشاهده این نوع خودروها و حامل اتباع غیرمجاز در ایستگاه های بازرسی به طور قطع بازرسی و متوقف می شوند اما معمولا نشتی از راه های فرعی است و خودروها از جلو ایست بازرسی شهرستان واقع در منطقه کبوترخان عبور نمی کنند بلکه بیشتر از سایر معابر فرعی عبور می کنند و آن راه ها را نیز به علت تردد اهالی منطقه نمی توان مسدود کرد.

ته خودرو را بالا می آورند

وی افزود: برخی رانندگان این نوع خودروها عقب خودرو را با گذاشتن منجیت (نوعی ابزار حاوی لاستیک) بالا می آورند تا به علت وزن ناشی از تعداد زیاد اتباع بیگانه غیرمجاز، خودرو به زمین نچسبد.

کیت دودزا

سرهنگ آرامون یکی دیگر از ترفندهایی که برخی رانندگان این خودروها به کار میگیرند را نصب سیستم و کیت دودزا معرفی و بیان کرد: صاحبان برخی خودروها چنانچه در دید پلیس باشند برخی ترفندهای دیگر نیز اعمال می کنند مانند مجهز کردن خودرو به سیستم دود زا تا اگر خودرو پلیس به آنها مشکوک شد و به تعقیب آنها پرداخت با روشن کردن این سیستم دودی فراوان در هوا منتشر شود و هم اگر خودرو پلاک داشت پلاک خوانده نشود و هم بتوانند فرار کنند؛ البته اکثر صاحبان این خودروها پلاک ماشین را مخدوش می کنند یا فقدان پلاک هستند.

فرمانده انتظامی رفسنجان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خودرویی توقیف شود قانونی برای برخورد با سرنشینان و اتباع بیگانه غیرمجاز وجود ندارد ضمناً اگر توقیف شود به مدّت ۶ ماه خودرو در محل نیروی انتظامی می خوابد و کاری به اتباع بیگانه و سرنشینان این خودروها ندارند.

وی گفت: در نحوه مواجهه و برخورد با این نوع خودروها، موضوع تیراندازی به لاستیک این خودروها نیاز به قوانین حمایتی بیشتری وجود دارد که بازدارندگی بیشتری برای عده معدودی از رانندگان خلافکار که به این اقدام روی می آورند داشته باشد.

سرهنگ آرامون تاکید کرد: در این پدیده هم جان انسان ها مطرح است و هم تبعات و مشکلات دیگری که برای کشور و سیستم بهداشت و درمان یا اعتبارات و بیت المال ایجاد می کند.

وی گفت: بارها مشاهده شده این نوع خودروها که با سرعت های بالا حرکت می کنند، دچار واژگونی یا حریق شده اند و تعداد مصدومان آنها نیز بالاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 9
  • امروز: 155
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,824
  • ماه: 7,738
  • سال: 25,416