گرما در کنار قطعی آب امان شهروندان در استان کرمان را بریده است. هر سال گرم‌تر از پارسال

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1506

گرما در کنار قطعی آب امان شهروندان در استان کرمان را بریده است. هر سال گرم‌تر از پارسال

گزارش | ایرنا 

مدیر کل هواشناسی استان: میانگین دمای هوای استان نسبت به دوره بلندمدت مشابه پنج درجه افزایش یافته و حداقل مطلق دمای شهر کرمان نسبت به دوره ۳۰ ساله دماهای کمینه، تیرماه ۹ درجه افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی کرمان میانگین دمای هوای استان را پنج درجه افزایشی نسبت به دوره بلندمدت مشابه سال قبل پیش‌بینی کرده است؛ افزایش دمایی که به نظر می‌رسد بیشتر از هر جایی شهداد را تحت تاثیر قرار داده است.

مطابق جداول مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور و طبق پیش‌بینی روزانه، هفتگی، فصلی و سال زراعی در بازه‌های جاری و بلندمدت، تا این لحظه تابستان امسال، هوا در استان کرمان گرم‌تر و دما افزایشی است.

تابستانی که از راه نرسیده گرمای خود را به رخ کرمان کشید و در کنار قطعی‌های مکرر آب امان مردم را بریده است.

تحلیل و بررسی داده های ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی استان کرمان نشان می دهد در تیر ماه سال جاری نسبت به بلند مدت افزایش دمای محسوس داشته‌ایم، به طوری که در شهر کرمان که ۲۶ سال قبل حداکثر دمای ۴۲ درجه را تجربه کرده در چند روز نخست تیر دمای حداکثر به ۴۲ درجه نیز رسید.

گرچه طی چند روز اخیر در هفته جاری کمی هوا نسبت به یکی دو هفته پیش در کرمان خنک‌تر شده اما درباره چرایی و کم و کیف گرمای کم سابقه یا بی‌سابقه روزهای قبل با مدیرکل هواشناسی کرمان به گفت و گو نشسته‌ایم.

تعداد روزهای گرم سال بیشتر از قبل شده است

محسن عراقی‌زاده با اشاره به اینکه پارامترهای دمایی در سطح استان نسبت به بلند مدت افزایش محسوس داشته است و رکوردهای جدید دمایی ثبت شده، افزود: حداقل مطلق دمای شهر کرمان نسبت به دوره ۳۰ ساله دماهای کمینه، تیرماه ۹ درجه افزایش داشته است. او تصریح کرد: تا این لحظه در سال‌جاری تعداد روزهای با دمای بالا در استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

عراقی‌زاده ادامه داد: تا این لحظه بیشترین دمای ثبت شده در استان ، شهداد با ۵۲ درجه بوده و در شهر کرمان نیز حداکثر دما به ۴۲ درجه رسید. عراقی‌زاده با اشاره به اینکه در خنک‌ترین ایستگاه استان نیز افزایش پنج درجه‌ای دما در حداقل دماها رخ داده است، گفت: لاله زار به عنوان ایستگاه رکورددار کمترین حداقل ها در استان، در تیرماه سال جاری با شکست رکورد دمایی خود نسبت به بلند مدت(نسبت به مشابه سال قبل) حداقل دمای ۱۶ درجه ای را داشته است.

مهمترین علت گرمای این روزهای کرمان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه، هم‌اینک ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، ۳۹ ایستگاه خودکار و چهار ایستگاه اقلیم‌شناسی سنتی در سطح استان تغییرات آب و هوایی را اندازه می‌گیرند، گفت: به طور قطع کاهش بارندگی در روند گرمایش بی تاثیر نیست اما مهمترین علت گرمای این روزها، استقرار کم فشار حرارتی در منطقه جنوب‌شرق کشور و تداوم آن در این منطقه بوده است.

عراقی‌زاده با اشاره به اینکه جریانات جنوبی عمدتا” باعث انتقال رطوبت از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به استان می شوند، تصریح کرد: در تابستان‌ها استقرار پر ارتفاع جنب حاره باعث پایداری هوا و افزایش دما می‌شود.

