اصلاح یارانهها، میزان کمفروشیها را افزایش داد
سازمان استاندارد: ۴۱درصد کارخانهجات و واحدهای تجاری کمفروشی میکنند
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بررسیهای تصادفی مرکز اندازهشناسی و اوزان این سازمان از ۳۶۵ برند محصول در کل کشور حکایت از کمفروشی در ۴۱.۳۵درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار دارد.
به گزارش تسنیم، نشست مشترکی با حضور رؤسای سازمانهای حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد. مهدی اسلامپناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست با اعلام اینکه مصادیق کمفروشیها در کالاهایی همچون چیپس و پفک و مواد شوینده گرفته تا جایگاههای بنزین، سیانجی، نان کیلویی و کارخانهجات تولیدی نیز قابل مشاهده است، گفت: البته این موضوع به کالاهایی همچون خودرو، فولاد، میلگرد و سیمان نیز رسیده است. وی با تذکر اینکه کمفروشی موجب سلب اعتماد جامعه شده است، افزود: در این زمینه نقض قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم. اسلامپناه اضافه کرد: پس از تصمیم دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی و اصلاح یارانهها، شاهد بیشتر شدن میزان کمفروشیها در جامعه هستیم و امروز به یکی از مطالبات اصلی جامعه تبدیل شده است. وی با تأکید بر اینکه “اعتقاد به نظارت از منشأ و آغاز زنجیره داریم”، افزود: این تصمیم، تصمیمی است که منجر به عدالت تولیدی و تقویت رویه حمایت از تولیدات داخلی خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: استانهای تهران و البرز حدود 40 درصد سطح عرضه کشور را تشکیل میدهند، برای اجرایی شدن این مهم استانهای تهران و البرز در گام نخست بهعنوان نمونه و پایلوت انتخاب و طرح از این استانها آغاز شود.
وی با اشاره به اصلاح قیمتی هفت قلم کالا در مرحله نخست که دولت مابهازای آنها یارانه داد، گفت: در مقوله مبارزه با کمفروشی از همین هفت قلم کالا آغاز میکنیم.