گرمای هوا متغیر بود؛ موج گرما در کرمان نداشتیم

مدیرکل هواشناسی استان کرمان در عین حال با اشاره به اینکه موج گرمایی با مقایسه‌ دمای بلند مدت در هر نقطه سنجیده می‌شود، خاطرنشان کرد: تداوم هوای گرم بیش ‌از سه روز در منطقه موج گرمایی است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه ماندگاری هوای گرم در یک منطقه موج گرما نامیده می شود، ادامه داد: موج گرما عموما به عنوان یک دوره‌ای از روزهای متوالی با دماهای بالای غیر عادی تعریف می‌شود.

او با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر دما در شهرهای مختلف استان متغیر بوده و کم و زیاد شده است از این‌رو نمی‌توانیم بگوییم شاهد موج گرما در استان بودیم ، تصریح کرد: شاید در منطقه شهداد تداوم هوای گرم طی چند روز اخیر ثابت بود اما در سایر شهرهای استان تغییرات دمایی کم و زیاد می‌شده است.

عراقی‌زاده خاطرنشان کرد: همانطور که طبق پیش‌بینی‌ها گفته بودیم امسال تابستان مقداری هوا در استان گرم‌تر و دماها افزایشی است و دمای هوای مناطق مختلف استان به نسبت میانگین دمای سالهای قبل زیادتر شده است.

استان‌های همجوار در وضعیت مشابه با کرمان در گرما

او با تاکید بر اینکه امسال افزایش دما در استان‌های دیگر هم حاکم بوده است، اظهارداشت: این افزایش دمای هوا در تابستان امسال در استان‌های همجوار مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز اتفاق افتاد و هر کدام رکورددار شهرهایی با دماهای بالا بودند.

افزایش پنج برابری دمای هوای کرمان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان ادامه داد: آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد افزایش دمای هوای استان امسال در حد پنج درجه بود و روند افزایشی آن به نسبت آمارهای سال‌های قبلی بیشتر بود.

برای گرما هشدار نداریم

او در پاسخ به اینکه مبنی بر هشدارهای هواشناسی در سطوح مختلف آیا برای افزایش دمای هوا مطرح است یا خیر، گفت: طی سالیان گذشته این موضوع مطرح شده که به طور مثال اگر دمای منطقه‌ای بالای ۵۰ درجه باشد یکسری اقدامات خاص صورت گیرد اما حقیقت این است که تاکنون مصوبه‌ای که در آن به اقدامات لازم در صورت افزایش دما اشاره کند ، ندیده ام.

عراقی‌زاده ادامه داد: بحث اقدامات لازم مانند تعطیلی و کاهش ساعت کار ادارات در هوای بالای ۵۰ درجه سال‌های گذشته برای شهر اهواز که دماهای بالایی را تجربه می کرد مطرح بود که در این راستا برای شهر شهداد نیز مدیریت بحران استانداری می تواند راهکارها و تصمیماتی را اتخاذ و اجرا کند.

گرمایی که سال‌های گذشته هم تکرار شده بود

او در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که گرمای بی سابقه استان به رویدادی سالانه تبدیل شود، تصریح کرد: طبق آمار، سال‌های گذشته نیز این افزایش دما در استان اتفاق افتاده منتهی فراوانی زیادی طی این سال‌ها نداشته است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان ادامه داد: وجود چنین تغییرات دمایی طی سالیان مختلف در استان به بحث تغییرات اقلیمی بر می‌گردد تغییراتی که در اثر آن، گرماها و سرماهای بیش از اندازه دور از انتظار نیست.

در خانه بمانید

او با اشاره به اقداماتی که مردم می‌توانند در مقابله پدیده افزایش دما و گرمای بیش از اندازه انجام دهند ، گفت: همانند آلودگی هوا، مردم در صورتی که کار ضروری ندارند از خانه بیرون نیایند و در صورت امکان کارهای روزانه را به ساعات بعد از ظهر که از شدت درجه حرارت هوا کاسته می‌شود، منتقل کنند.

 

مدیرکل هواشناسی استان کرمان: طی سالیان گذشته این موضوع مطرح شده که به طور مثال اگر دمای منطقه‌ای بالای ۵۰ درجه باشد یکسری اقدامات خاص صورت گیرد اما حقیقت این است که تاکنون مصوبه‌ای که در آن به اقدامات لازم در صورت افزایش دما اشاره کند ، ندیده ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 5
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,915
  • ماه: 7,553
  • سال: 25,117